Byte till "bättre" komponenter i en vintageförstär

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Byte till "bättre" komponenter i en vintageförstär

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-14 12:56

Hon som är min ledstjärna i livet, föremålet för min gränslösa beundran och dessutom bra mycket mer förståndig än jag, är på sitt arbete.

Då kan jag passa på. Under förmiddagen har jag gjort lite jämförande lyssningar.
Jag har 2 stk "Inertia 2235" från 1979. En är helt original - inget gjort och inget bytt.

Den andra har jag lekt lite med:
* Nya kondensatorer i nätdelen.
* Högtalarväljaren bortkopplad.
* Alla elektrolyter och tantaler i signalvägen bytta till polyesterkondensatorer.
* Alla andra elektrolyter bytta.
* Effekttrissorna bytta till 2N3055 respektive 2N2955 (original TIP 33/34).
* De 2 IC:na i försteget bytta till 5534 (original 741).

Hör jag någon skillnad? Ja, men den är väldigt, väldigt liten. Det "ombyggda" exemplaret är något renare i ljudet; inte lika "taggigt" som det är i det exemplar som är helt original. Men: skillnaden är som sagt väldigt liten.

I tråden om "Hitachi SR 903" hävdar jag att de hörbara skillnaderna i vintageförstärkare är så små att de inte hörs eller bara hörs vid mycket koncentrerat lyssnande. Läs gärna den tråden. Jag vill nog hävda att detta ovetenskapliga lilla "test" bekräftar mina erfarenheter av över 30 års lyssnade till olika förstärkare: De flesta låter mycket lika och några enskilda komponentbyten gör ingen större skillnad.

Bild
Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-12-14 13:11

Mycket intressant... :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: Byte till "bättre" komponenter i en vintageför

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-14 13:21

Kjell_Kranzberg skrev:Hon som är min ledstjärna i livet, föremålet för min gränslösa beundran och dessutom bra mycket mer förståndig än jag, är på sitt arbete.

Jag skrattade rakt ut när jag läste detta :-D Gillade speciellt avslutet på meningen, man kan läsa upp det och efter sista kommatecknet skall man ändra tonläge, tänker lite på han som läste alfons åberg.

http://www.youtube.com/watch?v=9AoIG5fy0LM

Intressanta slutsatser Kjell, hur är det med Yamahan, ursäkta min framfusighet men varför säljer du alltid godbitarna? :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-14 13:44

Det här har jag funderat på. Du måste väll mena att vintage-förstärkarna inte blir mycket bätre under förutsättning att de redan från början är justa och servade? För de sextio- och sjutiotalsförstärkare jag provat (typ tre var av en Sonab R7000) har för att citera någon klok man här på forumet låtit "som korven".

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-14 13:51

Hur låter en korv?

Tänker genast på kortfilmen: One apartment and six drummers.

http://www.youtube.com/watch?v=Z7h8qkMBE_E

Nu flummar jag igen, men vad menar man med att säga att det låter som korven? Korv är ju gott, men trots allt oftast bukfylla.

Mvh

F

Edit: Ser ni vilka vintageprylar dom lirar på i sista låten?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-14 14:12

Jordbrumm, brus och fallade ljudtryck över 5000 Hz.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-14 16:28

peetwa skrev:Det här har jag funderat på. Du måste väll mena att vintage-förstärkarna inte blir mycket bätre under förutsättning att de redan från början är justa och servade? För de sextio- och sjutiotalsförstärkare jag provat (typ tre var av en Sonab R7000) har för att citera någon klok man här på forumet låtit "som korven".

Läs mina inlägg i tråden om Hitachi SR 903, så framgår det vad jag menar.

MP

Inläggav MP » 2008-12-14 16:32

Tjockt och sladdrigt?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Återgå till Vintage-hifi