Våra norska vänner behöver vår hjälp

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Våra norska vänner behöver vår hjälp

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-30 20:13

Jag har fått en fråga om hjälp med en gammal skivspelare från Rune U, medlem på Hifisentralen. Jag kan inte svara på den. Kanske någon av er kan.

Hei Kjell!
Jeg har fått en henvendelse fra forfatteren av den kommende boka om Radionette,ang en svensk platespiller/skifter som ble benyttet i de første kabinettradioene fra Radionette etter krigen.De brukte opprinnelig Garrard,men de kunne ikke levere pga WW II.
Radionette kjøpte derfor inn en svensk spiller som het "Unikum",ev "Unicum".
Dette er kjent,men der slutter det også.Hverken han eller meg aner noe som helst forøvrig om denne svenske spilleren/skifteren.
Derfor håpte jeg muligens at du kanskje kunne bistå oss med ditt kontaktnett i Sverige,og sende ut noen forespørsler.
Det er selvfølgelig en mulighet for at det ikke var fabrikken som het Unikum,men kun spilleren.Spilleren kan godt være laget av en stor ,kjent fabrikk for den saks skyld...........
Håper du kan bistå oss litt!
Mvh Rune

Användarvisningsbild
Rune

Inläggav Rune » 2009-03-31 20:20

Hei! Rune U her. Jeg så Kjell har lagt ut spørsmålet her,så da registrerte jeg meg like godt!

Har litt tilleggsinformasjon.
Det var pga norske importrestriksjoner etter krigen at Radionette på et tidspunkt ikke greide å skaffe Garrard-skiftere til et av sine mange kabinetter.
Dette skjedde noe senere enn jeg først trodde.Så sent som i 1952-53.
Kabinettet het,som,nevnt:Chansonette,og ble derfor utstyrt med en "Unikum"-skifter fra (antagelig) Sverige.
Skifteren var utstyrt med en blytung Pick-Up av den store terningformede typen.De så gjerne slik ut de første keramiske PUene.
PUen hadde også selvfølgelig utskiftbar nål.Den brukte samme nåler som de eldre sveivegrammafonene,og var nok en ordentlig "platedødare" :lol:

Jeg antar at de fleste på dette forumet heller ikke er gamle nok til å huske denne tiden,og hvilke plateskiftere som muligens var i omløp i Sverige da,men jeg håper at noen av dere kanskje kjenner noen av den eldre garde som ev.drev i faget en gang.

Grunnen til "frågan" i utgangspunktet er jo at forfatteren av verket ønsker å få historikken så korrekt som mulig,om mulig.

Takk så lenge! :) :)

Mvh Rune :) :)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-04-01 08:20

Varmt välkommen, rune
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-04-01 11:04

Jag har ställt frågan även på Sveriges Radiohistoriska Förening:
http://www.radiohistoriska.se/forum/index.php

Användarvisningsbild
Rune

Inläggav Rune » 2009-04-01 16:21

Hjertelig takk Rolf. Det burde være riktig sted det!
:)
Mvh Rune :)

Användarvisningsbild
Rune

Inläggav Rune » 2009-04-01 22:30

Jeg ser det har kommet et forslag på SRH forum,og han skriver at han kan legge ut bilder.Kan du be ham om å gjøre det Rolf?

Vi har i dag fått et tips. UNIKUM kom (produsert?) hos Elektrisk Bureau (E.B.) i Oslo. Svenske LM Ericsson var den største aksjonær i E.B. på den tiden. Kanskje kom plateskifteren fra Sverige til E.B.??? Evt. sammensatt eller importert til E.B.? Kanskje hadde den et helt annet navn i Sverige,som tilsvarer foreslår.

Hildisch selv skriver:
For en tid siden så jeg en Radionette-gulvmodell med en Radionette SOLIST-radio. Den hadde en plateskifter, hvor pick-up'en på siden var merket: Made in Sweden. Pick-up'en var tung, bred og forniklet. Plateskifteren var u-merket.
Sitat slutt.
Sannsynligvis dreier dette seg om den aktuelle skifteren!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-01 22:40

Tung bred och förnicklad, det låter som en sån här AGA skivväxlare:

http://picasaweb.google.com/erik.lindbl ... 2400741394

Men bläddra på bland bilderna där, det finns flera kromade tonarmar, även från Luxor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rune

Inläggav Rune » 2009-04-02 08:40

Takk Paa,jeg har sendt linken din til forfatteren. :D
Så får vi høre om han kjenner igjen noen!

Återgå till Vintage-hifi