Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav avr7000 » 2015-02-16 21:21

Det har löst sig
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Falkis » 2015-02-18 15:20

Ingen med matta till Luxor 9391? :)

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Lasse-pin » 2015-03-07 14:42

Goddag!
Söker efter den del som man använder när man byter ljudmedia,phono,tuner eller aux.Heter det knapp eller? Om jag förstått saker rätt så är en "pott" det som går in i apparaten.Jag behöver det man tar i...........Till en Marantz 4000

En liten följdfråga: Marantz 4000 eller 2226 B vilken behåller jag?

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Cicaro » 2015-03-07 15:54

Lasse-pin skrev:Goddag!
Söker efter den del som man använder när man byter ljudmedia,phono,tuner eller aux.Heter det knapp eller? Om jag förstått saker rätt så är en "pott" det som går in i apparaten.Jag behöver det man tar i...........Till en Marantz 4000

En liten följdfråga: Marantz 4000 eller 2226 B vilken behåller jag?


Ratten eller brytaren?

Jag skulle behålla båda om jag vore du!

Edit: om det bara är ratten finns de att köpa på eBay (sökord: marantz knob) och antagligen finns någon här som har en är tillräckligt lik för att passa. Jag har dock bara luxorrattar hemma och de är för små
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Lasse-pin » 2015-03-07 16:14

Tack för tips. Ska kolla in Ebay .
Jag tror att en måste i väg.Börjar bli trångt.Har för tillfället sex anläggningar fungerande (åtta högtalarpar)

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav AlNiCo » 2015-03-08 11:45

Lasse-pin skrev:Goddag!
Söker efter den del som man använder när man byter ljudmedia,phono,tuner eller aux.Heter det knapp eller? Om jag förstått saker rätt så är en "pott" det som går in i apparaten.Jag behöver det man tar i...........Till en Marantz 4000

En liten följdfråga: Marantz 4000 eller 2226 B vilken behåller jag?


Menar du bokstavligt talat Marantz 4000? För det är i så fall ingen förstärkare över huvud taget, utan någon form av konstig pryl som inte har så stor nytta. Kan ej användas separat.

Marantz SR-4000, å andra sidan, är inte någon höjdare.

Söker du ratten som sitter utanpå eller den interna komponenten? I fall du söker sistnämnda så är det väldigt kört, och eftersom det handlar om en så pass dålig modell (i fall det nu är SR-4000) så finns det ingen större idé med att försöka fixa den heller. Bättre att strippa den på delar, t ex de STK-0050 som sitter där. Bristvara. Kan rädda andra, mer åtråvärda modeller. ;)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Lasse-pin » 2015-03-08 17:06

En SR-4000 är det.Misstänkte att det inte är någon höjdare för den är alldeles för lätt.Men den fungerar och jag har fått den av en granne.Det som saknas är bara plutten man snurrar på.Fungerar och är ganska snygg.Tyvärr är det sämre med 2226 B Ena kanalen är ganska tyst men inte riktigt.Den är bättre att satsa på tycker jag

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav avr7000 » 2015-03-09 00:29

Jag har en metalldiskant till Technics SB-201.

Gratis om någon behöver ersätta sin eller dyl.

http://s1028.photobucket.com/user/RACRU ... 1.jpg.html

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav lennartj » 2015-03-09 01:27

Till Revox A77 första serien saknar jag
ett blankt lock till en av de fyra rattarna.

Tacksam för tips både om någon som handlar med delar från skrotade slaktade maskiner och någon som tillhandahåller nya reservdelar,
samt om det finns nya 4-spårs avspelningshuvud att köpa och någon som har mätutrustning, verktyg, fullgoda refensband och kunskaper för att byta. Givetvis är kostnaden inte ovesäntlig. :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav MiaM » 2015-03-14 13:58

AlNiCo skrev:Menar du bokstavligt talat Marantz 4000? För det är i så fall ingen förstärkare över huvud taget, utan någon form av konstig pryl som inte har så stor nytta. Kan ej användas separat.
Jag lovar att bjuda på glass till den som kan bevisa ditt påstående! Jag hävdar å det bestämdaste att en såndär "surroundtillsats" nästan alltid går att använda som vanlig förstärkare. Mata in tvåkanalljud på de bakre kanalerna på en äkta fyrkanalsingång, anslut ett högtalarpar till "rear speakers" och lyssna på vanligt tvåkanalljud.

M.v.h. innehavare av en Luxman F-105 som i stort sett är 90-talets motsvarighet till t.ex. en såndär Marantz 4000. Istället för SQ, QS, Varia-matrix, CD-4 o.s.v. så hette det Dolby Surround samt diverse hitte-på-ljudeffekt-varianter när denna var ny. Principen är i stort sett dock detsamma, en linjeingång för ljud ut från en tvåkanalstärkare, diverse funktionsväljare, signaprocessning, volymkontroller och tonkontroller, en pre out att mata tillbaka till en tvåkanalstärkare, ett inbyggt tvåkanalslutsteg och ofta nån slags högtalarväljare. För en F-105 så väljer man "bypass"-läget, då matar den ut inamatat tvåkanalljud rakt av på både fram- och bakutgångarna, möjligtvis med den ställbara fördröjningen på bakutgångarna. (Den fördröjningen har ju ingen betydelse om man endast lyssnar via de utgångarna, liksom det motsvarar ju att ha tryckt på play på cd-spelaren 20mS senare än man verkligen gjorde...).

Marantz 4000 har ju fördelen att den har äkta 4-kanal-ingång (CD-4/AUX) vilket innebär att den ihop med en tvåkanalförstärkare faktiskt kan användas för att få surroundljud med en modern DVD/blueray-spelare med analog 5.1-utgång om man ställer spelaren på att man har bakkanaler men inte centerkanal och inte subwoofer. Min Luxman F-105 har tyvärr bara tvåkanalingångar så eventuell sådan användning skulle kräva att man parallellt rattar volymreglaget på två stärkare samtidigt o.s.v., d.v.s. ingen som helst fördel jämfört med att bara ha två vanliga tvåkanalstärkare.

P.S. om nån finner denna tråd och har en F-105 så är mitt tips att i normalfallet inte använda centerutgången och se till att center-knappen på framsidan INTE är intryckt. Burken har nämligen tre högtalarkanaler ut men bara två slutsteg. Antingen så körs bakkanalerna i stereo och centerutgången är tyst, eller så används ena slutsteget till att driva centerkanalen och det andra för att endast återge höger-vänster-skillnadssignal i bakkanalerna. Det kan förstås vara användbart om man har en en enda stor bra högtalare och ett enklare par och vill ha någon slags stereoeffekt men det är som sagt inget normalfall.

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav leffe » 2015-03-23 19:16

Marantz-burken där är en märklig historia - det är alltså en preamp med både in och utgångar för högtalare.
Verkar som om den ursprungligen är tänkt att samköras t.ex med en reciever + extra slutsteg .......vilket hjärnsläpp - skitcool! 8O

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav mangrove » 2015-03-31 10:26

Nån som vet hur man kan få tag på gångjärn till locket på en Thoréns TD-166 MK II? Fåniga små plastbitar. Det verkar vara svårt. Kanske ett fall för såna där 3D-skrivare...

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav RobotKeso » 2015-04-09 15:00

Bild

Kanske någon som har en sådanhära liggandes?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Lasse-pin » 2015-04-12 15:17

Uppföljning av tråden med Marantz sr4000 .Ratt införskaffad från ebay där fans även ett par lampor.dom sitter på och lyser,skam tillägandes inte blått..
Hur som helst en trevlig reciver har fått lite uppiffning.
Jag har som svårt att slänga fungerande saker.....

