vridpotentiometer till sony str v4l-nu mä bild(!)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

vridpotentiometer till sony str v4l-nu mä bild(!)

Inläggav vin-Tage » 2008-12-15 00:01

Köpte mig en sådan reciever häromdagen. Men tyckte det lät skumt om diskanten, och det visade att potten till detta är sprucken... Vad skall det vara för typ..? Min är märkt 50Kohm Bx2 , fabrikat Alps. När jag kollar hos tex Elfa finns det ju log(logaritmiska?) och lin(linjär?). Vissa verkar ha S-kurvor som är som brantast i mittenområdet tydligen, vad nu det innebär... Ska jag ha en 50Kohm x2 som är lin, eller svamlar jag..?

mvh
Senast redigerad av vin-Tage 2008-12-27 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-15 07:33

Du kan väl resistansmäta den så får du en uppfattning om kurvan. Om den är linjär ska 25k alltså visas när du vridit till mitten.
Går det, eller är den för mycket sprucken?

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-12-15 10:35

Kjell_Kranzberg skrev:Du kan väl resistansmäta den så får du en uppfattning om kurvan. Om den är linjär ska 25k alltså visas när du vridit till mitten.
Går det, eller är den för mycket sprucken?

Hej! Tyvärr är den för sprucken, Känner mig halvpuckad nu, men hur hade den varit om den varit logaritmisk...? Jag har försökt att mäta basens som fortf. är monterad på kretskortet, den är likadan. Verkar få "mittenvärdet" i mittläge så att säga. Blir en linjär att prova med..(?)Har beställt nu en väldigt lik från Eco-tech :)

mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-15 11:47

För att få rätt mätvärde behöver du löda bort den, så att inte andra komponenter påverkar mätningen. Om den är logaritmisk ska 25k mätas upp med axeln vriden nästan till ett av de två "yttre" lödöronen.
Ecotec är bra att handla på. Billigt också.
Har du tittat på min lista över platser med fria vintagemanualer? Kanske det finns en servicemanual att ladda hem. Gå till vintageavdelningen på www.hifisentralen.no
M v h

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-12-15 14:46

Här finns en bra artikel om potar och varför det inte är så lätt att gå efter bokstaven A,B eller C som står på poten(förr när livet var så mycket enklare betydde A linjär,B logaritmisk och C antilogaritmisk.Punkt slut.Så är det inte längre...
http://sound.westhost.com/pots.htm

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-12-15 22:29

Tack för inputen här! Okej.... Nu har jag lödit bort basens pot(likadan), och mätt: Längst till vänster vriden är det 50Kohm ,i mittläget 25Kohm och längst till höger vriden är det 0 Ohm . Är det en sk. linjär pot. ......? :) Den har 11 steg och verkar kurvan är liksom jämn i förhållandet, inga jättehopp så att säga. En hel vetenskap detta...hah

edit: Rolf , recievern är från 78-79 någonstans om det hjälper med märkningen
Edit 2: Nu såg jag vad du skrev Kjell! Tack,har troligen beställt rätt.

Får återkomma med bilder om intresse finns, rätt så rejäl(tung) sak detta:)
mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-16 07:29

Den är linjär, ja.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-12-27 18:59

Up and running, låter mycket bra! kraftfullt mjukt ljud är vad jag skulle vilja säga om denna reciever med mina begränsade kunskaper inom ljudupplevelsebeskrivningar... :wink: , nypris ca 3700:- 1978-1978 .2x50w á 8ohm sinus enligt halvsäkra källor. Önsketänkande: någon som sitter på en lucka till radiostationernas 5st förinställningar ..... Tack Kjell å company för hjälpen :) Bild och nej, den är inte skitig, jag som inte kan ta kort ordentligt. Den är påslagen med fin grön skön belysning vid fotot...

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-12-27 19:29

Ja, vad skulle vi göra utan Kjell med flera?

Skitsnygg apparat!!!

Grattis till funktionen. :D

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-27 21:17

Den var snygg! Gratulerar!
Den tillverkades/såldes 78-83 och är på ca 2 x 55 W.

"L" betyder att den har långvågsband. Därmed är det en europeisk modell. Långvågsbandet användes på den tiden av ganska många europeiska radiostationer och används än i dag. Det finns en hel del stationer där. Prova att lyssna! Sveriges radios sista långvågssändare togs ur bruk på 80-talet. Den låg i Orlunda alldeles här utanför Motala. Byggnaden med sändaren finns kvar, men de höga masterna sprängdes. På 70-talet var jag där på studiebesök. När det var strömavbrott kunde man hålla igång sändaren med hjälp av dieselmotorer! För övrigt finns här i sta´n en långvågssändare från 1927 fortfarande kvar, numera som museum. Den ligger på en höjd mitt inne i Motala. De två 120 m höga masterna finns också kvar.

Nu på vintern är de atmosfäriska förhållandena gynnsamma för långvåg (och mellanvåg) och du bör med en inte allt för avancerad antenn, kunna höra ganska många europeiska stationer. Bäst hörs de från sen eftermiddagstid till framåt morgonen, d v s när det är mörkt. En enkel antenn kan t ex vara en enkelledare ut från fönstret och upp i ett träd.

Luckan till fm-inställningen blir nog svår att hitta...
Ett alternativ kanske kan vara en bit rökfärgad plexi. Ta med receivern till glasmästaren och få en bit plexi i lämplig tjocklek tillskuren. Den bör vara skuren så stor att den "kärvar" och sitter kvar när du trycker dit den. Hörnen avrundar du lätt med en vanlig fil. Skär ett litet jack i ena kortsidan så att du kan sticka in t ex en bjöd nål när du vill lossa "luckan" och justera fm-inställningarna.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-27 22:04

Mitt möbelintresse kräver en bild på möbeln i jakaranda under! ;-)

Mvh

F

Ps. Glöm inte kolla lagert efter philipsknoppar! Ds.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mikev

Inläggav mikev » 2008-12-28 10:57

Schysst att du fick den att funka, ser jälight ball ut!

Skulle oxå vilja se en bild på möbeln den står på.

Återgå till Vintage-hifi