Ragnwald skrev:Ett litet problem med äldre tuners är att bandbredden är begränsad.
Man får helt enkelt inte in alla stationer i dag.
Klart, vissa tuners har begränsad bandbredd men långt ifrån alla. Det är grej som man kan hålla uppsikt på i vilket fall.
Grismannen, jag tror folk i allmänhet aktar sig för att ge värderingar på saker, egentligen så är svaret på vad ett vettigt pris är vad du vill ge för den. Det är väldigt olika och vilken syn man har på hobbyn osv. Vissa vill ha 13 tuners och hela tiden byta skaffa nya, vissa vill ha mint condition, vissa vill ha EN som dom har "for life". Utifrån de olika infallsvinklarna så betalar personer olika mycket. Om man vill ha lite koll så kan man slänga ut en fråga t.ex. "är en Marantz 2100 tuner värd 2000 kr?". Då hade jag kunnat svara nej. Fast det är ändå min åsikt och kanske inte helt rätt, men jag skulle definitivt inte betala 2000 kr för att lyssna på radio, såvida jag inte hade exakt allt i en serie och tunern var det enda jag saknade.
Det finns typiska internationella butiker som kan ta upp till 30000 kr för en vintage-tuner.
Sedan kan man ju fråga sig hur dom presterar. Naturligtvis är dom inte dåliga, men utvecklingen går ju framåt. Jag säger inte på något vis att grejorna är dåliga men i sammanhanget så kanske detta också begränsar hur mycket man vill lägga.
Om man vill veta vad olika tuners presterar och kostar (internationellt) så kan man kolla på den eminenta sidan :
www.fmtunerinfo.com. Där finns utlåtanden om många tuners och dessutom vad dom gått för på amerikanska ebay, brukar också finnas bildlänkar till många. Dom har också gjort en så kallad "shoot-out" där dom tar fram vilken tuners som helt enkelt är "bäst". Tror det är Accuphase in top och Kenwood second. Kenwood kan förvåna litegrann kanske, men deras finaste serier hade väldigt påkostade tuners.
Vidare så beror det ju på vilken stil du gillar och är ute efter, vi har fått förslag på en, vilket inte ger så mycket att gå på. Kolla runt på lite sidor,
www.thevintageknob.org ,
www.audioscope.net , tradera.com , blocket.se , ebay.com , ebay.de ,
www.oaktreeent.com osv. Där kan du lätt få lite inspiration.
PS. Du har pm. Ds.
Mvh
Filip