Frågor angående hifi

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PB69

Frågor angående hifi

Inläggav PB69 » 2009-03-21 13:26

Hej. Jag är ny på forumet. Jag har av en vän fått en Pioneer QX-9900 samt Mirsch högtalare av modell OM-51. Högtalarens baselement sitter knappt på plats. Är det värt att renovera dessa och isåfall vart utförs det i Göteborgs regionen? Har lyssnat på stereon med andra högtalare och vänster kanal stänger av sig efter en stund men fungerar igen efter omstart. Behöver även den här en översyn?

Tackar på förhand.

/Peter

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-21 14:58

Hej och välkommen!

Huruvida det är värt att renovera får du göra en egen bedömning av. Hur är skick, vad tycker du själv om högtalarna osv?

I göteborgsregionen finns LN Högtalarservice:

http://www.hogtalarservice.se/

Det låter som förstärkaren också behöver en översyn. Vad det är som kan vara fel vet jag inte. Första testen är att prova med lite elektronikspray(t.ex. CRC 2-26 eller elektronikrengöring från biltema). Öppna huven och spreja på potetiometrar och vrid/tryck fram och tillbaka, låt dunsta ordentligt och prova igen.

Men det låter som att det är ett relä som slår till. Kanske något för en mer erfaren elektriker. Men den är väl värd att rädda, om du inte orkar så ge den till mig ;-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PB69

Inläggav PB69 » 2009-03-21 15:16

Hej
Jag tycker att högtalarna är snygga och 400kr per element är dom värda tycker jag. Bor själv i Högsbo så högtalarservicen finns nära, perfekt. Funderade tidigare på ett par nya i budget klassen.
Jag skall gå igenom förstärkaren med elektronikspray och hoppas på underverk :D Om man skall lämna förstärkaren på service vart vänder man sig då ?
Mvh / Peter

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-03-21 18:54

Den här firman kanske kan göra en bedömning på din Pioneer: Elektronikcentrum
Verkar dessutom ligga granne med LN-högtalarservice enligt hemsidan.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Frågor angående hifi

Inläggav PerStromgren » 2009-03-21 19:13

PB69 skrev:Har lyssnat på stereon med andra högtalare och vänster kanal stänger av sig efter en stund men fungerar igen efter omstart.

Har du något hörlursuttag på förstärkaren? Funkar det OK? Du kan kolla genom att köra högtalare tills felet uppstår och plugga i hörlurar och testa.

Jag håller med Fjonkan att det verkar vara ett relä. I så fall är det nog enkelt att fixa. Reläer brukar inte koppla bort hörlurar, så där får du en indikering.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Frågor angående hifi

Inläggav Ragnwald » 2009-03-21 20:30

PB69 skrev: Högtalarens baselement sitter knappt på plats. Behöver även den här en översyn?

Skulle tro det. Det kan bli kortslutning i spolen och din förstärkare går upp i rök.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PB69

Inläggav PB69 » 2009-03-22 21:06

Hej
Jag är tacksam för tipsen ang. min förstärkare och högtalare.
Hoppas det inte kostar skortan att serva förstärkaren bara.
Peter

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-22 21:50

Det behöver det inte göra. Dom tar dock ofta en startavgift/felsökningsavgift på några hundra. Sen ger dom dig ett pris.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till Vintage-hifi