Oxiderade högtalarterminaler?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Oxiderade högtalarterminaler?

Inläggav Falkis » 2008-11-18 10:27

Jag har problem med att det låter mindre från ena högtalarterminalen på min Marantz. Kör jag Nr1. R+L, så låter det mindre från ena, L, och kör jag Nr2. R+L så låter det alldeles perfekt.

I min värld tyder detta på oxidering i högtalaruttagen på förstärkaren, om det är så, hur katten ska jag rengöra dessa? :)

Mvh

Falkis

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-11-18 14:14

Börja med det lättaste och kanske mest troliga-spraya högtalaromkopplarna.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-18 14:42

Jag har gjort det, jag lovar! Till och med nästan in absurdum... Det blir inte bättre.

Eller vad tror du, jag kanske har sprayat på fel ställe? Men troligen inte... Från de olika omkopplarna går via en dosa en slang till det ett annat kretskort... Jag har sprayat i båda dosor och pepprat frenetiskt på knapparna men det har inte hjälpt i såna fall.

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-11-18 19:12

Det bästa är nog att ohm-mäta, t.ex. från yttersta änden av högtalarsladdarna och gradvis in gemom terminalerna och genom högtalaromkopplaren. Då borde man kunna se var någonstans det blir resistans (= oxid). Det underlättar om man kan vässa testpinnarna lite grann så att de inte slinter och så att de ger ordenlig kontakt, annars blir man lätt lurad. Man brukar kunna lista ut vilka vägar strömmen går genom omkopplarna om man testar de olika lägena samtidigt som man mäter dem.

Jag brukar slipa med fint slippapper (kornstorlek 400) om det är oxid (fast det brukar mest vara på batteriterminaler när batterier läkt). Men det blir svårt att komma in i en omkopplare om det är en sluten typ, vilket jag antar att det är. Jag har provat att ta isär sådana men då brukar metalltungorna som håller ihop dem gå av när man ska sätta ihop dem. Och är det inte det så lossnar kopparfolien från kretskortet när man löder lös dem. Dessutom är det mycket pyssel med det, små fjädrar och sånt, så jag brukar låta bli.

Stu

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-18 22:43

Jag slet bort högtalarterminalerna och satte "sockerbitar" där i stället, problemet kvarstår. Jag kommer att kasta ut skiten, jag orkar inte med detta mer! Nu är den dessutom osäljbar pga. de "nya" barbariska högtalarterminalerna eller vad man ska kalla dem.

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Jag kommer att kasta ut skiten så snart jag har en ny receiver... :D

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-11-19 00:23

Falkis skrev:Jag slet bort högtalarterminalerna och satte "sockerbitar" där i stället, problemet kvarstår. Jag kommer att kasta ut skiten, jag orkar inte med detta mer! Nu är den dessutom osäljbar pga. de "nya" barbariska högtalarterminalerna eller vad man ska kalla dem.

Du kan få en Superscope (snikförstärkare från Marantz) som ena kanalen dött på av mig om du vill ha en till förstärkare att kasta ut genom fönstret :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-19 00:32

Om högtalaromkopplarna är ett problem kan man säkert koppla förbi dem. Om man inte vill använda dem, förstås. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-19 00:37

JB skrev:
Falkis skrev:Jag slet bort högtalarterminalerna och satte "sockerbitar" där i stället, problemet kvarstår. Jag kommer att kasta ut skiten, jag orkar inte med detta mer! Nu är den dessutom osäljbar pga. de "nya" barbariska högtalarterminalerna eller vad man ska kalla dem.

Du kan få en Superscope (snikförstärkare från Marantz) som ena kanalen dött på av mig om du vill ha en till förstärkare att kasta ut genom fönstret :)

Alla har väl lik någonstans liggandes :-D Han kan få en Goldstar 754 som han först bör plocka delar från eftersom reglage och rattar är väldigt lika pioneer mm och sen skicka den ut genom fönstret.

Vi kanske skulle ha en vintageträff där alla kastar ngt ut genom fönstret, haha :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-11-19 09:00

Är det oavsett hur låg eller hög volym du har?

För om det bara är vid låg volym, så har jag liknande problem.
Fast då gäller det ju samtliga högtalarutgångar på i mitt fall vä kanal.

Men detta försvinner när man höjer lite.. Har nog med någon slags volym/balans pott som inte hänger med.

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-11-19 09:02

Å förresten, jag har en liten gammal Scott som jag gärna kastar så långt det är möjligt 8)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-11-19 13:02

tycker vi skulle ordna reciverlängdkastning...
likväl som finnarna har mobiltelefonkastning...
tyngsta klassen stöt med 208 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-11-19 13:05

Prisutdelaren:
-och nu till första priset en 208.....
var e den????
-den funkade inte så vi kastade den också :oops:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-19 13:28

Hehe, där satt den Ola. 8)

(också 200 faktiserianer som letar bland allt skrot efter the holy grail).
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-19 13:48

Ni har bajs i huvudet! :twisted:

Nu verkar den låta bättre, kanske var det gårdagens kvällning som satte spel i huvudet. Det känns som om det blev bättre ljud med sockerbitar istället för klitorishål, eeh, jag menar högalarterminaler. Jag tycker att det blev fetare ljud.

Adjökens...

:D

Återgå till Vintage-hifi