Hej!
Satte upp en liten vintageanläggning i bokhyllan. Tänkte köra radio på den. Vad skall jag ha för antenn för att få bästa möjliga mottagning?
//Krister
Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Det är precis som perstromgren säger.
Bor man nära sändaren och inte i någon radioskugga så duger en sån här dipolantenn i de flesta fall.
Bor man långt från sändaren eller har en okänslig mottagare så blir det till att skaffa en takantenn men då kanske i kombination med ett maströr.
För kommer man upp en bit i luften blir risken för radioskugga mindre.
Äldre pioneer i SX serien (70tal) har enligt min erfarenhet en riktigt bra radiodel.
Lycka till
Bill50x skrev:2-ch skrev:Det är precis som perstromgren säger.
Bor man nära sändaren och inte i någon radioskugga så duger en sån här dipolantenn i de flesta fall.
Bor man långt från sändaren eller har en okänslig mottagare så blir det till att skaffa en takantenn men då kanske i kombination med ett maströr.
För kommer man upp en bit i luften blir risken för radioskugga mindre.
Äldre pioneer i SX serien (70tal) har enligt min erfarenhet en riktigt bra radiodel.
Lycka till
Det är inte bara radioskugga det handlar om. En enkel bandkabelantenn har inte så bra direktivitet och plockar därför gärna upp reflexer. Med lite tur kan man dock få en sådan att fungera bra, annars är det en takantenn med högre sidodämpning som gäller.
/ B
Renobo skrev:Jag har villa. Med antenn på taket. Funkar det att koppla in i den? Har jag ett passande uttag på recievern?
//okunnig
Daniel_A skrev:Jag bor i lägenhet och har problem med mottagningen när jag använder bandantenn. Finns några mer avancerade inomhusalternativ?

Renobo skrev:Jag har villa. Med antenn på taket. Funkar det att koppla in i den? Har jag ett passande uttag på recievern?
Bill50x skrev:PS - Varför visas inte bilden?
2-ch skrev:Daniel_A skrev:Jag bor i lägenhet och har problem med mottagningen när jag använder bandantenn. Finns några mer avancerade inomhusalternativ?
En bordsantenn. On/Off har den här, men det finns många andra också.
Den del av den som du är ute efter är de snedställda antennerna på sidorna.
Det andra är tilll för VHF och UHF.
Nu vet jag inte om den här har inbyggd förstärkare, men det bör den du ska köpa nog ha.
Daniel_A skrev:Jag bor inte mer än en dryg mil från Nackasändaren (60 kW) i Stockholm, men stereomottagningen är ofta brusig och jag får hänga upp min bandantenn i de mest konstiga vinklar rakt ut i rummet för att få bra ljud.
perstromgren skrev:Daniel_A skrev:Har du kollat om du har radiouttag i centralantennen? De kan ofta vara helt OK.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster