Luxman/Luxor

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Luxman/Luxor

Inläggav henriksch » 2008-12-22 21:38

Ibland hör man att en viss (kommer inte ihåg beteckning) Luxorstärkare egentligen är en Luxman. Har också sett motsatsen, att det är en "myt" att vissa Luxor och Luxman är samma sak...
Nåväl, köpte en anläggning häromdagen eftersom jag är svårt förtjust i Luxmanprylar och det var för billigt för att låta bli (vet hur ihålig argumenten klingar och vill inte diskutera detta vidare eftersom jag har ett antal sådana som mest står).
Nåväl en L210 med tillhörande T210, högtalare som följde med och bara tre mil hemifrån.
Kom hem och fick se baksidan på högtalarna:

EDIT: kolla bilderna i vettig storlek längre ner i tråden!

tja, se det som ett ilägg i debatten... något slag av samarbete/licenstillverkning/varumärkesutlåning eller något tycks i alla fall ha funnits
förresten så här ser framsidan ut:

EDIT: kolla bilderna i vettig storlek längre ner i tråden!

Har inte lyssnat på dem än mer än att de funkar så jag vet inte om det är något att ha
Senast redigerad av henriksch 2008-12-23 00:38, redigerad totalt 2 gånger.

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Inläggav henriksch » 2008-12-22 21:45

hoppla vad stora bilderna blev, hur gick det till????

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-22 22:14

Hej Henrik,

Det är för att dom egentligen är så stora, men när du tittar på dom i din dator så skalar det programmet du tittar i ned bilderna. Det är upplösningen som ställer till det, dvs antalet pixlar är enkelt sagt för stor. Det man gör för att det skall fungera bra på en normalskärm är att hålla ca 800 pixlar i bredd eller mindre. Ändra pixelantal i bilden kan man göra i bildredigeringsprogram.

Skall se om jag kan fixa det på den datorn jag sitter på nu och om jag ordnar det så skickar jag ett mail med nya bilder till dig.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
optonica
 
Inlägg: 1839
Blev medlem: 2008-05-10
Ort: Malmö

Inläggav optonica » 2008-12-22 22:24

:D Nästan skala 1:1

Intressant att det skulle finnas kopplingar mellan Luxor och Luxman. Tycker det visar tydligt på kvaliten som Luxor grejor har när Luxman tydligen har en del samarbete med dem. Mycket bra märken bägge två, fast de lever lite i skymundan nuförtiden jämfört med många andra märken.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-22 22:44

Bild

Bild
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2008-12-22 22:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-22 22:58

Högtalarna är från den tid
då Luxor hade agenturen för Luxman.
Jag vill minnas att denna modell är från tidigt
80-tal (82/83/84?), men jag kan minnas fel.
I alla fall är de jämngamla med din luxmanförstärkare
och din tuner.
En källa jag har här i Motala, menar att ingen av Luxors asienproducerade apparater konstruerades av Luxman.
Vissa av dem tillverkades vid samma fabrik som också
tillverkade åt Luxman.
Luxor använde även andra leverantörer
i Asien, bl a anlitade man Sankyo för ett kassettdäck.
Min källa har arbetat med konstruktion på Luxors audioavdelning.

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Inläggav henriksch » 2008-12-23 00:35

Det verkar som om du har järnkoll Kjell!
Jag tyckte bara det var lite kul att den koppling vissa säger inte finns var så tydlig här.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-23 13:51

Lite mer:
Diskanten är den samma som i 8071 och Orchestra; i grund och botten samma som i "alla" luxorlådor, även de små, från 70-talets sista hälft.
Mellanregistret ser ut att vara det samma som i 8071 och Orchestra.
Basen är jag osäker på. Är det en åttatummare?

Luxor hade som sagt agenturen för Luxman från skiftet 70/80-tal (eller från tidigt 80-tal?; Rolf Z: vet du exakt år?) fram till en bit in på 80-talet. Tyvärr byggde man inte upp ett ordentligt återförsäljningsnät för Luxmans produkter. Man borde ha engagerat ett antal seriösa hifi-butiker för försäljningen, men det gjorde man inte. Luxman såldes via de affärer som sålde Luxor och Skantic; alltså ortens kombinerade radio/tv/vitvaru/cykel-affär. Vem förväntar sig high end hifi i en sådan butik? Och de som handlade där var ju definitivt inte ute efter att handla high end. De visste väl inte ens vad Luxman var för något.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster