Identifiering av element, hjälp bitte!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
audioslave

Identifiering av element, hjälp bitte!

Inläggav audioslave » 2009-03-16 22:09

Dessa element sitter i mina Mirsch/Expert 2-40, någon som vet vad det är för några och kan ge lite info?

Bild

Bild

Bild

:?:

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-03-16 22:35

Den sk "Eskilstunabasen".Sök och du skall finna....

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-03-16 23:21

rolfzetterberg skrev:Den sk "Eskilstunabasen".Sök och du skall finna....

Ger 10 träffar på google, och de två som rör högtalare är ett par posts här på faktiskt. :wink:

Så jag tänkte bara att det är bra att nämna om det gäller att söka på furumet eller inte, för visst menade du det?

Annars tycker jag mig ana ett visst behov av omkantning.
Jag håller det för troligt att det var jag som gjorde det senast, och någon form av resultat samt någon liten förskrämd instruktion finns här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=26654

Jag gjorde i stort sett så här när jag kantade om:
http://www.audiofriends.nl/pdf/refoaming.pdf

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2009-03-28 19:27

Tack för svaren!

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2009-04-02 14:46

attah, du har pm!

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-04-02 22:56

audioslave skrev:attah, du har pm!

Det har du med...

Postar det även här för nyfikna och framtida referens:

Det föll sig så att jag valde 8''-kanterna, just eftersom 10''-arna är väl stora, men också vad jag tyckte väl styva.

Jag beställde båda storlekarna och tittade på möjligheten att klippa ner 10''-arna eftersom det skulle vara lättare att montera. När jag minskade diametern så blev U-delen av kanten mer ihopböjd än den borde, och jag kom fram till att det nog blir mycket för en sådan lagom-stor bas att flytta på.

Det jag till slut gjorde nämns bara som hastigast i slutet av inlägget innan resultat-bilden. Jag kapade av innersta millimetrarna av plastkanten som följer med till 8''-kanterna och la dne runt kanten i korgen till högtalaren. Passade perfekt med liet "övertalning". Sedan fyllda jag det bildade tomrummet med "Pitcrew's chioce", vattenlösligt, men ändå starkt och någorlunda elastiskt lim.

Efter det torkat limmade jag innerkanten mot membranet och tog en minskad kon från 10''-basarna som hjälp att trycka ner kanten med. När det fäst efter typ 10 minuter så vågade jag lämna dem i fred över natten.. Sedan var det bara att centrera och limma ytterkanterna..

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2009-04-28 23:02

Tack för svaret!

Jag har gett mig på basarna nu men har redan stött på problem.. Hur fick du loss limmet på själva konen?
Jag följde guiden du länkar till i tråden om dina högtalarna och använde medecinsk/kemiskt ren bensin men det var en dålig idé verkar det som, blev bara kladdigt och jävligt av den och nu får jag knappt bort det.

Sen undrar jag även hur du fick loss kanterna från fyndabasarna, lade du dom i vatten och kunde få loss sen eller hur gick du till väga?

Har du lust att beskriva lite mer detaljerat om hur du gick tillväga när du fick på kanterna och vad du gjorde så skulle det verkligen uppskattas, vill inte göra fel och jag får det inte riktigt att gå ihop..

Mvh

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-29 08:15

aceton+färgskrapa
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-04-29 11:56

audioslave skrev:Tack för svaret!

Jag har gett mig på basarna nu men har redan stött på problem.. Hur fick du loss limmet på själva konen?
Jag följde guiden du länkar till i tråden om dina högtalarna och använde medecinsk/kemiskt ren bensin men det var en dålig idé verkar det som, blev bara kladdigt och jävligt av den och nu får jag knappt bort det.

Sen undrar jag även hur du fick loss kanterna från fyndabasarna, lade du dom i vatten och kunde få loss sen eller hur gick du till väga?

Har du lust att beskriva lite mer detaljerat om hur du gick tillväga när du fick på kanterna och vad du gjorde så skulle det verkligen uppskattas, vill inte göra fel och jag får det inte riktigt att gå ihop..

Mvh

Jag hjälper så gjärna till,om det fortfarande inte går ihop sig så tveka inte att fråga.

er så mycket om ursäkt, jag hade inet lusläst guiden. Lösningsmedel på konerna verkade inte göra mycket nytta och gå ganska hårt åt deras ytbehandling.

De gamla skumkanterna använde jag mycket lite lösningsmedel till, kniv i någon mån, men de släppte hyffsat med bara handkraft. Jag fick med mig ytbehandlingen från konen med de gamla kanterna, men till förmån för bättre fäste för det nya limmet.

Infästningen mot korgen var desto jobbigare, där finns det rum för förbättring. Jag skapade med morakniv och löste med T-sprit, inget fungerade så bra som jag hoppats. Det var rätt kladdigt och tråkigt...

Fyndabasarna blötlades ja, jag blev av med absolut övesta ytskiktet på 8''-kanterna (10''-kanterna höll bättre), men funktionen verkar inte påverkats alls. Var försiktig här, eller gör som Kranzberg rekommenderade; behåll en del av membranet. Hur det fungerar vet jag ingenting alls om.

Återgå till Vintage-hifi