Tandberg högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

Tandberg högtalare

Inläggav Daniel_A » 2009-01-09 00:01

Vilket rykte har äldre Tandberg-högtalare, de med ribbfronter i trä ("HiFi System")? Vilka fabrikat var det på elementen?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-09 07:20

I allmänhet bra. I alla fall i Norge.
Titta gärna på vintageavdelningen på:
www.hifisentralen.no
och
www.nrhf.no

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-09 14:48

Tack igen, Kjell!

Jag hittade svaret på elementfrågan på hifisentralen, och det var ingen mindre än du som hade skrivit det. :)

http://www.hifisentralen.no/forum/index ... pic=7272.0

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-09 17:19

Man kan dela in Tandbergs högtalare i olika kategorier:

Först kom de med guldfärgad tygfront(upp t.om HiFi System 3 eller 4) och de har i regel(inte alltid!)Tandbergs egna element.

Sedan kom de med ribbad front och de har i regel(igen!)Peerless element,trots att de är stämplade med Tandberg-stämpel!

Sedan kom de med svart tygfront(TL-serien),och de små har fortfarande Peerless,dock med lite bättre filter.De stora har en mix av fabrikat.

Är det någon särskild du tänker på?

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-09 18:06

Tack för detaljerna, Rolf! Det är de med ribbad front som jag tänker på. Jag har sett t.ex. HiFi System 7 och 14 i fint skick till salu, och har övervägt att testa dem då de inte brukar betinga så höga priser, fast de som jag egentligen är mest nyfiken på är bokhyllemodellerna (10 & 11?).

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2009-01-10 13:58

Jag har modell 10 stående i mitt "meckarrum" Köpte dem tillsammans med en Huldra 7. Kallas med fristående högtalare 7-41. Radion tillverkades mellan 63-65. Bara det att få ut högtalarna ur radion var ju då ett stort steg ur kvalitetssynpunkt(på ljudet) och en förutsättning för att kunna lyssna på stereo. Både radion och högtalarna utstrålar kvalitet och en viss elegans. Bara radiorör i radion uteffekt ca 3W per kanal. Ja det är väl ihop med ngt sådant som högtalarna passar bäst. Har aldrig lyssnat kritiskt på högtalarna men de låter behagligt ihop med Huldran.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-11 15:25

Tillverkades Radionette-högtalare från sent 60-tal också av Tandberg, eller var de av egen konstruktion? Jag såg ett par Radionette T25 S (25-liters tvåvägare med 6,5 tumsbas) på Myrorna igår. Trevligt utseende, men jag undrar om ljudet är värt de två hundralapparna (möjlighet att provspela fanns inte).

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-11 17:05

Jag tror inte att det tillverkades några Radionette-högtalare vid Tandbergs fabriker och jag tror inte det finns någon högtalarmodell som är identisk till utseende och bestyckning och som såldes både som Tandberg och Radionette (rätta mig om jag har fel).
På 70-talet "övertog" Tandberg Radionette som ett villkor för att få statligt stöd. Både Tandberg och Radionette led svårt av konkurrensen från de asiatiska tillverkarna.
Möjligen förekom någon vinylspelare i både Tandbergs och Radionettes namn, men i huvudsak närmade man inte de bägge märkenas produkter till varandra. Tandbergs receivers fanns aldrig med Radionettes logotype, eller tvärtom.
I Norge hade Radionette ungefär samma roll på marknaden som Luxor hade här hos oss. Det var ett "svensson-märke". Tandbergs produkter var lite dyrare än Radionettes.
Tandbergs grundare, Vebjörn Tandberg, var förövrigt i grund och botten negativ till övertagandet av Radionette. Radionette hade för det första stora ekonomiska problem, större än Tandbergs. Dessutom menade Vebjörn Tandberg att Radionette var "fel" typ av företag för att passa in hos Tandberg. Radionette var en helt vanlig traditionell industri med fokus på tillverkning och försäljning. Företaget Tandberg däremot, hade förutom tillverkning och försäljning också en mycket avancerad forskningsavdelning. Man var också nydanare när det gällde de anställdas arbetsvillkor och man hade regelbundna trivselaktiviteter, t ex utflykter, fester och konserter, för de anställda.

Vill man veta mer om Tandberg rekommenderar jag vintageavdelningen på:
www.hifisentralen.no
Där finns en "sticky" med tips på intressant litteratur om Tandberg.
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2009-01-11 17:18, redigerad totalt 1 gång.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-11 17:18

Instämmer helt med Kjell.De två märkena blandades nog aldrig.
Radionette gick upp i Tandberg 1972.

Alla tidiga Radionette högtalare jag sett har haft SEAS element,och är troligen byggda efter SEAS rekommendationer.Mot slutet fick de tydligen Philipselement....

http://home.online.no/~lauvaase/hoyttalere.cfm

http://home.online.no/~jandors/radionette_speakers.html

MP

Inläggav MP » 2009-01-11 17:24

Idag kan man se moderna produkter som det står Radionette på och jag har t.o.m. sett DVD spelare som det står Tandberg på, ja även Luxor! 8O
Kinesiska produlter antagligen men...??? någon som vet?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-11 17:25

Kjell och Rolf, ni är otroliga källor till kunskap om skandinavisk HiFi som kompletterar varandra väl och tillför mycket till detta forum!

Om det kan vara SEAS-element (som jag på sistone fått upp ögonen för) tror jag att jag kanske chansar och testar dem.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-11 18:04

MP skrev:Idag kan man se moderna produkter som det står Radionette på och jag har t.o.m. sett DVD spelare som det står Tandberg på, ja även Luxor!

Beträffande Radionette:

Etter konkurs i Tandberg i 1978 ble merkenavnet Radionette overtatt av Elkjøp-kjeden, som fremdeles klistrer Radionette-merket på produkter fra Kina og Sør-Korea.

http://home.online.no/~jandors/radionette.html

(via länken från Rolf Z)

Återgå till Vintage-hifi