Högtalare: Ortofon 445

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Högtalare: Ortofon 445

Inläggav Vinylcalle » 2009-03-24 17:46

Hej. Efter att ha sett hur min pappa och sambo allt mer riktat de gamla högtalarna åt alla möjliga håll för att göra plats åt annat, bestämde jag mig för att göra en liten bytes affär. Han fick mina föredetta Jamo högtalare och jag tog hans.

Hur som helst, högtalarna jag tagit över är ett par Ortofon 445. De är den största av en serie högtalare Ortofon släppte på mitten av 70 talet. Sitter scanspeak element i den. Ska framåt kvällen koppla in dom i min anläggning. Förhoppningsvis så blir det välljud när de nu för första gången kommer få lite mer effekt. Tidigare har de fått nöja sig med 55 watt ifrån Yamaha CR-820, nu blir det istället 100 i form av quad 405-2.

Informationen jag hittat om högtalarna är bristfällig och bland det mer intressanta finns på följande sida.

http://www.hifigoteborg.se/Ortofon%20no ... %20swe.htm

Någon som har egen erfarenhet om högtalarna eller någon kul information. Att dela.

Egna bilder kommer upp tids nog.

MvH

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-03-24 19:44

Jag vet ingenting om högtalarna, men de såg riktigt fräna ut! :D
Mycket mumbo-jumbo och oxdynga i texten dock, men högtalarna låter säkert bra ändå. Går inte så djupt, gissar jag då de är varioventade. :)
Ta lite bilder på dina ex och lägg upp, vettja!
Back in black!

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-24 20:22

Jag har haft ett par mindre av samma sort. De lät mycket bra. Sålde dem men som vanligt ångrar jag mig. Ortofon blev senare Dynaudio som gör fina prylar.
//Krister

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-03-24 21:56

Renobo skrev:Jag har haft ett par mindre av samma sort. De lät mycket bra. Sålde dem men som vanligt ångrar jag mig. Ortofon blev senare Dynaudio som gör fina prylar.
//Krister

Se där. Tyckte mig ha läst något om Dynaudio när jag kikade runt på internet om ortofon och deras högtalare.

Var det ett par 225 eller 335 du hade då? Tror också det finns någon vid namn H15 eller något liknande. Angående ljudet har jag också för mig att de låter ganska bra. Har ännu inte orkat koppla in dom får se om det blir ikväll eller imorgon.

MvH

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-03-25 21:50

Bjuder nu på en första lyssningsrapport.

Efter att tyvärr konstatera att kabelingångarna till högtalarna var i en väldigt liten dimension fick jag dra fram några gammla snören jag hade tidigare (har Supra PLY 3,4s annars).

Kopplar in dom värmer upp med lite marvin gaye. Det låter bra men inte så häpnandsväckande.

Börjar plocka bort de gammla tygfronterna upptäcker en detalj jag inte sett tidigare nämligen ett reglage för inställning av frekvensgången. Där du kan sänka eller höja ljudet i mellan/diskanten. Ser att de är olika inställda och ställer både på normal-läget.

I med Norah Jones och intagande av plats i Sweetspot. Nu börjar musiken leva riktigt. Framförallt är basen otroligt trevlig och jag upplever en väldigt stor ljudbild.
Det går upp för mig att högtalarna slår mina tidigare vad gäller välljud. Nu är frågan är detta bra eller dåligt. (Har precis köpt ett par nya högtalare.)

Hur som helst i med lite Infected Mushroom. Nu skulle de även få visa lite muskler. Och åter igen låter det otroligt bra.

Har börjat kika lite på de och även limmat dit tyget runt front ramen på ett par ställen där de släppt. Har också tänkt fräsha upp kabinetterna lite då de har torkat lite. Antar att möbelpolisch eller liknande är bäst för detta?

MvH

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-03-25 22:06

Har, efter tips från en kompis, upptäckt RÖD Karnusol. Ett möbelpolish med sexitotalskänsla, luktar för djävligt ser ut som knallrött rävgift och innehåller hartz.
Köp fint stålull, slipa ner ytan med detta. Lägg på Karnusol och polera upp till önskad glans. Har testat lackad fanér och sprutlackade ytor med mycket gott resultat.
Rekommenderas varmt!
mvh
Henrik

Återgå till Vintage-hifi