vag har jag gjort egentligen ?(hur funkar det o vad används)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
teosig

vag har jag gjort egentligen ?(hur funkar det o vad används)

Inläggav teosig » 2008-12-23 23:48

God lillejulafton på er alla!

Jag har några frågor som jag inte kan sluta att fundera på såhär i juletid.

först en lite prolog.

Följande hände igår, jag monterade ihop min HarmanKardon avr 85 med min Luxman L-430 med hjälp av Höger-vänster pre-out på Hk´n sedan vidare med en vanlig RCA-kabel till de två hål på Luxmannen som är märkta main-in samt att jag flyttade processing-brytaren till ON läge samt att mina två fronthögtalaren är kopplade till luxmannens högtalarutgångar.

o det är här det intressanta börjar eller frågorna börjar, vad exakt är det som händer inne i luxmannen, har försökt läsa mig till det med hjälp av bruksanvisningen dock så är min engelska inte så god när det kommer till tekniska termer så där gick jag bet så nu vänder jag mig till er.

vid ovan nämnda förfarande vad är det som händer.

1, blir Luxman förstärkaren ett slutsteg. ( för allt by-passas förutom treble och bass justeringen)

2, by-passas allt o ljudet bara går in i stärkaren o passerar duo B-kretsen? (va gör den egentligen?) o ut till högtalarna

3,är det något helt annat som händer och är det bra att göra på detta viset (kan jag bränna nånting inne i Luxman stärkaren ?)

GOD JUL. ps flytta gärna ämnet om det har kommit helt galet,ds

ps2, är jag normal ds. :D
Senast redigerad av teosig 2008-12-24 02:38, redigerad totalt 1 gång.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-24 00:54

HK blir försteg och Luxman ett rent slutsteg.

Om Duo-Beta kretsen sitter i slutsteget eller i försteget vet jag inte, men jag gissar i slutsteget om man läser denna text:

DUO ß FEEDBACK CIRCUITRY - Supplies low negative feedback throughout the audio frequency bandwidth and very high negative feedback at DC. This stabilizes the amplifier, removes the DC offset, offers excellent total harmonic distortion (THD), and provides low transient intermodulation distortion (TIM).

Mina 2 ören.

Finns folk som kan detta bättre än mig, men nu fick du iaf ett snabbt svar ;-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-24 00:58

Jag har tittat på kopplingsschemat. Tonkontrollerna i denna Luxman ligger i slutstegsdelen. Där ligger naturligtvis även "Duo B-kretsen".
När du kör in signalen i "main in" är förstegsdelen med alla ingångsomkopplare, filter, balanskontroll, volymkontroll, RIAA-steg etc förbikopplade.
Main in betyder alltså att du får ett rent effektsteg med tonkontroller. Tonkontrollerna är dessutom urkopplingsbara, eller hur.
Ursprungligen är det nog tänkt att man ska koppla in t ex en equalizer mellan pre out och main in på Luxmanen. Jag tror att det inte är någon risk för att köra sönder något i vare sig HK:n eller Luxmanen.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-12-24 01:00

Fjonkalicious skrev:HK blir försteg och Luxman ett rent slutsteg.

Om Duo-Beta kretsen sitter i slutsteget eller i försteget vet jag inte, men jag gissar i slutsteget om man läser denna text:

DUO ß FEEDBACK CIRCUITRY - Supplies low negative feedback throughout the audio frequency bandwidth and very high negative feedback at DC. This stabilizes the amplifier, removes the DC offset, offers excellent total harmonic distortion (THD), and provides low transient intermodulation distortion (TIM).

Mina 2 ören.

Finns folk som kan detta bättre än mig, men nu fick du iaf ett snabbt svar ;-)

ja duo-beta kretsen sitter i slutsteget,(luxmannen)

Supplies low negative feedback throughout the audio frequency bandwidth and very high negative feedback at DC. This stabilizes the amplifier, removes the DC offset, offers excellent total harmonic distortion (THD), and provides low transient intermodulation distortion (TIM).

o hur översätter säger man det på svenska ? :)

tack för ett trevligt svar då va jag minsann inte helt ute o cyklade.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-12-24 01:05

Kjell_Kranzberg skrev:Tonkontrollerna är dessutom urkopplingsbara, eller hur.
.

jepp det är dom med den lilla "tone direct" knappen,

vilken trevlig julklapp jag har skaffat mig, som jag knappt kände till från början. :lol:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-12-24 09:50

teosig skrev:DUO ß FEEDBACK CIRCUITRY - Supplies low negative feedback throughout the audio frequency bandwidth and very high negative feedback at DC. This stabilizes the amplifier, removes the DC offset, offers excellent total harmonic distortion (THD), and provides low transient intermodulation distortion (TIM).

o hur översätter säger man det på svenska ? :)

Det betyder: "Vår marknadsavdelning frågade konstruktören varför denna föstärkare är så bra, och fick en massa konstiga ord som svar. Vi skrev ner orden i ett produktblad, och hoppas att ingen frågar nåt om dom!"

Bara reklam, alltså. Det kan vara en utmärkt konstrukton, med eller utan allt detta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-24 10:06

perstromgren skrev:Det betyder: "Vår marknadsavdelning frågade konstruktören varför denna föstärkare är så bra, och fick en massa konstiga ord som svar. Vi skrev ner orden i ett produktblad, och hoppas att ingen frågar nåt om dom!"

Bara reklam, alltså. Det kan vara en utmärkt konstrukton, med eller utan allt detta.

På pricken!!!

Och God Jul alla vintage-entusiaster!

Återgå till Vintage-hifi