Radiofakta/tuners - 4-gang 3-gang och hans moster

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Radiofakta/tuners - 4-gang 3-gang och hans moster

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-07 14:20

Läser man på den eminenta sidan www.fmtunerinfo.com så kan man läsa om att radioapparater är 5-gang, 4-gang och har olika många filter osv. Men vad innebär det egentligen? Är det någon som kan på svenska reda ut detta för mig?

Dessutom är det intressant att kunna SE detta på receivers. Jag har en väldigt vag teori som jag knappt vågar berätta men om man kolla på radiodelen i receivers eller tuners så ser man den lilla radiodelen med massa "lameller" Ibland har denna två sektioner(som på min Nikko) och när jag kikade i Philips AH686 så är där 3 sektioner. Är detta det som man kallar 2-gang och 3-gang?

Ytterst tacksam för klargörande i detta ämne.

Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-02-07 16:12

Lamellerna är den mekaniska vridkondensatorn med vilken du ställer in frekvenserna.
Jag är inte så duktig på HF-teknik som jag kanske borde vara. John Schröders gamla böcker "Radioteknik" (det finns flera olika delar) är bra att läsa om man vill förstå grunderna. Böckerna finns på biblioteken.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-02-08 17:34

Ojoj-det här skulle man behöva 5-6 A4sidor för att förklara i detalj.Det får nog bli ett kort svar:
Jodå,det är precis som du tror.Antalet lamellsektioner bestämmer hur många gang det är i en FM-mottagare.Vanligast är 3-4 på en vintagereceiver av någorlunda klass.Ju fler desto bättre eftersom det minskar störande signaler.Ordet "gang" kommer urspungligen från en "gangad" vridkondensator,där t.ex två sektioner sitter på samma axel.

Modernare receivrar har kapacitansdioder i st f de gangade kondingarna.I princip fungerar de likadant.Fler ger renare signal,så man slipper störande fnas,pip och annat krafs i bakgrunden.Obs att antalet inte har med själva ljudkvaliteten att göra,vilket många tror.

Filter är också ett enormt ämne,men lite kort:
I tidiga receivrar sitter det i MF:en kretsar(spole+kond)som bestämmer bredden på den mottagna signalen.De allra flesta har dock keramiska filter och några få har de lite bättre kristallfiltren.Som vanligt gäller att ju fler filter,desto bättre.Fler filter ger smalare mottagen signal och därmed lägre brus eftersom man skär bort det onödiga bruset på sidorna av signalen.Men samtidigt måste man ha lite "luft" på sidorna av signalen för att inte få andra problem,så därför är det inte bara att ösa på med 10st keramiska,utan man stannar ofta på 2-4st.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-10 21:12

Tack för den enkla utredningen.
Har själv funderat i samma banor som fjonkan. Men har inte kommit vidare med att tagit reda på hur det egentligen förhåller sig.

Återgå till Vintage-hifi