Vilken skivspelare ska ja välja??

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonniman

Vilken skivspelare ska ja välja??

Inläggav jonniman » 2009-04-05 16:15

Ja har två skivspelare att välja mellan. Technics sl 1200mk2 eller en Thorens TD 160. Ja ska köpa en ny pickup till den ja väljer o ja lyssnar på all sorts musik.

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-04-05 16:47

Jag rekomenderar Technics när jag var Dj lite på 80 talet så lärde jag mig uppskatta den robusta kvalitén, så om den i detta fallet har varit en "hemmaspelare" och inte använts proffesionellt, då har du många år på dig att slita ner den maskinen.

Användarvisningsbild
jonniman

Inläggav jonniman » 2009-04-05 19:02

Tack för svar. Ja har oxo hört att sl1220 ska vara en riktig slitvarg. De e så att ja har båda i min ägo men undrar vilken skivspelare som e bäst i ren "hifi" synpunkt. Vilken som låter bäst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-05 19:06

Då har du ju alla möjligheter att lyssna själv och bestämma vilken som i dina öron är den bästa spelaren. Den nya pickupen kan du ju flytta mellan spelarna.

Låt gärna oss få veta vilken du tyckte lät bäst.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-04-05 19:17

Den som låter bäst borde rimligen vara Thorens. Å andra sidan Technics 1200 är ju också en riktig kult spelare. Tror nog ändå att de båda är ganska likvärdig och det är nog inte allt för stor skillnad. En bra pickup kommer göra susen vilket som. Blir nog främst att välja utifrån vilken du känner mest för. Själv hade jag ändå satsat på Technics som jag tycker är en grann spelare och lite mer kult enligt min uppfattning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-04-05 20:39

Min åsikt är att man kan ju kanske blindtesta fram vissa ljudmässiga skillnader, men a) pickupvalet (iofs kombination med spelare) lär väl spela mest roll för hur det låter, samt b) du lär ju knappast använda en vinylspelare särskilt blint, så frågan är om den ljudmässiga lilla skillnaden uppväger känsla, handhavande och tyckaom-faktorn :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-04-05 20:58

Mitt tips(vad det nu kan vara värt) :D: Köp ett Cambridge riaa, en Denon DL103 picka, montera på/i standard pickupskal med den extra bakre tonarmsvikten på
Technicsen o du har en alldeles utmärkt kombo. Bry dig inte om allt snack
på nätet om att du måste skaffa ett tyngre pickupskal för att det skall funka. Kör bl.a. själv med denna kombon o det låter alldeles utmärkt bra tycker jag. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-04-05 22:47

Testa, om båda spelarna är i perfekt skick skulle jag hålla för troligt att Thorensen låter mindre resonant. Att SL-1200 har varit ett DJ verktyg ha inte att göra med att den "låter bäst". Den startar snabbt och håller bäst för DJ ändamål vilket är något helt annat.

Annars så väljer du den som är i bäst skick.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-04-05 23:24

Harryup skrev:Testa, om båda spelarna är i perfekt skick skulle jag hålla för troligt att Thorensen låter mindre resonant. Att SL-1200 har varit ett DJ verktyg ha inte att göra med att den "låter bäst". Den startar snabbt och håller bäst för DJ ändamål vilket är något helt annat.

mvh/Harryup

Måste bara fråga(trots att jag vet att du har pysslat mycket med skivspelare) om du någonsin har haft en SL-1200 i din ägo ?
Den tarvar, enligt min uppfattning, minst lika mycket av det underlag
den står på, + alla andra justeringar som tex. en LP-12:a kräver.
(Edit:möjligtvis så kan den vara något mindre känslig på underlag).

Ergo, allt rätt, så är det enligt min bestämda uppfattning, en av de
största myterna på internet o annorstädes att SL-1200 är(främst)
en disco-spelare som inte lämpar sig för Hi-Fi. :evil: :D

ps. Vad i en SL-1200 är det som "låter resonant" ? ds.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-04-07 20:07

Jag har ägt 1200:or i en verksamhet jag hade, men aldrig provat dessa för hemmabruk
Dock har jag intalat mig att dessa är byggda för lite andra ändamål än finlir, med tonarmar konstruerad a´la armeringsjärn för scratching/styva nålar i extremt stökig miljö -m a o lite annorlunda avstämda än HiFi armar.

Men det vore kul att veta om någon jämfört med en bättre vinylsvarv

Användarvisningsbild
jonniman

Inläggav jonniman » 2009-04-20 13:33

Efter en hel del provlyssningar o jämförelser haer ja kommit fram till följande. Technicsen e jävligt bra o känns väldigt robust men thorensen låter bättre enligt mig. Sen tycker ja thorensen ser trevligare ut enligt mig. Tackar för svar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-05-02 16:05

Laila skrev:
Harryup skrev:Testa, om båda spelarna är i perfekt skick skulle jag hålla för troligt att Thorensen låter mindre resonant. Att SL-1200 har varit ett DJ verktyg ha inte att göra med att den "låter bäst". Den startar snabbt och håller bäst för DJ ändamål vilket är något helt annat.

mvh/Harryup

Måste bara fråga(trots att jag vet att du har pysslat mycket med skivspelare) om du någonsin har haft en SL-1200 i din ägo ?
Den tarvar, enligt min uppfattning, minst lika mycket av det underlag
den står på, + alla andra justeringar som tex. en LP-12:a kräver.
(Edit:möjligtvis så kan den vara något mindre känslig på underlag).

Ergo, allt rätt, så är det enligt min bestämda uppfattning, en av de
största myterna på internet o annorstädes att SL-1200 är(främst)
en disco-spelare som inte lämpar sig för Hi-Fi. :evil: :D

ps. Vad i en SL-1200 är det som "låter resonant" ? ds.

Såg din fråga först nu. Nej, har aldrig ägt en SL-1200 men meckat med en hel del. Däremot äger jag en SP-10a som är ok.
Vad som är det största felet med en SP-1200 kan jag inte svara på eftersom det är en integrerad skivspelare som jag inte är intresserad av.
Att det kräver lika mycket justeringar som en LP-12a är dessbättre inte sant. Att Linnen kan och kräver justering av så mycket är knappast en fördel.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-05-02 18:38

Harryup skrev:
Att det kräver lika mycket justeringar som en LP-12a är dessbättre inte sant. Att Linnen kan och kräver justering av så mycket är knappast en fördel.

Tänkte inte på det, hos LP-12:an, som har med fjäderupphängning, kabeldragning, hur hårt
vissa skruvar är dragna, motortilt etc. utan mer på vikten utav att spelarna står "i våg" på
rätt underlag, pickup-tonarms justering o liknande. Risken finns, som jag ser det, att "man"
ibland kan slarva med dito, när det ju "bara är en enkel disco-svarv" som "man" ju ändå inte
kan förvänta sig något välljud ifrån. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Återgå till Vintage-hifi