Jag tror inte att det tillverkades några Radionette-högtalare vid Tandbergs fabriker och jag tror inte det finns någon högtalarmodell som är identisk till utseende och bestyckning och som såldes både som Tandberg och Radionette (rätta mig om jag har fel).
På 70-talet "övertog" Tandberg Radionette som ett villkor för att få statligt stöd. Både Tandberg och Radionette led svårt av konkurrensen från de asiatiska tillverkarna.
Möjligen förekom någon vinylspelare i både Tandbergs och Radionettes namn, men i huvudsak närmade man inte de bägge märkenas produkter till varandra. Tandbergs receivers fanns aldrig med Radionettes logotype, eller tvärtom.
I Norge hade Radionette ungefär samma roll på marknaden som Luxor hade här hos oss. Det var ett "svensson-märke". Tandbergs produkter var lite dyrare än Radionettes.
Tandbergs grundare, Vebjörn Tandberg, var förövrigt i grund och botten negativ till övertagandet av Radionette. Radionette hade för det första stora ekonomiska problem, större än Tandbergs. Dessutom menade Vebjörn Tandberg att Radionette var "fel" typ av företag för att passa in hos Tandberg. Radionette var en helt vanlig traditionell industri med fokus på tillverkning och försäljning. Företaget Tandberg däremot, hade förutom tillverkning och försäljning också en mycket avancerad forskningsavdelning. Man var också nydanare när det gällde de anställdas arbetsvillkor och man hade regelbundna trivselaktiviteter, t ex utflykter, fester och konserter, för de anställda.
Vill man veta mer om Tandberg rekommenderar jag vintageavdelningen på:
www.hifisentralen.no
Där finns en "sticky" med tips på intressant litteratur om Tandberg.