Polaritet på DIN-högtalarkontakt

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Polaritet på DIN-högtalarkontakt

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-07 14:52

Någon som vet?

Vilken är röd resp svart?

Jag gör en vild gissning på att den breda långa är plus(dvs röd)?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-02-07 15:14

Stiftetet är + och den platta är - på mina Sonab iaf

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-07 15:30

Det stämmer med Elfas faktasidor, se sid 13. https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... /fakta.pdf

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-07 15:46

RogerGustavsson skrev:Det stämmer med Elfas faktasidor, se sid 13. https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... /fakta.pdf

Vilket bra dokument! Tack, rekommenderas till alla hemmapulare, här finns många svar på vanliga frågor!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-02-07 15:59

Haha... Då har jag kört "felfasat" halva mitt liv :D Kanske ingen jätteskillnad i mina öron eftersom båda har varit felfasade.. Har råkat ut för många gamla högtalare med orginalmonterade din-kontakter som i så fall varit felkopplade!

mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-02-07 16:21

vin-Tage skrev:Haha... Då har jag kört "felfasat" halva mitt liv :D Kanske ingen jätteskillnad i mina öron eftersom båda har varit felfasade.. Har råkat ut för många gamla högtalare med orginalmonterade din-kontakter som i så fall varit felkopplade!

mvh

Detta spelar ingen roll. Man kan inte säga att detta är felkopplat eller felfasat. Det viktiga är att det är likadant kopplat på respektive kanal. Om plus och minus har bytt plats på den ena högtalaren blir det däremot fel fas och alltså felkopplat. Det brukar höras tydligt när man spelar en skiva med sångsolisten i mitten. Denne flyter ut mellan högtalarna och blir oprecis.
Alltså: Musiksignalen ut från förstärkaren är en växelspänning. Att via högtalarkabeln ansluta förstärkarens "röda" högtalarpoler till de "svarta" polerna på högtalaren spelar ingen roll, så länge det är likadant kopplat på bägge sidor. Prova att byta och lyssna! Du kommer inte att höra någon skillnad!

Återgå till Vintage-hifi