Var hittar man fynden?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Var hittar man fynden?

Inläggav Ragnwald » 2009-01-30 21:34

Jag kollar regelbundet på:

http://www.hifimagasinet.com
http://www.tradera.com
http://kopochsalj.eniro.se
http://www.blocket.se
http://www.vendolin.se

Finns det flera ställen som är värda att besöka?
Den som vet mest, tror minst.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-01-30 21:47

Ett sätt att öka chansen att fynda är att aldrig diskutera fyndställen. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-30 21:55

Jo, Pekka. Hm.. ska jag dra tråden?

Användarvisningsbild
muddywaters

Inläggav muddywaters » 2009-01-30 22:34

Hänga på låset vid erikshjälpen och likande vid öppningstid.... typ i edsbyn, bollnäs och andra oheliga obygder.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-30 23:00

PekkaJohansson skrev:Ett sätt att öka chansen att fynda är att aldrig diskutera fyndställen. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

En chans för alla att få fynda är att tala om var man hittar sina fynd.
Det är väl allmänt bekant att jag besöker "Motala Återvinning" varje dag.
Just nu står där ett par högtalare Akai SA 1000 från ca 1976. Trevägare med 10 tumsbas (gummikant). Stora och tunga lådor. 300 kr.

Blocket, Tradera etc är inget för den som letar fynd. De som lägger ut annonser på sådana ställen vet hur mycket (eller hur lite) man kan få för prylarna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-30 23:07

Vi har Röda Korsets Kupan här på ön och där har jag gjort fantastiska LP-fynd. Rekommenderas verkligen.

MP

Inläggav MP » 2009-01-30 23:18

Kjell_Kranzberg skrev:
PekkaJohansson skrev:Ett sätt att öka chansen att fynda är att aldrig diskutera fyndställen. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

En chans för alla att få fynda är att tala om var man hittar sina fynd.
Det är väl allmänt bekant att jag besöker "Motala Återvinning" varje dag.
Just nu står där ett par högtalare Akai SA 1000 från ca 1976. Trevägare med 10 tumsbas (gummikant). Stora och tunga lådor. 300 kr.

Blocket, Tradera etc är inget för den som letar fynd. De som lägger ut annonser på sådana ställen vet hur mycket (eller hur lite) man kan få för prylarna.

Jag kan hålla med dig Kjell!

Tråkigt nog verkar det där hemlighetsmakeriet också prägla folk med LTS anknytningar i allt högre grad, men det är en annan diskussion.
Jag har inget emot LTS annars som f.d. medlem men jag vänder mig mot just den här ogenerösa attityden.
Senast redigerad av MP 2009-01-30 23:42, redigerad totalt 1 gång.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-01-30 23:30

Erikshjälpen i Skärblacka är ett tips! :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-01-31 00:55

MP skrev:Tråkigt nog verkar det där hemlighetsmakeriet också prägla folk med LTS anknytningar i allt högre grad, men det är en annan diskussion. Jag har inget emot LTS annars som f.d. medlem men jag vänder mig mot just den här ogenerösa attityden.

Min erfarenhet är tvärtom att många LTS:are lägger ner en massa tid och ideellt arbete på att sprida kunskap och information såväl inom som utom föreningen. Här på listan finns ju en drös duktiga människor som delar med sig av sin tekniska expertis. Du vet heller ingenting, MP, om vilka råd och dåd jag ger till folk, vilka plattor jag skaffar åt vänner och bekanta och hur många skivkatalognummer jag mejlar till musikvänner i vårt avlånga land.

Notera smileyn i mitt inlägg! Den glada gubben indikerar att kommentaren inte är avsedd att tas på dödligt allvar. Icke desto mindre har den fog för sig. Jag skulle kunna utveckla saken ytterligare, men väljer att avstå.

Till Ragnwald: ursäkta debaclet med ovanstående. Ett helt seriöst svar på din fråga är att jag har samma erfarenhet som många andra: de bästa fynden gör man på loppisar och det bästa sättet att hitta dem är att sätta sig med Gula sidorna på Eniro och slå upp namn och adress. På nätet har du många annonser samlade på www.allaannonser.se.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-31 08:21

Ragnwald skrev:Vi har Röda Korsets Kupan här på ön och där har jag gjort fantastiska LP-fynd. Rekommenderas verkligen.