Användarvisningsbild
dson
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-04-13

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav dson » 2015-04-24 15:31

Hjääälp, en diskant har dött!
Skulle ge bort mina "Infinity Reference 1 Mk2" till tösen, men upptäckte i elfte timmen att ena diskanten tystnat!
Om någon här har en till övers, skulle jag och tösen bli tacksamma om vi fick köpa den!
Art nr: 9747010
6 Ohm
Baffelhål: 48 mm
Sitter även i andra Infinity, än just ovan nämnda modell!
Mvh Anders

Infinity9747010(1).jpg
Infinity9747010(1).jpg (218.94 KiB) Visad 14526 gånger

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Lasse-pin » 2015-04-26 20:11

Ja nu fick man inte vara glad så länge......
Ny ratt och nya fina lampor och vad händer.Högtalarknappen vill inte bli kvar på plats.Den bara fjonkar ut igen.
Om man kan stå ut med bara ett högtalarpar så fungerar det men jag har för många högtalare.......

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav phon » 2015-05-02 21:57

dson skrev:Hjääälp, en diskant har dött!
Skulle ge bort mina "Infinity Reference 1 Mk2" till tösen, men upptäckte i elfte timmen att ena diskanten tystnat!
Om någon här har en till övers, skulle jag och tösen bli tacksamma om vi fick köpa den!
Art nr: 9747010
6 Ohm
Baffelhål: 48 mm
Sitter även i andra Infinity, än just ovan nämnda modell!
Mvh Anders



En Audax TW01 driver verkar passa, men det blir ju inte så tjusigt guldfärgat membran då.
Man vrider loss drivern från fronten.
Drivern till en Ino diskant till piP är också ett alternativ som kan passa i din frontplatta.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Lasse-pin » 2015-05-03 20:37

Dags igen..
Jag söker en knapp till en Luxor 5003 förstärkare.Se Fig.
Det verkar ju vara en trevlig och ganska tung sak(Har förresten fått den av en granne...)
Så rakarns förargligt att den lille knappen har försvunnit.
Att den sedan brummar som sjutton tar vi sedan.....

http://s50.photobucket.com/user/lassepi ... t=3&page=1

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Bill50x » 2015-05-04 16:30

Söker 2 spolar med följande data:
0,5 mH - ca 5,8 - 6 ohm, originalet ser ut så här

Bild

Krysslindningen för högfrekvensegenskaper är nog inte så kritisk, men det är bara vad jag tror. Sitter vid en piezodiskant som delas vid 12,5 kHz.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav MiaM » 2015-05-07 03:29

Lasse-pin skrev:Dags igen..
Jag söker en knapp till en Luxor 5003 förstärkare.Se Fig.
Det verkar ju vara en trevlig och ganska tung sak(Har förresten fått den av en granne...)
Så rakarns förargligt att den lille knappen har försvunnit.
Att den sedan brummar som sjutton tar vi sedan.....

http://s50.photobucket.com/user/lassepi ... t=3&page=1


5002 heter den väl allt?

Den ska inte brumma alls - jag har en 5002 som förvisso har en död kanal men den hela kanalen är helt brumfri.

Den är dumt konstruerad om säkringarna mellan nätdel och respektive kanals slutsteg går sönder så är det stor risk att man skjuter sönder elektrolyter på slutstegskortet... Om en säkring är trasig på ett slutstegskort så ta även ur den andra. OBS att på dessa ställen kan det nog finnas en del spänning kvar en rätt lång stund efter man slagit av strömmen.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav jowl » 2015-05-25 15:17

Söker en Seas 87H, 1,5" dome enligt bild. 8 ohm.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Fostex » 2015-05-25 19:37

Jowl, jag har två stycken som gärna kommer till användning. Dock vet jag inte om jag hinner skicka dem innan jag åker på semester. Skicka ett PM om du är intresserad. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Fjonkalicious » 2015-05-25 20:15

Kan ha liggandes i en låda någonstans. Vet ej funktion dock.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav jowl » 2015-05-27 19:19

Oj det var visst inga problem att få napp... Fostex har fått PM!

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Andersss » 2015-06-06 10:02

Hej

Jag efterlyser "Tandberg-emblem" som sitter på fronten på de äldre varianterna av Tandberg Fasett. Se bild

fasett_240779.jpg
fasett_240779.jpg (16.88 KiB) Visad 14075 gånger

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav Cicaro » 2015-06-29 07:07

Ja nog är det vintage men får nog stryka epitetet hifi i denna efterlysning. Chansar här ändå eftersom det finns en hel del människor med kontakter.

