Gammalt är gammalt och nytt är nytt. Byte av kondingar!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Gammalt är gammalt och nytt är nytt. Byte av kondingar!

Inläggav Ranefjord » 2009-04-03 02:04

Något som man bör ta i beaktande när man handlar vintage är renovering. Ingenting håller ju för evigt (ok, ingenting försvinner och allt förändras, men det är en annan diskussion. Logiken består?). Så när den glada Quad-fantasten köpte sin femtioelfte gammelquad var han medveten om att tiden skulle komma då vissa komponenter måste bytas. Tiden är nu inne. Som glad teknikamatör utan teoretiska kunskaper (nästan) är detta givetvis en utmaning. Vad är då mitt utgångsläge? Vad har jag lödat ihop tidigare? Signalkablar, högtalarkablar, nätkablar, ormolja och bananskal! Ok, kanske inte det sista. Nu tar iallafall lillhövdingen steget från att löda kablar till att löda internkompenter. Spänningen är hög. Hur ska detta gå? Följ den spännande fortsättning. Endast på www.faktiskt.se.

Bild
Här tittar jag ner i avgrundsdjupet och räds inför den kommande uppgiften
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-04-03 08:48

Lödning i sängen undanbedes!

:)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-03 11:58

Är det en Quad 34 på bilden? Finns en del modifieringar som kan göras på den, http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Aud ... -Mods.html

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-03 12:06

Precis. Det är en Quad 34 och en Quad 306 på bilden :). Tack för tipset an.g. modifiering, men jag kör the basics :).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-03 13:47

För mig har detta varit något av ett pedagogiskt projekt (som inte är avslutat än). Jag har lärt mig något nytt och kunskap är ju bra sägs det. Så vad har jag då lärt mig denna gång?

Vi tar det steg för steg. Allt började med några samtal med Quad-Björn i Stockholm. Björn rekommenderade mig att byta alla elektrolyter i mina gammelquadar. Anledningen till rekommendationen var att elektrolyter kan börja läcka med åren. Elektrolyter är vad jag som n00b har förstått komponenter som innehåller vätska(!), t.ex. kondensatorer och batterier. Denna vätska kan om den läcker ut fräta på kretskort och andra komponenter. Det vill man inte att ska ske fick jag höra.

Men att skicka fem apparater till Stockholm för renovering är inte helt kostnadsfritt. Dessutom innebär det en risk. Så jag bestämde jag mig för att ... fixa det senare. Och tiden gick. En eftermiddag några månader senare när föräldrarna var på besök märkte jag att basåtergivningen var obefintlig. Med mina knappa tekniska kunskaper (och några samtal med Naqref ;-)) drog jag slutsatsen att kondensatorerna troligtvis var trötta. Så jag bestämde mig för att göra slag i saken. Om andra kan byta kondensatorer, så kan minsan jag också.

Lärdom: Verkligheten vinner förr eller senare över latheten 8).
Senast redigerad av Ranefjord 2009-04-03 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-04-03 14:09

Läckande lytar kan ställa till det något alldeles fantastiskt och förstöra en i övrigt bra apparat.
Bild

Var bara noga med att notera + och - INNAN du plockar bort dom.
Lita inte alltid på det som kan stå på kretskortet.
Lycka till.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-03 14:22

2-ch: Jag kommer till + och - lite senare :). Men det stämmer. Man ska vara noggrann och försiktig :). Man vill ju inte att det ska låta "poff".

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-03 15:04

Målet med denna forumtråd är att visa för andra okunniga nybörjare med vintageintresse (som jag själv) att komponentbyten inte är en så smärtsam procedur som man kanske tror. Faktum är att komponentbyten är ganska (med inte helt!!!) smärtfria.

Som den nybörjare jag är blev jag ställd inför några besvärande frågor.

1. Hur ser en elektrolytkondensator ut?
2. Hur byter jag ut dem mot nya?
3. Vad behöver jag för verktyg för att byta ut dem?
4. Var köper jag dem?
5. Vilka komponentvärden måste jag ta hänsyn till?

Lyckligtvis hade jag en viss aning om hur man avgör vad som är en kondensator och vad som är någonting annat, t.ex. ett motstånd. Teknikundervisningen i åttonde klass tillsammans med ett ringa *host* hifiintresse, samt bekantskap med Naqref har bidragit till den kunskapsbasen. Så bra.

