Marantz 2100. Värde?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Marantz 2100. Värde?

Inläggav Grismannen » 2009-01-25 15:33

Hej.

Vad är ett rimligt pris för en Marantz 2100 tuner?

Är lite sugen på en vintage tuner men vet inte vad dessa är värda. Vet inte vad som är bra heller förutom att jag hört att Marantz ska vara schysst.

Fast här kanske man kan få svar på vad som är en bra vintage tuner? Har fått för mig nu efter det att jag sålt min Arcam Diva T-61 att jag vill ha nått att lyssna på radio med, och att en äldre tuner kanske kan vara nått. Och då en med ratt inte knappar.

:)

sladden

Inläggav sladden » 2009-01-25 20:19

Nikko tycker jag är fina tuners.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2009-01-30 08:48

Det kunde man visst inte. :lol: :wink:
Fast här kanske man kan få svar på vad som är en bra vintage tuner?[

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-30 09:05

Ett litet problem med äldre tuners är att bandbredden är begränsad.
Man får helt enkelt inte in alla stationer i dag.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-30 09:36

Ragnwald skrev:Ett litet problem med äldre tuners är att bandbredden är begränsad.
Man får helt enkelt inte in alla stationer i dag.

Klart, vissa tuners har begränsad bandbredd men långt ifrån alla. Det är grej som man kan hålla uppsikt på i vilket fall.

Grismannen, jag tror folk i allmänhet aktar sig för att ge värderingar på saker, egentligen så är svaret på vad ett vettigt pris är vad du vill ge för den. Det är väldigt olika och vilken syn man har på hobbyn osv. Vissa vill ha 13 tuners och hela tiden byta skaffa nya, vissa vill ha mint condition, vissa vill ha EN som dom har "for life". Utifrån de olika infallsvinklarna så betalar personer olika mycket. Om man vill ha lite koll så kan man slänga ut en fråga t.ex. "är en Marantz 2100 tuner värd 2000 kr?". Då hade jag kunnat svara nej. Fast det är ändå min åsikt och kanske inte helt rätt, men jag skulle definitivt inte betala 2000 kr för att lyssna på radio, såvida jag inte hade exakt allt i en serie och tunern var det enda jag saknade.

Det finns typiska internationella butiker som kan ta upp till 30000 kr för en vintage-tuner.

Sedan kan man ju fråga sig hur dom presterar. Naturligtvis är dom inte dåliga, men utvecklingen går ju framåt. Jag säger inte på något vis att grejorna är dåliga men i sammanhanget så kanske detta också begränsar hur mycket man vill lägga.

Om man vill veta vad olika tuners presterar och kostar (internationellt) så kan man kolla på den eminenta sidan : www.fmtunerinfo.com. Där finns utlåtanden om många tuners och dessutom vad dom gått för på amerikanska ebay, brukar också finnas bildlänkar till många. Dom har också gjort en så kallad "shoot-out" där dom tar fram vilken tuners som helt enkelt är "bäst". Tror det är Accuphase in top och Kenwood second. Kenwood kan förvåna litegrann kanske, men deras finaste serier hade väldigt påkostade tuners.

Vidare så beror det ju på vilken stil du gillar och är ute efter, vi har fått förslag på en, vilket inte ger så mycket att gå på. Kolla runt på lite sidor, www.thevintageknob.org , www.audioscope.net , tradera.com , blocket.se , ebay.com , ebay.de , www.oaktreeent.com osv. Där kan du lätt få lite inspiration.

PS. Du har pm. Ds.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-30 11:34

Den kostade ny 280 dollar i USA 1980. Ingen billig apparat.
http://www.classic-audio.com/marantz/2100.html

Slutsteget 300DC som hör till denna serie, rankas av proffsgubbarna på Diy-audio, som en avancerad och mycket välljudande konstruktion.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2009-01-30 13:17

Tackar för svaren allihop. :)

Väntar på leveransen Fjonken. ;)

sladden

Inläggav sladden » 2009-01-30 18:23

Nikko var mycket seriösa.
Härliga grejjor!
http://www.fmtunerinfo.com./GammaIblack.jpg

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-30 21:22

sladden skrev:Nikko var mycket seriösa.
Härliga grejjor!

sladden lille, nu pratar vi riktiga highend apparater, då får du allt hålla dig inom topic. :lol:

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Marantz 2100. Värde?

Inläggav 2-ch » 2009-01-31 13:46

Grismannen skrev:Fast här kanske man kan få svar på vad som är en bra vintage tuner?

I den här tråden visas några riktiga tuner upp.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 016#673016

Vad priserna beträffa håller jag med Fjonkalicious.
Ditt pris är vad du själv anser en viss sak vara värd, om det sen är 300 eller 5000 är upp till dig.

Lycka till med att hitta din goding.

Användarvisningsbild
leffe

Re: Marantz 2100. Värde?

Inläggav leffe » 2009-02-03 00:24

Grismannen skrev:Hej.

Vad är ett rimligt pris för en Marantz 2100 tuner?

Är lite sugen på en vintage tuner men vet inte vad dessa är värda. Vet inte vad som är bra heller förutom att jag hört att Marantz ska vara schysst.

Fast här kanske man kan få svar på vad som är en bra vintage tuner? Har fått för mig nu efter det att jag sålt min Arcam Diva T-61 att jag vill ha nått att lyssna på radio med, och att en äldre tuner kanske kan vara nått. Och då en med ratt inte knappar.

Gamla Marantz har väl alltid varit tuners i toppklass och 2100 är inget undantag.
Bandbredden är inget problem - på min går skalan över 108MHz
Det var ju som någon skrev en ganska dyr på sin tid, men tuners står väl relativt lågt i pris i förhållande på begmarknaden.
Spontan gissning runt en tusenlapp.

MP

Inläggav MP » 2009-02-03 00:35

Jag blir förvånad om någon betalar mer än fyra-femhundra p.g.a. att den är stor och otymplig och har svårt att passa in till annat än Marantz saker.
Jag har haft en sån modell och den är kul att se och ta på men ljudmässigt var den inte en höjdare, men jag kan ju ha haft ett måndagsexemplar.
Jag gav bara någon hundring för mitt exemplar för några år sen men det säger inte mycket.
Deras större modeller med fungerande "oscilloskop" är däremot lite hetare och brukar kosta.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-02-03 00:47

allting är ju relativt, Marantzmodellerna med oscilloscop kostar ju rejäla slantar om de ens går att hitta.
Jag gav 350:- för min 2100 för fem år sedan och det drällde väl inte direkt av dom då heller :)
Jag tror dessa främst köps av Marantz-fans

Återgå till Vintage-hifi