"Motala Återvinning" har tusentals lp-skivor. Ordentligt uppställda i olika kategorier dessutom. Fast jag spelar inte vinyl längre...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-31 09:12

Kjell_Kranzberg skrev:Blocket, Tradera etc är inget för den som letar fynd. De som lägger ut annonser på sådana ställen vet hur mycket (eller hur lite) man kan få för prylarna.

Neee, på blocket finns det fynd. Nu för tiden granskas anonserna hårdare, men förr i tiden så kunde det vara en ide att söka på högtalare som hamnat i fel kategori,t.ex. möbler och heminredning.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-31 09:56

peetwa skrev:Neee, på blocket finns det fynd.

Du menar väl: "...på blocket finns det inga fynd".

En väsentlig orsak till att det är svårt att fynda är att intresset för äldre hifi ökat på senare år. Jag tycker mig se på t ex Tradera, att antalet hifiprylar som kan betraktas som vintage ökat i antal. Mycket av det som auktioneras ut verkar bli sålt till betydligt mer än utropspris. Jag anser att det är ganska höga slutbud på förstärkare, vinylspelare och inte minst rullbandspelare. Högtalare betingar fortfarande relativt låga priser, vilket förmodligen delvis har orsak i den höga kostnaden för frakt av dylika. Som säljare är jag naturligtvis glad över att på Tradera få slutbud på 2500 kr för en förstärkare jag betalat 500 kr för på auktion eller loppis, men medaljens baksida är att jag bidar till att trissa upp prisnivån på vintage hifi. Det är inte lyckat. Tjusningen med vintage hifi är just att det (i alla fall än så länge) är en billig hobby. För en spottstyver kan du sätta ihop en riktigt välljudande anläggning.

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-31 10:21

Om du har moraliska betänkligheter för att du trissar upp priset på Tradera när du säljer där, så finns funktionen "köp nu", (där du kan sätta ett lägre pris), som du kan använda. :wink:
Annars tror jag personligen att du ser ut såhär :D när du ser slutbudet.
Annars kan också ett fynd väl vara glädjen över en åtråvärd rar produkt oavsett pris?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-31 11:07

Densen!
Och du såg väl ut så här :cry: när du försökte sälja ett par 8071, först kompletta och sedan i delar... :wink:
Allvarligt: Blev de sålda?

Det är bäst att du åker bort till "Återvinningen" och köper Akai-högtalarna, så att också du får känna att du gjort ett fynd... :wink:
I eftermiddag kanske de annars står hemma hos mig...

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-01-31 11:29

Jodå! det går fortfarande att göra fynd, men det har blivit lite mer begränsat. Vad som är fynd är ju väldigt individuellt. Det som är fynd för en, är inte nödvändigtvis det för någon annan. Sedan finns det ju också ungefärliga riktlinjer över olika produkters priser, men i slutändan är det alltid ens egen uppfattning som gäller, då man ska leva med prylen (ifall man inte tänker och sälja vidare).

Diverse olika Erikshjälpbutiker är nog den bästa fyndmarknaden, då de inte är lika hårdbevakade som nätsajterna av olika "fyndletare".

http://www.hifi4all.dk/ksb/

http://www.annonsdirekt.se/

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-31 11:32

8071 lådorna åker ut när nästa grovsopscontainer kommer på besök. Elementen är lagda på hylla och delningsfilterkomponenterna är delvis återanvända i andra projekt.

Köp du Akaihögtalarna. Jag sitter nöjd med mina moddade OA51 med basmoduler, och med OA58 därbak, och lär inte skaffa fler högtalare. Jag har sålt av eller gett bort övriga högtalare från förråden.

MP

Inläggav MP » 2009-01-31 12:35

PekkaJohansson skrev:
MP skrev:Tråkigt nog verkar det där hemlighetsmakeriet också prägla folk med LTS anknytningar i allt högre grad, men det är en annan diskussion. Jag har inget emot LTS annars som f.d. medlem men jag vänder mig mot just den här ogenerösa attityden.

