Quadraphonic: Pioneer QX-949A färdig! (äntligen)-bilder

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Quadraphonic: Pioneer QX-949A färdig! (äntligen)-bilder

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-23 01:10

Då har jag äntligen snyggat till en av mina favoriter i hyllan. Innan jag skriver mer så måste jag tacka Soundbrigade som har stått ut med massvis med mail, stort tack till honom.

Har rengjort och bytt några lampor till LED(för första gången). Jag har lärt mig mycket grejor på denna, det har varit Murphys lag så in i bängen. Men nu är den uppe och ser trevlig ut, fast jag vågar inte säga något, snart kommer något i nacken igen. Tog lite bilder som jag brukar.

Har en del QD skivor i hyllan då min farsa hade en HK 800+. Men jag saknar en 4-kanalsnål så det får vänta tills det blir läge. Någon som har erfarenhet? Köpte en till QD skiva idag: Johann Strauss - Die Fledermaus

Sugen på att hitta Pioneers fyrkanalslurar, det hade varit görläckert till denna. Som syns så är hållaren till AM-antennen sönder och under min upputsning har jag lyckats slarva bort den lilla lilla skruven som man spänner tuning-ratten med. Den som gömmer sig inne i, ofta insex, mätte 3,5 mm. Någon som vet var man kan få tag i en sån?

Mvh

Filip

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ganska många ingångar för att vara från 1974!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2009-01-23 08:00

ja den är verkligen läcker, hifi var roligare och snyggare förr....

MP

Inläggav MP » 2009-01-23 12:49

Mycket stilig! och fina bilder :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-01-23 19:19

8O

Mycket fin, mycket väldigt najs maskin! Låter den lika bra som den ser ut?

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-23 22:39

Åhhh, vilken fin en :D

Bra jobbat, nu får du skaffa en Marantz 4400 så kan du blindtesta mellan dem :wink:

Var hittar du alla fina prylar? Avis!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-01-23 23:41

Ännu en kulturgärning, tack för bilderna också! :)

nissen

Inläggav nissen » 2009-01-23 23:44

lekker :) :)

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-24 09:52

Snygg! och vilket skick den verkar vara i.
Hur funkar det där ocilloscopliknande instrumentet längst till vänster på panelen?

Måste vara ungefär samtida med den SX1010 som just hittat hem igen hos mig efter att ha varit på service ganska lika i designen.

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-24 13:24

Denna hittade jag i somras och var nog en av förra årets bästa fynd, inte kanske på grund av effekt eller så, utan för att jag gillar tekniken och konceptet. Min pappa hade ju fyrkanal(fastän att jag är helt övertygad om att han inte använde det korrekt). Bilderna gör inte den rättvisa, den är snyggare i verkliga livet, färgerna i displayen är mustigare och varmare om man skall formulera sig lite töntigt.

Henriksch: Du har alldeles rätt, dom kommer mer eller mindre från exakt samma år, 1974(hade varit trevligt att ha dom sidan om varandra ;-) ). Skicket är bra, hade jag nu inte klantat bort skruven till tunerratten och hittat en upphängning till AM-antennen så hade jag gett den 9/10. Jag har gett den lite kärlek så nu ser den riktigt trevlig ut.

Fejk-oscilloskopet är en ganska makaber sak, imponerande att dom gjorde en sådan här grej och dessutom fick det att fungera OCH att det funkar än idag. Jag kliar mig fortfarande i huvudet. Själva visuella funktionen är så att det är från början ett litet ljus nere i mitten. När signal/effekt ökar så ökar ljusstyrkan utåt, diagonalt så att säga. På mina bilder ger den alltså ganska stort utslag. Funktionsmässigt är det ganska vettigt ändå, för att man kan ju se vilken kanal som ger mer än den andra, beskrivet ganska snyggt på ett visuellt sätt. Lättare att läsa av än 4 separata vu-mätare så att säga.

Tekniskt sätt är det en helt rökad idé, man skulle kunna tro att den varierande ljusstyrkan inne i "scopet" och längden på den "diagonala" strålen skullle bero på ljusstyrkan i glödlampan bakom. Men så är det inte. Utan de lampor som sitter bakom lyser konstant med full styrka(och därför kunde jag ersätta dom med LED). Det sitter ett plastskal med 4 små hål där ljuset lyser genom. Jag har inte tittat i själva plastskalet, dels för att jag är rädd att förstöra något, dels för att det sitter hejdundrans massa sladdar pålött, dels för att det är nog väldigt svårt att få upp.

Men jag har fått förklarat för mig att det är några magnetismstyrda "flärpar"(gissar jag) som öppnar och stänger framför ljuset. Om man har det tyst hemma och inte kopplat förstärkaren till några högtalare så kan man höra hur dom jobbar inne i plastskalet. Jag tycker mig höra lite av själva signalen också. I min värld är det imponerande iaf!

Här en snubbe som filmat sin, där man kan se hur scopet ser ut/funkar: http://se.youtube.com/watch?v=A322G7lw1Wk

Mvh

Filip

MP

Inläggav MP » 2009-01-24 14:19

Vad är det för röda små klothögtalare där bakom?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-24 14:34

MP skrev:Vad är det för röda små klothögtalare där bakom?

Jag lägger en ny tråd om dom, dom fanns med i min kassa medlemstråd.

Vissa förstärkare är ju ganska tomma när man öppnar skalet. Det ekar lite i lådan så att säga. Så är inte fallet med QX-949:an. Kika på bilden här. Vilken sladd var det nu som det var glapp i? ;-) Fotot är på undersidan(!) under bottenplåten.

Bild[/u]

Återgå till Vintage-hifi