Moderator: Redaktörer
Tack för svaret , ja den är värd så pass då? Såg i hifiboken från -79 att den kostade ny 3900Kjell_Kranzberg skrev:Jag har haft en sådan också... Sålde den för ett par år sedan. 1000 kr vill jag minnas att jag fick, eller kanske 1200... Något ditåt...
Kjell_Kranzberg skrev:Nu är det ju inte så att jag jämför olika märken och menar att vissa är bättre än andra. Det är tvärtom. Jag menar att skillnaderna mellan olika märken inte är så stor som vi gärna vill tro. Många vintageförstärkare låter väldigt lika. Det är min erfarenhet.
Fjonkalicious skrev: så finns det ju andra argument som spelar in, t.ex.
Utseende
Byggnadskvalité/Konstruktion
Tekniska finesser
Val av material
Dessa faktorer(det finns säkert fler) gör ju att värdet på vissa märken blir högre än andra. Ur min synvinkel är det av relativt stor vikt att sakerna ser snygga och avancerade utöver att det låter bra.
Jag tror att detta faktiskt har en större påverkan på priserna än man kan tro, likaså känslan av att ha den "största i serien".
Mvh
Filip
Fingerburner skrev: Jag har under 30-35 år, med vissa avbrott byggt försteg och slutsteg med rör, transistorer och IC-kretsar. Klass A, AB och B med billiga delar och dyrare delar. I stort låter de lika. Visst skiljer det lite kanske men inte på något dramatiskt sätt.
När det gäller äldre fabrikstillverkade förstärkare är de ju i 9 fall av 10 behagligare att se på jämfört med dagens anonyma svarta (oftast) tråkiga plåtlådor. Jag förstår att Marantz klassiska förstärkare och receivrar är eftertraktade. De är ju otrolikt läckra att se på. Men kretsmässigt, som Kranzberg skriver, är de väl som de flesta andra från sin tid i samma prisklass.
zapanasta skrev:Verkar inte va lätt att sälja denna inte ,han jag känner har haft den ute i 2 mån snart för 500 ock inte ett samtal?
zapanasta skrev:Verkar inte va lätt att sälja denna inte ,han jag känner har haft den ute i 2 mån snart för 500 ock inte ett samtal?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster