Startat banspelare.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Startat banspelare.

Inläggav Hum » 2009-04-23 19:50

Trodde det var en Sony jag hade men det var Akai 4000 DS. När jag satt ström på den hände ingenting med motorn, fick skruva itu och mäta hittade inget fel. Efter ett tag kom jag på att bandet måste spänna till en mikrobrytare.
Var bara att trycka till den och maskin fungerade.
Nu spelare den för fullt, skall spela inte från datorn.
När jag köpte denna jämförde jag med min Tandberg 62X som jag också har och kom fram till att denna var lika bra.

Undrar om inte ljudet blivit färgat av min Citation, känner igen ljudet men inte såsom mitt nuvarande. Ja det är bara till att spela in något och se om "oljudet" försvinner, känns såsom det är grötigt när det blir för mycket som skall tagas hand om.
Nä nu får det vara bra, inte mer oljud måste kolla....

Måste tillägga att där var en cdspelare till, hade inte en aning om den, kollade inte vad det var för märke. Ja då har man gott mått, man kan säga att måttet är rågat när det gäller cdspelare.

Spelade in ifrån cd och nu är allt oljud som bortblåst, en riktigt bra banspelare med samma fina ljud som det ursprungliga enl. min hörsel.
Banspelaren har vilat sig i minst 10år och fungerar nu perfekt, japanerna kunde tydligen.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-04-24 12:32

Får man se lite bilder på värmespridaren? Du kan maila dem till mig om du
inte har någon annan möjlighet att ladda upp.

PM:a så får du min adress.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-24 14:56

Tror inte den tar så många watt, såg men har inte lagt det på minnet. Fast du menar väl välljud.
Du får bli min länk, måste jag putsa upp den? Hur många megabyte får bilden vara som mest? Vill vi ha den i sv eller bläckskiss? För min del har jag förkärlek när det gäller bläckskiss.
Jag skall på samma gång sända en bild av min volymkontroll för hugade intressenter. Kan ingå i en serie under tekniskt eftersom den är så Gooo.
Frågan är om inte Nattlorden gillar bara lite volymkontroll. Man kan gilla den mycket eftersom den så estetiskt tilltalande och fram för allt för den "respekt" den har bakom sig.
Jag få kalla min förstärkare för Pondusan, jag tor jag skall sätta på Pondusan. Mja det får nog bli Pondus.

Där var inte någon adress vad jag såg så.... sänd ett mail till mig på pjesen@hotmail.com så returnerar jag med bilder.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-24 19:12

Bilder är klara för skick.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-04-24 20:10

Spännande! :D

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-04-24 22:34

Bild

HUMS VOLYMKONTROLL

Bild

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-24 22:56

Skall vi ha en utläggning ang. vilka volymer ljud som det kan röra sig om mellan varje delsträck?
Varje snäpp innebär en betydande höjning av ljudet och det vill jag ha till, nu minns jag inte hur många db får kolla?
Någon annan som har förslag hur många db en fördubbling av ljudintrycket kan vara på ett ungefär?

Återgå till Vintage-hifi