Marantz 1060 Amplifier och 110 Tuner

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Marantz 1060 Amplifier och 110 Tuner

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 16:26

På begäran slänger jag ut lite bilder på vad jag köpte igår. Här kommer lite bilder på en trevlig Marantzkombo, skall man behålla denna eller 2225b?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2008-12-17 18:25

*dräggel* :P Ge oss en helhetsbild!!
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 18:38

Missade den, hoppas att denna duger, vill man se större så kan man gå in på http://www.flickr.com/photos/33411660@N05

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-19 14:48

Har testkört den här lite och det är en god lite bit måste jag säga. Har läst lite på Audiokarma och där verkar dom ha samma inställning som många i Europa har till Nad 3020. Dvs, den där lilla men ändå så kompententa förstärkaren som man gärna behåller.

Nåväl, här kommer egentligen en generellt fråga som jag funderar över. Jag skulle mäta lite med Tombstone och fick lite strul med programmet(se JBL-tråd) så jag kom runt problemet genom att skifta högtalarkablarna. Jag stängde av och skulle byta, då märkte jag att när jag väl lade över kabeln så fräste det lite lätt i högtalaren och en liiiiten vit gnista på högtalarkontakten kom. Inget tog skada och jag gjorde det jag skulle, men sen lät jag musiken fortsätta gå när jag tryckte av förstärkaren, då fortsatte förstärkaren spela signalen, med avtagande kraft naturligtvis. Men förvånansvärt länge.

Beror detta på att någon konding inte laddar ur korrekt eller någon form av krypström smiter ut genom högtalarkontakterna?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-12-19 15:10

Läckert! :) Jag hade nog föredragit, um, båda :) Nej men combon är väl kanske lite mer ovanlig än 2225b-receivern...? Två så väl matchande delar är lite speciellt :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-12-19 15:23

Otroligt tjusigt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2008-12-19 19:09

Inget tog skada och jag gjorde det jag skulle, men sen lät jag musiken fortsätta gå när jag tryckte av förstärkaren, då fortsatte förstärkaren spela signalen, med avtagande kraft naturligtvis. Men förvånansvärt länge.

Beror detta på att någon konding inte laddar ur korrekt eller någon form av krypström smiter ut genom högtalarkontakterna?

Orsaken att det blir så är att det tydligen inte finns ngt relä på utgången så slutsteg och högtalare kopplas inte isär när man stänger av.
Nätdelens kondensatorer håller sin spänning länge efter att man stängt av.
I rörförstärkare är ju detta farligt därför måste man ladda ur kondensatorerna innan man gör ngt ingrepp. Även i transistorsteg bör man göra det innan man rör ngt.
I alla fall; När du stänger av och låter musiken fortsätta kommer nätdelen att fungera som batterier tills spänningen är nästan noll. Sen blir det tyst.
Jag skulle göra som kakmonstret. Ta alla kakorna.

Återgå till Vintage-hifi