Vad är fel?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
moerne

Vad är fel?

Inläggav moerne » 2009-04-11 19:46

Jag har problem med att ljudet då och då blir mycket svagare i ena högtalaren, dessutom blir ljudet ofta burkigt och skrapigt samtidigt. Problemet kan växla mellan högtalarna.

Det fanns inte där från början men har dykt upp med tiden, trodde först att det var förstärkaren det var fel på så jag köpte en till som lät bra hos säljaren, men hemma visade den snart samma problem. då köpte jag ett par nya högtalare - samma problem.

Jag matar med ljud från datorn, men när jag kopplar på ett par enklare datorhögtalare funkar det bra.

Vad kan felet vara? Hur kan jag felsöka? Skapar jag det själv på något vis?

ps. alla sakerna är naturligtvis gamla (runt 70-talet) - det är därför jag valde vintageforumet.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-04-11 19:50

glapp i sladden mellan dator och förstärkare?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
DS

Re: Vad är fel?

Inläggav DS » 2009-04-11 20:00

moerne skrev:Jag har problem med att ljudet då och då blir mycket svagare i ena högtalaren, dessutom blir ljudet ofta burkigt och skrapigt samtidigt. Problemet kan växla mellan högtalarna.

Det fanns inte där från början men har dykt upp med tiden, trodde först att det var förstärkaren det var fel på så jag köpte en till som lät bra hos säljaren, men hemma visade den snart samma problem. då köpte jag ett par nya högtalare - samma problem.

Jag matar med ljud från datorn, men när jag kopplar på ett par enklare datorhögtalare funkar det bra.

Vad kan felet vara? Hur kan jag felsöka? Skapar jag det själv på något vis?

ps. alla sakerna är naturligtvis gamla (runt 70-talet) - det är därför jag valde vintageforumet.

Är ganska övertygad om att du kanske har samma probbs som mig med bihålor? Har varit igenom din karusell med byte av komponenter och var nästan beredd att lägga ner hifi ett tag. Snor i skallen gör inte gott åt lyssnandet och jag har kvar problemet men kan nu tryckutjämna mina öron o konstatera att det är hörseln * snor i bihålor till och från periodvis * som sabbar ljudbilden. Min högra sida verkar fyllas med snor ganska lätt och får sångare att placeras till vänster.

Kan vara utan problem i veckor lika gärna som jag har probbs var o varanna dag.... :evil:

Bara en tanke.

Hoppas dock att det löser sig för detta problem med sne ljudbild är skitjobbigt.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
moerne

Inläggav moerne » 2009-04-11 21:17

Jag tänkte också att sladden mellan dator och förstärkare var boven, men jag har samma problem även när jag använder den inbyggda tunern i ena förstärkaren. Jag kanske har två problem med samma symptom...

Några tips på hur jag skulle kunna felsöka?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-11 21:48

Duktigt oxiderade anslutningskablage, kontakter.
Rengöring med kemiskt ren bensin och tops.

Köp nya billiga signalkablar och testa.

Högtalarkablarna kan man kapa ett antal cm på i ändarna.
Eller byt dem med, testa med lampsladd.

Inte omöjligt att du har lösningen där.

Sen kan du fundera på en skiljetrafo till datorn.
Har du otur så kan du förstöra din förstärkare när den ansluts till datorn. Finns att läsa om på forumet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-13 12:26

Har miljön varit extra ogynnsam så kanske det är oxid men... jag har haft en anläggning i säkert 10år i ett utrymme med endast grundvärme och där har inte hänt något så för att få oxid får man nog anstränga sig.
Det enda som hände var att en mus knaprade på lindningar till drivmotor bandspelare, blev plåthuv som skyddar efter det.

Återgå till Vintage-hifi