Jag söker en Sauter A2T2-MA1, dvs en tryckande shuntmotor. Någon som har en dito liggandes eller som är på väg att slänga ut en CTC 171 och kan tänka sig att rädda shuntmotorn åt mig?

Efter att ha flyttat in undrade jag varför det bara fanns varmvatten när det var kallt ute och varför inte styrningen av pannan fungerade. Visade sig att shuntmotorn var trasig och säljaren (dödsbo) kopplat ur styrningen och istället installerat en termostat som slog av elpatronerna i pannan när det blev tillräckligt varmt inne. Nu är elpatronerna inkopplade igen men handshuntning är väl inte det bästa ur energisynpunkt och framförallt blir det fel temperatur inne när temperaturen ute shiftar så kan bara tänka mig hur det blir i vinter.

Lämpligt bytesobjekt vet jag inte men går säkert att hitta något om det mot förmodan blir napp :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav MiaM » 2015-06-29 19:53

Nu är vi långt från ämnet men om jag vore dig så skulle jag köpa en luft-luft-värmepump. Den orkar själv när det är plusgrader ute och när det är minusgrader så är det ändå inte så fasliga värmesvängningar utan det går rätt fint att handshunta om man håller lite koll på väderprognoserna. Fast räkna med att termostatfunktionen i en sån bara funkar när det är en bra bit över +10 ute, vid kallare temperatur så får du braka på högre börvärde än önskad inomhustemperatur och räkna med varmare just där den sitter än i resten av huset. Som bonus får du ju också AC på sommaren - och eftersom det bara är ett par enstaka grader som ska kylas bort och det är en i förhållande till detta rätt stor värmepump så kostar kylan inte mycket - skulle gissa på max en hundring eller två när det är som absolut varmast. Lätt värt att köra om man över huvud taget har några pengar alls att röra sig med.

Mina två cent är att du får avsevärt bättre ekonomisk besparing på att skaffa en luft-luft-värmepump än att fixa shunten.

Nästa steg som jag nog skulle rekommendera är en separat varmvattenberedare. En gammal oljepanna med elpatron läcker en hel del värme och att ha den värmd endast för varmvattnet kostar en slant. Om du fixar detta så kan du koppla tillbaka så att elpatronen styrs av inomhustermostat, jag har testat det tidigare och med en bra termostat så blir det bättre resultat än de flesta shuntstyrningar jag upplevt genom åren.

Ifall du inte eldar med olja så bör du undersöka vad skorstenen tål och inte tål i form av att vara kall. Om den långsiktigt tål att vara i princip kall så bör du fundera på att öppna nån sotningslucka på pannan närmast skorstenen och trycka in en bit skumgummi som hejdar luftflöde upp mot skorstenen. Jag har gjort så (på inrådan av sotaren) i stugan jag bor i, före det så strömmade det varmluft ur skorstenen när elpatronen höll pannan igång.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav mangrove » 2015-06-29 20:00


Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Re: Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar

Inläggav leffe » 2015-07-13 23:11

MT 20!
Någon som har en fungerande original-diskant till OA5/2 till salu :?:

Användarvisningsbild
Manni76
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-10-12
Ort: Ängelholm

Delar till Luxor högtalare?

Inläggav Manni76 » 2015-07-21 21:44

Hej på er!

Det var ett tag sedan man var inne på Faktiskt.se men nu har suget efter hifi återkommit :D .

Har gett mig på att renovera ett par gamla Luxor SH-835 som sett bättre dagar.
Tyvärr upptäcker jag att samtliga diskanter har lämnat in.
Min fråga till er alla är hur man lättast söker av nätet i försöket av att hitta ny eller begagnade?
Diskanterna ifråga heter enligt Luxors egna datablad
"Högtalare 2 1/2" 16ohm Artnr. 79352. Och ser ut enligt bild.
Disk.jpg
Disk.jpg (201.62 KiB) Visad 13706 gånger

All hjälp mottages!

Med vänlig hälsning
Martin

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster