Citation XX / XXP / TU915

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Citation XX / XXP / TU915

Inläggav Ceder » 2009-01-23 13:50

Hade ett mycket spännande samtal på fikat på jobbet idag, en kollega nämnde att hennes man äntligen skulle göra sig av med sin gamla, stora stereo. Jag blev såklart nyfiken, men efter att ha kollat lite tror jag den ligger över min budget... Tydligen är det denna setup men med en annan Tuner.. http://www.popolo.com/citation.html

Nu är visserligen den sida jag länkar till en annons, så den är såklart rätt uppsnackad, men ändå..

Någon som har en uppfattning om dessa prylars kvalitet och värde idag?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-23 14:03

Bara upp med lädret väl ;-)

Här finns mer:

http://www.thevintageknob.org/THEVAULT2 ... IONXX.html

http://www.thevintageknob.org/THEVAULT2 ... ONXXP.html

Kan det vara denna tunern?

http://www.thevintageknob.org/THEVAULT2 ... 21234.html

Ps. det finns flera andra citation-steg, du är helt säker på modellbeteckningarna? Ds.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-23 14:41

Fjonkalicious skrev:Bara upp med lädret väl ;-)

Hehe, vet inte om jag har plats ens :)

Fjonkalicious skrev:Kan det vara denna tunern?

http://www.thevintageknob.org/THEVAULT2 ... 21234.html

Ps. det finns flera andra citation-steg, du är helt säker på modellbeteckningarna? Ds.

Ingen aning om det är rätt Tuner, hon skulle kolla med sin gubbe.

Gällande modellbetecnkingarna så kände hon igen "XX", men hon skulle se till att få en komplett lista med modelnummer.

Hela anläggningen (inkl högtalre och svarv) kostade tydligen typ 150.000 ny någon gång första halvan av 80-talet.
Någon uppfattning om vad dessa kan gå loss på idag?

//Ceder

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-23 16:11

Efter att ha googlat fram lite bilder och visat dessa för kollegan i frågan är hon rätt säker på att det rör sig om HK Citation X-I som slutsteg, inte kattskit det heller :)

Någon uppfatting om värde?

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2009-01-23 17:09

Den tunern är en kanontuner, har själv haft hela H/K 21 uppsättningen..

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-23 23:22

Funderar om jag blivit smittad av "något"..

Kan inte släppa detta, är SJUKT nyfiken på vad det är för prylar hennes gubbe har hemma, tänkte för ett ögonblick om jag skulle ringa hem till dom :oops:

Jag har varken plats eller behov av en anläggning från början av 80-talet som betingande ett nypris på typ 150.000, men jag kan inte släppa tanken "det vore så djälva najs att ha den" kommer på mig själv att i mitt huvud formelera mer eller mindre goda anledningar varför det skulle vara motiverat..

Vad har jag drabbats av? Något form av samlar-virus? :lol:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-23 23:37

Jag känner igen det där. Visst är det så ibland, möjligheten att fynda gör en tokig. Men för att stilla ditt sinne så bör du tänka såhär. Varför skulle någon sälja något billigt som dom köpt för 150000 kr. Sällan hänt, men du har ju dessutom pratat med frugan och hon är väl om någon nöjd om den försvinner :)

nissen

Inläggav nissen » 2009-01-23 23:52

Det er jo lov å spørre om en ca.pris. Men det virker som det er små muligheter for et fynd :( .PS. Vet mannen at fruen har planer om å selge stereoanlegget hans :twisted:

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-23 23:53

Fjonkalicious skrev:Jag känner igen det där. Visst är det så ibland, möjligheten att fynda gör en tokig. Men för att stilla ditt sinne så bör du tänka såhär. Varför skulle någon sälja något billigt som dom köpt för 150000 kr. Sällan hänt, men du har ju dessutom pratat med frugan och hon är väl om någon nöjd om den försvinner :)

Är rätt övertygad om att han vet vad prylarna är värda, och jag är ju inte ute efter att fynda på ett sätt som innebär att jag köper något billigt för att dom inte känner till produktens värde.

Tydligen hade han en (eller flera?) extra armar till vinlyen, hon drog sig till minnes en låda med något i stil med "SME.." på, känns mer rimligt (kopplat till mina behov och plånbok) att satsa på, en trevlig SME arm till ett OK pris skulle smaka fågel.

Högtalarna var för övrigt någon modell från Audio-Tronic (som BB här på forumet låg bakom vad jag kan förstå) Har noll erfarenhet av dessa men min kollega pratade om att det var "några lådor ovanpå högtalarna också som tydigen var rätt speciella" Ingen aning vad som åsyftas, fanns det någon typ av banddiskant eller likande som man kunde komplettera med? någon som har en aning?
Senast redigerad av Ceder 2009-01-23 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-23 23:55

nissen skrev:Det er jo lov å spørre om en ca.pris. Men det virker som det er små muligheter for et fynd :( .PS. Vet mannen at fruen har planer om å selge stereoanlegget hans :twisted:

Det är enligt uppgift han som meddelat att det är dags att göra sig av med anläggningen, men hon protesterade inte direkt om jag förstog rätt :wink:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-01-26 11:53

Ceder skrev:
Högtalarna var för övrigt någon modell från Audio-Tronic (som BB här på forumet låg bakom vad jag kan förstå) Har noll erfarenhet av dessa men min kollega pratade om att det var "några lådor ovanpå högtalarna också som tydigen var rätt speciella" Ingen aning vad som åsyftas, fanns det någon typ av banddiskant eller likande som man kunde komplettera med? någon som har en aning?

E.S.T. Behöver inte alltid stå för Esbjörn Svensson Trio, utan i detta fall Elektrostat diskantpanel.

Se här: http://user.it.uu.se/~erikb/images/audiotronic.png

De är väldigt svåra att få tag i och jag har tyvärr inga egna erfarenheter av dom.

Angående förstärkeriet så är det riktigt bra grejer som även de är eftertraktade. Har du pengarna som krävs är du bara att gratulera.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-26 19:47

Lust skrev:
Ceder skrev:

E.S.T. Behöver inte alltid stå för Esbjörn Svensson Trio, utan i detta fall Elektrostat diskantpanel.

Se här: http://user.it.uu.se/~erikb/images/audiotronic.png

De är väldigt svåra att få tag i och jag har tyvärr inga egna erfarenheter av dom.

Angående förstärkeriet så är det riktigt bra grejer som även de är eftertraktade. Har du pengarna som krävs är du bara att gratulera.

Lycka till!

Tack så mycket för bladet, kul läsning :)

Får nog dock inse att jag då rakt inte har plats för en anläggning av detta slag (och tveksamt om jag har råd att "idag" lägga pengarna heller)

Spinger nog på min kollega i morgon, får höra om hon pratat med gubben sin, om inte annat kanske jag kan hjälpa dem att föreslå vart man lämpligtvis säljer dessa pjäser.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-26 19:50

Man kan helt enkelt inte förbise sådana affärer! Plats måste göras, fruar måste övertalas!

Det är nästan spanking på den som inte slår till om det är rätt pris ;-)

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-31 00:32

En vecka har gått, sprang på min kollega i onsdags men då hade hon glömt lappen där märke och modeller på allt som skulle säljas stog, typiskt! :cry:

Räknade med att springa på henne idag också, men icke :!: Blir till att invänta nästa vecka för att få tvärkoll på vad som finns och vad det kan tänkas kosta...

Återgå till Vintage-hifi