Så här ser en kondensator ut:
Bild

Eller så här:

Bild

Kondensatorer kan vara stora, de kan vara små, men de tillverkas inte med socker på.
Senast redigerad av Ranefjord 2009-04-03 16:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-03 15:10

Om man som nybörjare har problem med att identifiera vilka kondensatorer som innehåller vätsa (elektrolyt), och därmed bör bytas, tar man hjälp av någon eller några som kan. Har man ingen Naqref till hands skaffar man sig en kamera, tar ett par bilder av kretskorten och lägger upp dem på www.faktiskt.se. Här finns det mååånga som kan. Så bra! :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-03 18:17

När nybörjaren (jag) har lokaliserat alla kondensatorer som ska bytas infaller nästa moment, nämligen att nedteckna de elektriska komponentvärdena på kondensatorerna som är av betydelse. Dessa är spänning (V) och kapacitans (F). På kondensatorn i bilden nedan avläser vi 6,3V och 100µF (mikrofarad).

Bild
Dumma bild. Man ser ju inte spänningsvärdet tydligt :oops:.

Den ersättande kondensatorns faradvärde måste vara ekvivalent med den ursprungliga. I detta fall innebär det 100µF och ingenting annat. Den ersättande kondensatorns spänningsvärde måste vara ekvivalent med den ursprungliga eller högre. I detta fall innebär det 6,3V eller högre.

Nu är det dock inte enbart de elektriska värdena som är av betydelse. Tänk på att de ersättande kondensatorerna måste få plats. Med andra ord, Köp inte för stora kondensatorer. Vid kritiska fall, ta ut höjd- och breddmått på kondensatorn.

Dessutom är det viktigt att nedteckna rastermåttet. Rastermåttet är måttet på avståndet mellan "hålen" på kretskortet där kondensatorn är monterad. Detta mått är av betydelse för monteringen. Vissa kondensatorer (snap-in) kräver exakt rastermått för att passa, andra (oftast mindre kondensatorer) kräver det inte. Benen på småkondensatorerna går att böja, men för enkelthets skull så bör rastermåttet på den ersättande kondensatorn överenstämma någorlunda med den ursprungliga. Ta en titt på bilden nedan!

Bild
Ps. Det är inte nödvändigt att löda av kondensatorn för att mäta raster.

Skriv alltså ner:
* spänning (V)
* kapacitans (µF)
* rastermått
* yttre mått vid behov

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-03 18:26

Vill bara tillägga att det kan vara användbart att ha en lödfläta eller tenngsug att ha för att ta bort gammalt överflödigt tenn där den gamla kondensatorn suttit. Annars ser man inte hålen(som på din bild) och då kan man inte få dit den nya kondensatorn.

Lödfläta kan väl närmast beskrivas som en tråd som funkar som en "svamp" som suger upp lödtenn och en tennsug, ja den är en sug(även om jag aldrig använt en).

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-04-03 19:00

Underbar tråd, basic med risk för att bli mer avancerad i framtiden och förmodligen fantastiskt givande för många. Tototototpppen.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-04-03 19:44

Kanon, fortsätt med mera - inte krångligare, lika pedagogiskt - bra!
Är det bara kondensatorer med vätska som är relevanta att byta? Använder du inte nån multimeter? Om du gör det hur gör du då?

/Peter, som också vill byta ut gamla elektriska "grejer"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-03 23:58

Det kommer mera :). Fortsätter imorgon. Tanken är som ni har påtalat att detta ska vara basic. Skrivet av en nybörjare för en nybörjare :).

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2009-04-04 10:57

Den här tråden gillas skarpt!

/En annan nybörjare

Användarvisningsbild
Renobo

Re: Gammalt är gammalt och nytt är nytt. Byte av kondingar!

Inläggav Renobo » 2009-04-04 19:05

Ranefjord skrev:Något som man bör ta i beaktande när man handlar vintage är renovering. Ingenting håller ju för evigt (ok, ingenting försvinner och allt förändras, men det är en annan diskussion. Logiken består?). Så när den glada Quad-fantasten köpte sin femtioelfte gammelquad var han medveten om att tiden skulle komma då vissa komponenter måste bytas. Tiden är nu inne. Som glad teknikamatör utan teoretiska kunskaper (nästan) är detta givetvis en utmaning. Vad är då mitt utgångsläge? Vad har jag lödat ihop tidigare? Signalkablar, högtalarkablar, nätkablar, ormolja och bananskal! Ok, kanske inte det sista. Nu tar iallafall lillhövdingen steget från att löda kablar till att löda internkompenter. Spänningen är hög. Hur ska detta gå? Följ den spännande fortsättning. Endast på www.faktiskt.se.

Bild
Här tittar jag ner i avgrundsdjupet och räds inför den kommande uppgiften

Jag blev lite nervös när jag såg författaren av tråden på väg att ta av sig byxorna för en Quad liggandes i sängen. Men nu känns det bättre.
/K

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-04 21:45

Ja, då var faktiskt det svåraste och tråkigaste momentet avklarat. Resten är faktiskt ren nedförsbacke. Man kan ju ha roligare än att nedteckna värden på x antal kondensatorer, men det är ett nödvändigt ont. Jag tror att det tog mig och Naqref ca 1-1,5h att gå igenom fem apparater, och då var Quad 66-försteget det absolut mest tidskrävande.

Var någonstans kan man då köpa kvalitetskondensatorer till sina kvalitetsvintageapparater? Jag vet iallafall två ställen, nämligen Elfa och Farnell. Tyvärr tar Farnell enbart emot ordrar från företag. Deras ordersystem är dock underbart att använda. Ni som vet, tipsa gärna om fler ställen!

För privatpersoner: www.elfa.se
För företag: www.farnell.com

Därefter är det bara att vänta på posten.

Dessa verktyg behövs (eller kan behövas):
* Skruvmejsel och bits (annars kommer du troligtvis inte längre än till chassit) ;-)
* lödtenn (inte för grovt, ca 0,7mm i diameter är lagom)
* lödstation
* finlemmad avbitare
* finlemmad tång
* öl
* naqref (eller annan expertis att rådfråga vid behov, t.ex. www.faktiskt.se)
* isbit

Snart blir det löda av, och det är ju det roliga :)!

Bild

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-04 21:54

Multimetern har faktiskt inte varit framme än :). Jo föresten, vi mätte några ursprungliga kondensatorer. Kapacitansen låg i de fallen inom ramen för godkänt. Men för att byta kondensatorerna behövs inte någon multimeter. Det skulle möjligtvis vara om texten på kondensatorerna av någon anledning inte finns. Frågan är då om man kan lita på mätvärdet. Det är ju gamla kondensatorer. Det är alltså inte säkert att värdet som multimetern visar stämmer överens med det faktiska värdet, alltså ursprungsvärdet. Isåfall behövs en servicemanual. Där hänvisar jag till www.google.com 8) och önskar lycka till.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-04 21:57

Öppen fråga: Kan man mäta upp kondensatorer med en multimeter?

(jag trodde att det inte gick nämligen)

Öppen fråga #2: Behöver man ladda ur den befintliga kondensatorn innan man löder av den?

Om svar ja, hur?

Trevlig tråd detta, uppskattas!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-04 22:01

Det beror på om multimetern kan mäta kapacitans eller inte :). Min kan det inte, Naqrefs kan det.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-04 22:02

Kondensatorerna laddar ur sig själva när man stänger av apparaten, om jag har förstått det hela rätt. Det räcker att apparaten har varit avstängd ett tag med andra ord. Jag och Naqref laddade inte ur några kondensatorer med andra medel :).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-06 14:51

Nu är det snart dags att byta ut de ursprungliga troligtvis delvis förbrukade kondensatorna mot nya fräscha. Först måste dock kretskorten där kondensatorerna är monterade på, bli åtkomliga både från framsidan och från baksidan. På Quad'arna var detta mycket enkelt då både fram och baksida var direkt åtkomligt efter att ha skruvat bort chassit. I de flesta fall måste dock kretskorten monteras loss. Detta kan innebära att kablar (t.ex. från kretskort till högtalarterminal) måste monteras loss. Det enklaste sättet att memorera förstärkarens uppbyggnad är att ta bilder på allt som monteras bort.

Kondensatorer sticker upp på framsidan av kretskortet, men de är faktiskt monterad på baksidan. Så är det vanligtvis. Det innebär att allt lödarbete sker på baksidan av kretskortet.

Bild
framsida

Bild
baksida

Bild
framsida

Bild
baksida

Nu gäller att lokalisera vilka två lödpunkter som tillhör en viss kondensator. Detta kan vara tålamodsprövande, då många lödpunkter sitter mycket nära varandra. Oftast har kondensatorlödpunkterna en markering av polaritet dock (ett + eller - tecken). Ibland får man dock chansa. Skulle man löda loss ett ben från en annan komponent (t.ex. ett motstånd), så går det ju att löda tillbaks det igen. Det är med andra ord ingen fara. På bilden nedan har lillhövdignen lokaliserat lödpunkterna till kondensatorn som ska bytas.

Bild

Innan en kondensator lödas bort måste polaritet kontrolleras. En kondensator måste nämligen monteras i rätt rikting för att fungera, då den har en positiv och en negativ pol (som ett batteri). Om en kondensator monteras felvänd går den sönder och kan med otur dra med sig andra problem. Det vill man inte. Ofta är polaritet markerat på baksidan av kretskortet med ett plus (+) eller ett minustecken (-). Plussidan på kondensatorn ska monteras till plussidan på kretskortet.

