Pappas gamla stereo behöver lite kärlek

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

K-Carl

Pappas gamla stereo behöver lite kärlek

Inläggav K-Carl » 2009-01-24 21:50

Hej
Jag har ett normaltstort hifi-intresse (till skillnad från många andra på detta forum :) ). Med andra ord kan man säga att jag uppskattar bra musik, spelad på en bra anläggning. Hur jag ska nå dit har jag inte så stort intresse av och därmed inte så stora kunskaper. Min fars Hifi-intresse har nog sett likadant ut, men nu har engagemanget tagit helt slut. Hur som helst står nu denna anläggning och samlar dam i vår sommarstuga (Något som jag vill ändra på…).

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Vad jag kan förstå en mycket bra anläggning, i alla fall rör- förstärkarna som ska vara av mycket hög klass. Tyvärr har min far i sin städiver damsugit sönder ett av högtalarelementen

Så till mina frågor.

1. Vad är det för högtalare?
2. Är det värt att renovera dem eller ska man köpa nått annat?
2.1. Vart kan man vända sig för att få tag på nya högtalar- element?/Vad ska man köpa i så fall?
3. Vad ska man tänka på när man ska köpa CD- spelare? Någon som har någon bra att föreslå?
4. Vet någon vad den där bruna boxen där man väljer ljudkälla och reglerar volymen är av för kvalitet. Håller den samma klass som övriga anläggningen? Ska man byta ut den och i så fall till vad?

Tack på förhand
/Carl

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-24 21:59

1. Ingen aning
2.Absolut!
2.1 Du skall kika efter samma element om du kan/har råd. Lowther element är dyra vad jag förstått.
3. Köp en bra vinylsvarv! ;-)
4. Det är också en Quad, skall väl vara ok, finns nog någon som kan det mkt bra här!

Övrigt: Har aldrig sett dessa lowther element med väldigt skum spridningslins. Jag tror att det är riktigt bra grejor du har där!

Vad är det som är sönder med högtalarna? Kanske går att laga.

Verkligen udda och kul högtalare!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-24 22:01

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-24 22:06

Välkommen till forumet K-Carl!

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2009-01-24 22:07

Vilken fantastisk anläggning! Spara, renovera och njut.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-24 22:17

Undrar om det inte är en variant av (koniska) Voight-horn, kallat Ace-hornet, som högtalarelementen sitter i.
Det är första generationen Lowtherelement med den gjutna fyrkantiga fronten och alnicomagneter.
Jag tror kantupphängningen är skruvad med en fläns från baksidan och inte limmad på dessa, och jag tror det ska gå att köpa nya membran inklusive talspole till sådana högtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-24 22:30

Sälj inget av denna anläggning!
Den är värd mycket.
Om du inte kan renovera den själv, fråga på Generellt om HiFi.
Någon har säkert tips på folk som kan göra jobbet.
"Ägget" på bredbandselementet från Lowther är till för att sprida diskanten. Jag har sett detta förr, men aldrig just den högtalarmodell du har.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-24 23:01

Visst fanns det roliga högtalare förr!Harman Kardon hade något liknande:

http://www.roger-russell.com/eico/citation.htm

K-Carl

Inläggav K-Carl » 2009-01-24 23:23

Först och främst tack för alla svar.
Sedan vill jag bara förtydliga och säga att sälja har aldrig varit ett alternativ. Vi vill bara att man ska kunna använda dem igen...

Här kommer lite fler bilder på skadan.
Bild
Bild

paa skrev:Undrar om det inte är en variant av (koniska) Voight-horn, kallat Ace-hornet, som högtalarelementen sitter i.
Det är första generationen Lowtherelement med den gjutna fyrkantiga fronten och alnicomagneter.
Jag tror kantupphängningen är skruvad med en fläns från baksidan och inte limmad på dessa, och jag tror det ska gå att köpa nya membran inklusive talspole till sådana högtalare.

Vet du vart man ska vända sig i så fall? Är det svårt att göra själv eller är man tvungen att lämna dem ifrån sig?

/Carl

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-24 23:39

Det där går att fixa och det beror inte på att din käre far har dammsugat för mycket utan dom blir så med åldern. Skumgummit och kanten ruttnar.

Det finns firmor som gör omkantning. Beroende på var du bor i ditt avlånga land så finns det lite olika. Hifi-kit i Sthlm, Technovox i Norrtälje osv.

Det brukar kosta ca 800-1000 kr per element.

http://www.technovox.se

www.hifi-kit.se

Du kan ev. köpa kanter och göra det själv, beroende på hur händig du är. Vet inte var man får tag i kanter dock.

Sedan kan det alltid vara en idé att låta en duktig tekniker att kika över slutsteget/n innan du använder den. Men har du ett eller två slutsteg?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-24 23:45

Både yttre kantupphängningen och spidern är ju skruvade och klämda, inte limmade, och anslutningskablarna har väl ringkabelskor som är skruvade på anslutningpolskruvarna? I så fall är det ju i princip en "bolt on" operation om man köper en komplett "recone kit", men det kräver kanske ändå en god portion händighet med finmekanik.
I vilket fall måste talspolen centeras noggrannt innan man skruvar ihop enheten, det gör man med ett band av papper som man rullar ihop och stoppar in i talspolegapet utifrån efter att man avlägsnat den svampformade faspluggen.
Förresten, har inte Peter Steindl här på forumet mekat en del med sådana där Lowther-enheter? Han kanske kan hjälpa till?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

K-Carl

Inläggav K-Carl » 2009-01-25 00:03

Jag sitter här djupt imponerad av den massiva kunskap som tycks vara samlad på detta forum. Så tack så mycket för all hjälp. Tydligen ska jag sluta klaga på min far och hanns städmani och i stället komplimentera honom för hans goda smak vad det gäller hifi.

Börjar låta som om jag inte ska göra lagningen själv. Åtminstone inte utan bra personlig handledning. Högtalarna finns i blekinge men jag har min släkt spridd över hela södra Sverige. Kalmar, Lund, Varberg och Askersund är platser som vi lätt kan flytta högtalaren till.

Är det någon som vet vart jag kan vända mig med dessa förutsättningar.
/Carl

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-25 00:14

Fjonkalicious skrev: Men har du ett eller två slutsteg?

Mvh

Filip

Det syns väl två på första bilden i tråden?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-25 00:16

Innan jag tog beslutet att kanta om mina basar själv så tipsade henriksch här på forumet om A.H. Ljudteknik i Lund, jag litar på Henriks omdöme eftersom han själv kantar om basar.

Jag har blivit tipsad om AH Ljudteknik av en annan kille som jag inte känner också. Enligt honom var han ett tekniskt geni och han hade visst låtit Anders (på AH ljudteknik) låtit gå över hans rörförstärkare. Han var mycket nöjd. Han har även låtit Anders titta på hans Revox-anläggning.

Fördelen med denna firma(som jag själv inte har någon erfarenhet av) är att han kan nog både kika på dina element och titta över rörslutsteget.

Här är uppgifter från eniro:

A. H. Ljudteknik
St. Söderg. 33, 222 23 LUND
046-211 25 28
Även
046-12 27 74
Fax
046-12 02 25

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-25 00:17

paa skrev:
Fjonkalicious skrev: Men har du ett eller två slutsteg?

Mvh

Filip

Det syns väl två på första bilden i tråden?

Ja, mitt fel. Såg inte det när dom satt så tätt ihop.

K-Carl

Inläggav K-Carl » 2009-01-29 15:20

Tack jag ska ta kontakt med dem och höra vad de har att säga. Om det är någon som har ett förslag på en firma i Örebro-trakten så hade det varit än mer intressant.

Frågan om CD-spelare har inte kommenterats alls än. Är det någon som har några åsikter. Är det nått man ska tänka på vid inköp? Vilken pris-/kvalitets- klass är lämplig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-29 15:29

När det gäller modern hi-fi eller modern appartur så är det lämpligast att lägga en fråga i forumdelen som heter köpråd(ligger under generellt om hifi). Lägg en tråd där du söker en CD-spelare. Det är nog fler där som går igång på CD. Ett alternativ är också att söka på forumet, det finns mycket information som skrivits flera gånger om. Nu är ju din anläggning lite annorlunda så det kanske ändå kan vara motiverat att lägga en till tråd.

Tyvärr vet jag ingen rep.verkstad i ödemarkerna ;-)

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-02-02 00:08

Alla gamla lowtherelement med skumkant blev sådär med tiden, mindre genomtänkt mtrl. val antagligen - men på nittiotalet kunde man köpa omkonade korgar utan magnet, det kan man säkert fortfarande.
Det där är väl deras alnicohögtalare med en eftermonterad (hemgjord?)fasplugg - lowther hade en sådan modell i sortimentet, men jag vill minnas att den var lite mindre (de elementen var svindyra).
jag har sett den där lådkonstruktionen tidigare, men minns inte vad de kallas - det finns/fanns ju en kult runt dessa shmack, voight, hiraga är namn som snurrar i bakhuvudet.....
Quadburkarna är eftertraktade i samlarkretsar

Användarvisningsbild
lennartj

Lowther

Inläggav lennartj » 2009-04-24 00:09

På Lowthers egen site kan du förkovra dig om högtalarna:
http://www.lowtherloudspeakers.com/
.
Jag är osäker på om någon ingång på Quad 22 klarar inspänning på 2 V eller mer utan att överstyras. Därför rekommenderar jag CD-spelare med variabel utnivå.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-24 08:14

Förstärkaren var väl snäpper innan all skiten med transistorer kom.
Vissa Lowthers högtalare hade en jäkra kräm i mellan och diskant men bas i förhållande lika med noll.
Man kan säga att pitoreskt ljud.
Fast denna är nog en av dom bättre varianterna.

