Hur koppla förbi högtalarväljarna?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Hur koppla förbi högtalarväljarna?

Inläggav Falkis » 2008-11-19 15:06

Ja, hur ska jag göra?

Som det är nu så är jorden kopplad direkt på den mittersta lilla ringen.

Kan man koppla de röda och vita direkt på högtalarterminalerna? Eller kopplar man förbi volymreglaget då?

:cry:

Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-19 16:40

Jag väntar på Z:a-grabbarna: Rolf och Kjell, eller självaste nordbon Disco-Stu. :) :idea:

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-19 19:33

Falkis skrev:Jag väntar på Z:a-grabbarna: Rolf och Kjell, eller självaste nordbon Disco-Stu. :) :idea:

Är det inte spänningkablar du ringat in? De verkar ju gå till var sin elektrolyt.
Vad är det för receiver? Om vi vet det kan vi kanske få fram ett kopplingsschema via min lista på "Fria vintagemanualer" som finns på Hifisentralen.

Högtalarkablarna verkar vara gul, röd, orange och brun. Dessa verkar sitta på kortet intill de omkopplare som du skrivit "dumma" på.

Jag tror absolut att den röda, vita och svarta som du ringat in är spänningen till slutsteget. Gissningsvis är svart=jord, röd=plus och vit =minus. Rör inte dessa! De går ju till nätdelselektrolyterna, 2 st, så som jag kan tyda din bild.

De där omkopplarna som är dåliga går väl att spraya i. Annars kan man ju löda bitar av kopplingstråd över stiften på dem, så att de på så sätt blir förbikopplade.
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2008-11-19 19:40, redigerad totalt 1 gång.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-19 19:36

Å, hej Kjell!

Det är en Marantz Mr 250 L...

Någon slags sen Marantz- eller tidig Philips-historia? :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-19 19:52

Vit, röd, svart som du ringat in är absolut spänningsmatning. Rör inte dem!

Vore jag du skulle jag löda bort de bägge omkopplarna som är dåliga, om det inte hjälper att spraya. Därefter skulle jag titta på kortet hur kopparbanorna går, och löda tråd mellan hålen, så att en av högtalarutgångarna kommer att fungera. Jordkabeln är svart och syns borta på högtalarterminalen. Den ska du inte behöva röra.
Röd/gul är väl höger/vänster på ena högtalarutgången och brun/orange är väl höger/vänster på den andra. Det ser åtminstone så ut.

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-11-19 20:41

Det sitter ett relä ser jag ovanför de dumma omkopplarna. Undrar om det kopplar bort högtalarna vid av- och påslag? Har inget schema på sådana här, men det tryckta ledningsmönstret verkar gå i riktning mot detta relä om man studerar bilden. Kanske oxid på relätungorna inuti reläet?

Gör som Kjell föreslår annars (brygga över med en tråd). Jag har gjort det på Source-omkopplaren på min egen Marantz 1090 eftersom jag aldrig använder den knappen. Då blir det en framtida eventuell felkälla mindre.

Stu

Tillägg: Reläet sitter nog rimligtvis före omkopplarna när jag tänker efter, så det borde inte vara här felet sitter. Men det skadar ju inte att kolla.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-19 21:08

Stu skrev: Reläet sitter nog rimligtvis före omkopplarna när jag tänker efter, så det borde inte vara här felet sitter. Men det skadar ju inte att kolla.

Ja, det sitter före högtalaromkopplaren. Annars skulle det inte ha någon vettig funktion.
Det är fördröjt tillslag för att det inte ska ploppa i högtalarna när man trycker på "Power".
Det går också att ta ut utsignalen direkt från reläets "utgångsstift".
M v h

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-19 22:08

Jag funderar på att införskaffa en multimeter, visst heter de så? Så jag kan mäta och djäklas lite med denna sak, och andra saker och ting, innan jag börjar löda och ha mig.

Visst borde det, om jag spelar upp en jämn ton från datorn, in i receivern, gå att mäta strömstyrkan från högtalarutgångarna? För att sålunda få fram om det är olika styrka? Det har nämligen blivit mycket bättre på något vis vill jag inbilla mig, men jag vill mäta för att kolla.

Vad behöver jag för instrument? Är det en så kallad multimeter jag ska inhandla? De brukar väl kosta runt en hundring på Classe?

Sedan då, vad ska jag använda för enhet osv.? När bör man använda ohm och när bör man använda andra enheter? Ni får berätta, ni som kan... Jag har ingen större vetenskaplig koll på saker och ting! :D

Tack för att ni finns till och skriver här... :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-19 22:52

Falkis skrev:Jag funderar på att införskaffa en multimeter, visst heter de så? Så jag kan mäta och djäklas lite med denna sak, och andra saker och ting, innan jag börjar löda och ha mig.

Visst borde det, om jag spelar upp en jämn ton från datorn, in i receivern, gå att mäta strömstyrkan från högtalarutgångarna? För att sålunda få fram om det är olika styrka? Det har nämligen blivit mycket bättre på något vis vill jag inbilla mig, men jag vill mäta för att kolla.

Vad behöver jag för instrument? Är det en så kallad multimeter jag ska inhandla? De brukar väl kosta runt en hundring på Classe?