Min erfarenhet är tvärtom att många LTS:are lägger ner en massa tid och ideellt arbete på att sprida kunskap och information...

Du vet heller ingenting, MP, om vilka råd och dåd jag ger till folk, vilka plattor jag skaffar åt vänner och bekanta och hur många skivkatalognummer jag mejlar till musikvänner i vårt avlånga land...

Det är min erfarenhet och uppfattning också, det hindrar dock inte att jag uppfattar att hemlighetsmakeriet har ökat också bland lts medlemmar vilket var precis vad jag skrev. :o

I övrigt anklagar jag ingen alls och allra minst dig som jag uppfattar som en trevlig prick. Du hade oturen att skriva något som triggade min OT maskin. :)
Beklagar min taggiga formulering.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-31 13:38

Kjell_Kranzberg skrev:
peetwa skrev:Neee, på blocket finns det fynd.

Du menar väl: "...på blocket finns det inga fynd".
quote]

Nej, du missförstod mig. Det finns fynd.

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2009-01-31 17:28

På Blocket sålde en Revox B795, tangentialare för 1500, nyligen genomgången och i nästan mintskick i onsdags.
Bara mailsvar och mannen höll på att få sin mailbox full, annonsen togs bort efter en halvtimme.

Som alltid gäller, på rätt plats i rätt tid.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-01-31 21:21

Arbetskamrater kan också var en bra källa för fynd!

//Kaka

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-02-01 03:06

Tror att det går att göra större fynd på Blocket än på tradera, om man är snabb.
Man måste kolla under helt andra rubriker än vad man egentligen har tänkt sig dock. :)

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-02-01 18:25

bajenleker skrev:På Blocket sålde en Revox B795, tangentialare för 1500, nyligen genomgången och i nästan mintskick i onsdags.
Bara mailsvar och mannen höll på att få sin mailbox full, annonsen togs bort efter en halvtimme.

Som alltid gäller, på rätt plats i rätt tid.

8O Det var märkligt! Tipsade innan om Revox skivspelare, kassettedäck och rullbandare för 2 500kr. De prylarna låg kvar i evighet på blocket. Visserligen helt ute i spenaten, men ändå inom rimligt köravstånd från någon av de större städerna.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-02-01 18:30

Ragnwald skrev:Tror att det går att göra större fynd på Blocket än på tradera, om man är snabb.
Man måste kolla under helt andra rubriker än vad man egentligen har tänkt sig dock. :)

Blocket tycker jag också är bättre fyndmarknad. Där är fler som bara vill bli av med prylarna till vilket pris som helst. På Tradera är de flesta ganska luttrade och kan vänta på att det rätta priset dyker upp.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2009-02-01 23:17

optonica skrev:
8O Det var märkligt! Tipsade innan om Revox skivspelare, kassettedäck och rullbandare för 2 500kr. De prylarna låg kvar i evighet på blocket. Visserligen helt ute i spenaten, men ändå inom rimligt köravstånd från någon av de större städerna.

Ibland ligger annonsen kvar även om grejorna sålts och annonsören har inte orkat ta bort annonsen :?

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-02-01 23:20

Detta kan nog vara ett fynd på blocket?!

Zachry, 400:-

http://www.blocket.se/vi/20095537.htm?ca=13_s

För långt att åka för mej, annars hade jag tagit dom direkt

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-02 09:03

Vad räknas som fynd? Om jag behöver en hyfsad ljudanläggning så är det ett fynd att köpa ett komplett pioneer-rack ca:-88 för typ 800-1000.-. Lätt att hitta på blocket.
Men fynd kanske innebär att hitta något för 500.- som är värt 5000.-? Men inte blir det bättre ljud för det....kanske bara snyggare. :wink:

48IDA

Inläggav 48IDA » 2009-02-02 18:05

staffanw skrev:
optonica skrev:

Ibland ligger annonsen kvar även om grejorna sålts och annonsören har inte orkat ta bort annonsen :?

Och det händer även att den ligger kvar trots att säljaren tror sig tagit bort den. Det har hänt mig ett flertal gånger när jag svarat.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Återgå till Vintage-hifi