Användarvisningsbild
momus

Quad 2:or

Inläggav momus » 2009-04-28 11:37

Se upp, du är snart fast! Själv hittade jag ett par QUAD II:or i ett skåp på mitt jobb i mitten på 80-talet. Tillsammans med tillhörande förförstärkare. Tänkte ta ner dom till min sommarstuga och ha dom som skräpanläggning. Inte kunde väl ett par gamla rörförstärkare låta särskilt bra. Kopplade ihop på jobbet och, jo det funkade. Tog hem stärkarna där dom fick tillbringa några veckor i ytterligare ett skåp. Tills en dag jag provade hemma för skojs skull. Eftersom modulen till pick-upingången på förförstärkaren saknades så kopplade jag jag förförstärkaren från min Yamaha-reciever tape out till en av linjeingångarna, och......bliss!! Jag fick min största hifi-chock någonsin. jag tror inte min familj fick kontakt med mig på flera timmar. Jag hade hittat hifi-nirvana. All musik kom mig nära - mina OD 11:or målade upp ett stort och plastiskt rum med skir diskant och en dynamisk bas. Visserligen skulle man kunna peka på vissa objektiva parametrar som att basen kanske inte stannade och startade på samma sätt, men det gjorde ingenting. Jag satt fånigt leende i soffan emedan golvet framför mig fylldes med LP-skivor (som det tog flera timmar att samla ihop igen). Jag var såld. Senare köpte jag ett par Leak TL 12 "point one" på Ljudbutiken, och dom var ännu bättre. Stramare och med ett mer "modernt" ljud. Hade dom i ca 20 år innan jag tröttnade på läckande oljekondensatorer, dyra rör och en brummande nättrafo.
QUAD-2:orna må vara effektsvaga (10 watt innan dom börjar dista) och ett par gamla KT 77:or eller KT 66:or (original) är ganska dyra. EF 36 rör går att hitta för en ganska billig penning och likriktarrören är hyfsat lätta att hitta dom också. Vad jag har läst mig till är det inte rekommendabelt att erätta med kinarör - dom drar helt enkelt för mycket ström och kan paja stärkarna. EL 34 är inte heller att rekommendera av samma skäl, möjligen fungerar 6L6 eller 5881:or om du inte hittar original.
Jag har aldrig glömt denna första gång jag lyssnade på QUAD 2:orna. Först då förstod jag vad riktigt HiFi var och först då kom musiken mig nära.
Leta upp någon äldre förförstärkare (NAD hade en hel bunt för många år sedan. Och t ex försteget i 3020, där man enkelt kan separera för och slutsteg, är alldeles utmärkt) och sitt ner och njut. Ett par renoverade OA 12:or med T 22 oa borde komplettera utmärkt.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-29 09:56

Helt riktigt att att den rörara kan låta bra, riktigt bra men frågan är om inte en transistor kan låta bättre, för min del har jag inte ännu kunnat göra en jämförelse med denna "Kanon" Magnat RV1 och min transistor.
Jämför man med alla dom förstärkare som står till buds vid sidan av Magnaten så kan dom andra "gå och bada".

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-09-30 14:56

Det där var state of the art på den tiden.
Quad II har väll åter tagis i produktion.

Du kan ju kopla upp dem med att par Monitor Audio elle annan bättre ny högtalare så lovar jag at det blir din transistor förstärkare som hamna i stugan.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Lowther

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-30 16:57

lennartj skrev:Jag är osäker på om någon ingång på Quad 22 klarar inspänning på 2 V eller mer utan att överstyras. Därför rekommenderar jag CD-spelare med variabel utnivå.

Kan vara bättre att bara lägga en L-pad på förstärkaringångarna.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-30 22:14

K-Carl,
ta inte illa upp om jag underskattat dina kunskaper, var stolt istället!
När jag föreslog CD-spelare med variabel utnivå var det för att jag från dina inledande rader antog att du kanske inte vet vad en L-pad är, hur man dimensionerar den och var man ska placera den om man inte vill göra åverkan på vare sig CD-spelaren eller Quad 22'an.

Ett sätt för att slippa ta till en liten skärmbox med honor för både in och ut samt en RCA-kabel ytterligare är att löda ett eget kabelpar och använda RCA-kontakter med rymliga hylsor och baxa in L-padarna i dem med 1/16W motstånd.
Det kan vara lämpligt att märka upp i vilken ände den sitter så man slipper öppna hylsorna för att titta efter om man tagit isär anläggningen och ska koppla upp igen.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-10-07 21:00

Hum skrev:Helt riktigt att att den rörara kan låta bra, riktigt bra men frågan är om inte en transistor kan låta bättre, för min del har jag inte ännu kunnat göra en jämförelse med denna "Kanon" Magnat RV1 och min transistor.
Jämför man med alla dom förstärkare som står till buds vid sidan av Magnaten så kan dom andra "gå och bada".

Än i dag, så finns inte den transistor som kan mäta sig med ett rör och anledningarna är många.
En transistor i ett slutsteg återger inte hela registret som ett rör gör.
Man är salig i sin tro som det heter men fakta är fakta.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-10-07 21:02

När det gäller högtalare och kanter, så är den största boven torr luft. I rätt miljö med rätt luftfuktighet så lever den mjuka kanten längre.

Återgå till Vintage-hifi