Band till Audio Tronic CM3 diskant

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GAS

Band till Audio Tronic CM3 diskant

Inläggav GAS » 2009-02-07 12:53

Går det att få tag på Bo Bengtssons egentillverkade band till Gamma diskanterna i Audio Tronic CM3 fortfarande.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2009-02-07 13:50

Jag tror att Hifi-kit har såna

/stefan

Användarvisningsbild
GAS

Inläggav GAS » 2009-02-07 14:35

Men det är väl inte Bosses egna?
Kolla vad "drumhead" skriver i följande tråd.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ma+hifikit

MP

Inläggav MP » 2009-02-07 23:40

Jag tror att det finns minst 3 personer på forumet som veckar sina band själva och har experimenterat en hel del.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-02-08 00:21

Kanske lite O.T. men jag har råkat fritera banden i mina Gamma diskanter (horn), och ersatte dem med vanlig alu-folie, upplevde inte någon större skillnad. Nu går de ju upp till 40kHz och mina öron hänger väl inte riktigt med numer, men det funkar...
Banden i Gamman ska ju vara veckade och det har jag inte kunnat fixa förrän nyligen. Hittade en tång för veckning av band till "örngott" i ett dödsbo, provade den på alu-folien med ett lysande resultat, så nu ser de ut som original.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-08 11:40

Jag har skaffat band till hornen genom en PA-firma som har band till sina LLW högtalare. Jag skar till rätt bredd och veckade dem genom deras "veckningsmaskin".
Jag har både vld 12 (orginalband) och vld 13 (egna band). Tycker att de egna banden låter bättre.

Hur byter man band i 12 or, de är ju klistrade eller....?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-08 11:42

Är det inte så att orginalbanden är aluminiumbelagd plastfolie?
Varför har man gjort det krångligare än det behöver vara, om det nu låter bättre med ren al-folie?
Hur påverkas elementets impedans när man sätter in band med lägre resistans? Det är ju visserligen en impedansomvandlingstrafo med i bilden, men ändå?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-02-08 12:49

paa skrev:Är det inte så att orginalbanden är aluminiumbelagd plastfolie?
Varför har man gjort det krångligare än det behöver vara, om det nu låter bättre med ren al-folie?
Hur påverkas elementets impedans när man sätter in band med lägre resistans? Det är ju visserligen en impedansomvandlingstrafo med i bilden, men ändå?

Om du menar mitt patent, så kan det vara att alu-folien är väldigt skör att pula med, med risk att de delar sig vid montering. Nånting som en amatör kanske inte är så noga med...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-08 13:59

Gastone skrev:
paa skrev:Är det inte så att orginalbanden är aluminiumbelagd plastfolie?

Om du menar mitt patent, så kan det vara att alu-folien är väldigt skör att pula med, med risk att de delar sig vid montering. Nånting som en amatör kanske inte är så noga med...

Jag känner inte till dit patent, berätta mer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-08 17:51

Nu är jag också intresserad eftersom jag precis lyfte in ett par stora tunga CM3:or i min lägenhet. (dom fick 8071 att se små ut). Båda banden är helt av och jag behöver nya dammkåpor med. Någon som vet om det gör någon skillnad om den blanka ytan på basarna försvinner? Det har krakelerat en del på de jag har.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-02-08 19:07

Vad jag menade var "min patentare" ställd i frågan "varför de gör det svårare, om det räcker med vanlig alu-folie"...

När jag lagade mina band (läs:gjorde nya), i vanlig hushålls alu-folie, men de gick sönder om man var oförsiktig vid monteringen. Så jag tejpade en uppsättning, och då gick det bättre. Problemet var att det såg inte proffsigt ut, men det lät som innan, ljudmässigt.

För någon vecka sen kom jag över en tång som används för att vecka bendel-banden på ett örngott (de äldre gjorde så förr i tiden), och med den gjorde jag nya band av samma alu-folie, utan tejp...

Nu både låter det, och ser proffsig ut 8)

/Anders
/Anders

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-02-08 19:09

Fjonkalicious skrev:Nu är jag också intresserad eftersom jag precis lyfte in ett par stora tunga CM3:or i min lägenhet. (dom fick 8071 att se små ut). Båda banden är helt av och jag behöver nya dammkåpor med. Någon som vet om det gör någon skillnad om den blanka ytan på basarna försvinner? Det har krakelerat en del på de jag har.

Mvh

Filip

Det påverkar styvheten i konen, d.v.s. basen blir inte så "torr" som det är tänkt, men det är nog marginellt...
/Anders

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-08 19:25

Gastone skrev:
Fjonkalicious skrev:Nu är jag också intresserad eftersom jag precis lyfte in ett par stora tunga CM3:or i min lägenhet. (dom fick 8071 att se små ut). Båda banden är helt av och jag behöver nya dammkåpor med. Någon som vet om det gör någon skillnad om den blanka ytan på basarna försvinner? Det har krakelerat en del på de jag har.

Mvh

Filip

Det påverkar styvheten i konen, d.v.s. basen blir inte så "torr" som det är tänkt, men det är nog marginellt...

Jag tog bort lacken på konerna. Det var lite pillrigt, men elementen blev snyggare än den krackade ytan. Knappast hörbar skillnad!
Det blir kul att höra vad du anser om CM3or. Själv har jag DM2 som föll i jämförelse med 8071.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-02-09 11:31

Har CM3 mkII och ett par tidiga CM2 (märkliga skyddskretsar till hornen och hornens baksida är inte svartmålade utan något hammarlackliknande.

Jag gilllar CM3, basen har dock en lite ihålig klang, detta accentueras om man har svag förstärkare (NAD3020 exemplevis). Japanskt slagverk fick banden att brännas av så jag satte in ett 24dB/oktav filter. Jag är skeptisk till 6dB filter till band. Dome/kondiskanter skyddas ju mekaniskt med 12dB/oktav under sin resonansfrekvens ett band har inget sådant skydd mot fladder....
Ljudmässigt tycker jag att bandhornen är bra men dagens priser på Gamma VLD13 är helt absurda.

Har inte hört 8071.
Gummifötter från Claes Ohlsson minskar vibrationer i golvet från mina CM3.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-02-11 14:21

Ljudmässigt tycker jag att bandhornen är bra men dagens priser på Gamma VLD13 är helt absurda.

Kapar tråden lite igen---
Jag kom över mina beg. för 100:-/st, inbyggda i var sin låda, med nya band (de andra försvann i en blå ring under ett trumsolo, enl. säljaren).
Har också den nya (runda) modellen av GAMMAs diskanter liggandes nå´nstans i gömmorna. De tåler lite mer. Ska bli till mitt 3P tube-system som jag skissar på... ;)
/Anders

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-12 23:42

Gamma har jag haft 2st. var mycket pill med dessa band, var riktigt bra ljud men jag kom över en japansk kopia av Lansing Dom... som på den tiden kostade 2800:- Lansingen alltså, var riktigt bra så iom detta så fick det bli den i fortsättningen.
En gång spelade jag så domen flög av men den gick att limma dit igen, man har ju limning i ådrorna.

Återgå till Vintage-hifi