Bild
Observera plustecknet

Ibland är polatitet inte utmarkerat på kretskortet tyvärr. I de fallen kontrollerar man polaritet på själva ursprungskondensatorn monterad på kretskortet. Polaritet är nämligen alltid markerat på kondensatorn, och oftast är polaritet markerad på minus-polen.

Bild
Observera minustecknet

När polaritetsfrågan är löst är det dags att löda bort den ursprungliga kondensatorn.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-04-06 20:34

Pedagogiskt och bra! Ser någerlunda lätt ut att utföra.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-04-06 22:21

Trevligt att du försöker fräscha upp dina guldklimpar. Vore kul att ses nere på Dirty någon gång. Brukar vara där åtminstonde 1-2 gånger i månaden. Men Ranefjord och Nagref har utlyst med sin frånvaro. :( Har ju själv ett quad-set som nog skulle bli glatt av lite genomgång framöver.

MvH
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-06 22:33

Jag besöker Dirty emellanåt, men tyvärr har skolan tagit så s-tans mycket tid den sista tiden. Ska försöka imorgon :). Kul med kristianstadsbor! Många i den här tråden ser jag :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-04-06 23:19

Ranefjord skrev:Jag besöker Dirty emellanåt, men tyvärr har skolan tagit så s-tans mycket tid den sista tiden. Ska försöka imorgon :). Kul med kristianstadsbor! Många i den här tråden ser jag :)

Är dock inte Kristianstadbo men har släkt och familj där nere. Så är helger som gäller för mig.

MvH
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-07 16:00

Nu har det blivit dags att löda bort den ursprungliga kondensatorn och löda dit den nya. Här kan en öl komma väl till pass. Det ska erkännas att lillhövdingen var lite skakig på handen till en början. Rädslan i mötet med det nya ska inte underskattas. Efter en öl blev dock handen stabil som Brolin!

Innan lödarbetet börjar, bör man fästa ett armledsband från handled till jord för att leda bort statisk elektricietet som annars kan skada internkomponenter. Detta glömdes bort i all hast, men inget kom till skada. Tur! :oops:

Naqref ställde in lödstationen på ca 350 grader och denna temperatur kändes bra. Det är inga problem att montera av kondensatorer. Man tar ett grepp runt kondensatorn med fingrarna eller med en tång. Därefter värmer man den ena av kondensatorns båda lödpunkter med lödkolven. Lödtennet blir snabbt flytande. Därefter drar man försiktigt i kondensatorn, så att benet lossnar. Med lite tur lossnar benet från kretskortet direkt. Samma process upprepas på den andra lödpunkten. Lödpunkten värms upp tills tennen blir flytande och därefter drar eller vickar man på kondensatorn. Med lite tur så lossnar den helt, annars är det bara att värma upp lödpunkterna igen och vicka vidare.

Bild
En hand på kondensatorn och en hand på lödkolven.

När detta moment är färdigt ska du ha två små hål med lite lödtenn runt omkring. För att få fram hålen kan det behövas skrapas lite med lödkolven mot kretskortet. Vissa använder en tennsug till detta ändamål, men det kändes överflödigt. Jag och Naqref klarade oss utan en sådan. Så här ska det se ut:

Bild
Inga problem att sticka igenom de nya benen när hålen är synliga.
Senast redigerad av Ranefjord 2009-04-07 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-07 16:03

Ranefjord skrev:Bild
En hand på kondensatorn och en hand på lödkolven.

Men var har du handledsbandet? Du sitter väl inte och jobbar i elektroniken utan att vara jordad... 8O

/ B

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-04-07 17:03

Ojdå! :oops: Bill50x har naturligtvis rätt. Det tänkte vi banne mig inte på :oops: . Blir bakläxa det det där (för naqref som lärare också ;))

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-04-08 07:35

Ranefjord skrev:Man tar ett grepp runt kondensatorn med fingrarna eller med en tång. Därefter värmer man den ena av kondensatorns båda lödpunkter med lödkolven. Lödtennet blir snabbt flytande. Därefter drar man försiktigt i kondensatorn, så att benet lossnar. Med lite tur lossnar benet från kretskortet direkt.

STOPP.
Med lite otur lossnar även banan från kretskortet när man gör så.
Särskillt känsliga är de äldre kretskorten, dom där bruna (bakelit?).
Jag vill å det skarpaste rekomendera en tennsug eller lödfläta för att ta bort överflödigt lödtenn. Mindre risk för skador då, till en kostad av någon 100-lapp.
I övrigt tycker jag du gör en bra handhavandebeskrivning, med öl och allt :wink:

Nästa

Återgå till Vintage-hifi