Sedan då, vad ska jag använda för enhet osv.? När bör man använda ohm och när bör man använda andra enheter? Ni får berätta, ni som kan... Jag har ingen större vetenskaplig koll på saker och ting! :D

Du behöver först och främst en digital multimeter. Det räcker med en billig sak, t ex från Biltema.
En tongenerator kan vara bra att ha, för att pytsa in en ton på t ex 1 kHz i receivern. Alternativt kan du ladda hem en tongenerator till datorn.
Du kan också använda dig av bruset mellan stationerna på FM-bandet.
Du ska i första hand mäta växelspänningen på högtalarutgångarna, inte strömmen, men tänk på att om det är stor skillnad mellan höger och vänster kanal, så kan det ha en massa olika orsaker. Inte nödvändigtvis dålig kontakt i omkopplaren. Tänk på att balanskontrollen ska stå i mittenläget.

I och för sig ger inte en sådan här mätning speciellt mycket. Den visar att nivån är lika mellan kanalerna, eller olika, det är allt. Den ger dig inget tips på vägen om fortsatt felsökning.
Du kan lika gärna avgöra om det är olika niå mellan kanalerna genom att använda bruset mellan fm-stationerna och receiverns balanskontroll. Börja med balanskontrollen i mittläget. Har du bruset mitt emellan högtalarna är det frid och fröjd. Behöver du vrida balanskontrollen MYCKET åt ena eller andra hållet kan du misstänka något fel, men du vet fortfarande inte var felet ligger. För att ta reda på det behöver du främst kunskaper om felsökning i förstärkare och helst ett kopplingsschema.

Rolf Z! Du har säkert alternativa tips - det brukar du ha!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-19 23:37

Det lutar åt att detta är järnspöken...

Jag tycker mig kunna placera bruset mitt i rummet när jag spelar upp en oinställd radiostation... Jag blir mer och mer fundersam om detta inte är ett hjärnspöke ändå. :oops:

Jag har kanske rentav misstagit mig och använd fel metod när jag lyssnat på nivåskillnaderna?

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-20 07:03

Falkis skrev:
Jag tycker mig kunna placera bruset mitt i rummet när jag spelar upp en oinställd radiostation...

Ta hem en tongenerator till datorn från webben, eller låna en "fysisk" tongenerator av någon. Testa på samma sätt som med bruset.

Ett annat sätt är ju att använda hörlurar och jämföra. Samma nivå i bägge kanalena i lurarna, men inte samma nivå i bägge högtalarna, tyder på dålig högtalarväljare.

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-11-20 14:51

Falkis skrev:Jag funderar på att införskaffa en multimeter, visst heter de så? Så jag kan mäta och djäklas lite med denna sak, och andra saker och ting, innan jag börjar löda och ha mig.

Köp en billig multimeter på Classe eller Biltema, det är en bra investering. Artikelnummer 32-3179 på Classe till exempel, kr 149.-. Senare kan man ju köpa ett dyrare instrument om man vill och ha det billiga som back-up.

Man kan använda ohmmätning t.ex. när man vill kolla så att det är bra kontakt i en elektrisk koppling så att strömmen går fram som den ska. Instrumentet innehåller ett batteri, och när instrumentet står i läget för ohmmätning försöker det skicka en liten ström genom det man mäter på. Därför är det viktigt att man slår av apparaten man ska mäta på först, helst dra ut kontakten ur väggen för säkerhets skull. Börja med att lägga ihop testpinnarna för att kolla att allt är OK, då ser man bara resistansen i testsladdarna och den brukar vara ca 0,1-0,2 ohm. Sedan är det bara att mäta över det objekt man vill kolla. En omkopplare t.ex. ska inte ha någon mätbar resistans i påkopplat läge, och man ska få samma värde som när man lägger ihop testpinnarna, dvs 0,1-0,2 ohm.

Sen kan mäta upp motstånd (man fick inte kalla det motstånd i skolan minns jag, man skulle säga resistorer). De har ju olika värden från nästan 0 upp till 10 Mohm och mer, det man måste tänka på är att man helst ska mäta dem lösa, sitter de inkopplade får man oftast ett för lågt värde då den övriga kretsen stjäl lite av strömmen som man skickar genom motståndet med multimetern. Glödlampor kan man ohmmäta för att se om de är hela. Blir det inget utslag på mätaren så är det avbrott i glödtråden inuti.

Sen är det ju bra att ha multimetern till att mäta likspänning (DC), t ex batterier eller drivspänningen i en förstärkare. Med växelspänningsläget (AC) kan man bland annat mäta spänningen i ett vägguttag, men var försiktig i så fall. Musiken som man lyssnar på är ju också i princip en växelspänning fast med varierande styrka och frekvens. Jag är inte så insatt på just detta, men man ska väl egentligen ha en speciell RMS-mätare för sådana signaler? Bäst brukar vara att titta på dem med oscilloskop tycker jag.

Sen kan man ju mäta ström (Ampere eller förkortat A) men det är inget jag själv brukar behöva göra särskilt ofta. Då kopplar man in instrumentet i serie med strömkretsen. Oftast brukar det räcka med att man istället mäter spänningen över ett motstånd och räknar ut hur mycket ström som går igenom med hjälp av ohms lag, men det är lite överkurs.

Så en multimeter är bra att ha, även i vardagslivet.

Stu

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-27 11:49

En klåpares bekännelse

Jag har plockat fram högtalarna från väggen en bit, så att de står närmare varandra, och nu är det absolut ingen skillnad på nivån mellan högtalarna. :oops: :oops: :oops:

Sorry, Kranzberg, Stu och ni andra som brytt edra huvuden i denna fråga!

MVH

Falkis

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-27 14:10

Ja så kan det vara...
Men du fick ju lite grundläggande undervisning i felsökandets konst.
M v h

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-27 14:17

Tack Kjell! :)

Mvh

Falkis

Återgå till Vintage-hifi