Revox B790

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Sodden

Revox B790

Inläggav Sodden » 2009-05-15 20:41

Vet inte hur det här uppfattas i Vintage. Mer udda än Vintage kanske?Men har nu dammat av Revoxen,tyvärr så har den fått för sig att varvtalet inte är så viktigt.Klart efter 28år så kan ju sånt hända.Men skulle vilja ha hjälp med att få den att fungera igen.Några tips?

Bild..Den är direktdriven och kvartsstyrd...inga remmar inga mellanhjul.

Tallriken ligger direkt på motorn som är av hall typ.Troligen är det ett elektroniskt fel,eftersom den kan fungera en hel skiva...men sen helt plötsligt tappa hastighetskontrollen.Att jag vill få den att fungera igen beror på att den har tangentialtonarm som minimerar vinkel fel näst intill 100%..hela tonarmen är ju bara 40mm.

Jag sa aldrig att vinkelfelet var noll..Förstår dig bill om s-armar hade en pioneer en gång som var ruskigt snygg i mina ögon..jämfört med Dualen jag hade före :) .Som jag förstår det så har en lång arm mera rörelsemassa och tar längre tid på sig att reagera?Har nu tagit loss alla kablar som sitter med snabbjack.Duschat på med WD 40 som jag tycker är bättre än 5:56.
Senast redigerad av Sodden 2009-05-19 19:59, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-15 21:46

Kolla upp remmen i första hand. Det kanske räcker att rengöra och få bort allt damm. Har den torkat och är stel, glatt och oflexibel, då måste du byta.

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-05-16 11:04

Förmodligen har lagren i motorn torkat...

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-05-16 11:10

Bill50x skrev:Kolla upp remmen i första hand. Det kanske räcker att rengöra och få bort allt damm. Har den torkat och är stel, glatt och oflexibel, då måste du byta.

/ B

Direktdriven.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-16 11:34

Schull skrev:
Bill50x skrev:Kolla upp remmen i första hand. Det kanske räcker att rengöra och få bort allt damm. Har den torkat och är stel, glatt och oflexibel, då måste du byta.

/ B

Direktdriven.

Såg det nu... :oops:

Tror på Falkis. Du kan börja med att smörja lagren (CRC 5.56 kan ev duga), i värsta fall får du plocka isär alltsammans och göra rent ordentligt.

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-05-16 12:36

Sannerligen, B... Plocka loss motorn, isär; smörja lagren. Om man har tur
så finns där ett hål så man slipper demontera. Sedan finns det väl en hel
del annat rörligt som kan behöva smörjas, spindeln, i mitten som tallriken
ligger på. Säkert något mer som jag inte kommer på nu.

Man bör inte köra den när den går i fel hastighet, det är nog inte så bra
för lagren osv...

Mvh (från Småland för tillfället)

Falkis

Ps. Det är nog bäst med Svalanders olja, http://www.svalander.se/shoppen/hifimlo.htm

Bild

Men inget som jag känner till, säger att inte vanlig symaskinsolja skulle
kunna passa lika bra! Ds.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-17 19:32

Börja med 5.56 och smörj sedan med någon vanlig olja, går med nästan vad som helst.
5.56 är mest till för att krypa in och luckra upp emedan det inte har den rätta livslängden i förhållande till vanlig olja.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Revox B790

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-19 07:39

Sodden skrev:..hela tonarmen är ju bara 40mm.

Det är ju en nackdel vid buckliga skivor, VTA ändras då mycket jämfört med en längre arm.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Revox B790

Inläggav Bill50x » 2009-05-19 10:26

Sodden skrev:...Troligen är det ett elektroniskt fel,eftersom den kan fungera en hel skiva...men sen helt plötsligt tappa hastighetskontrollen.Att jag vill få den att fungera igen beror på att den har tangentialtonarm som minimerar vinkel fel näst intill 100%..hela tonarmen är ju bara 40mm.

Detta var ny information... :-)

Om den enda anledningen till att du vill få igång spelaren är dess tangentialarm, då kan du lika gärna lägga krutet på att skaffa en annan spelare som fungerar. Tangentialarmar har sina fördelar men enligt mitt sätt att se på saken överväger det inte nackdelarna. De är krångliga och känsliga, som RG skrev ovan är en så kort arm inte bra på buckliga skivor och ofta har de inte tillräckligt stadig lagring för att bli optimala ljudmässigt. Servostyrda armar har nästan aldrig 0 grader vinkelfel eftersom det krävs ett litet vinkelfel innan servot reagerar osv.

Men man kan ju ha andra, tex nostalgiska, skäl att vilja få igång sin spelare och då kanske det är läge att fixa en ny strömförsörjning. Du kanske kan hitta ett kretsschema på nätet och bygga nytt? Eller hitta en likadan spelare med kraschad arm - en sådan lär inte kosta många kronor. Alternativt letar du efter någon som kan elektronik och kan reparera, borde ju finnas någon sådan här på forumet...

/ B

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-05-19 11:22

Om motorn fungerar som du beskriver och skivspelaren är lite äldre dvs har ett långt liv kan innebära att olika kontakter i elektroniken kan ha oxiderat. Det finns en sensor som genererar styrsignaler till motorelektronike, kontrollera så att alla kontakter och anslutningar fungerar som de ska.

Specifications

Turntable speeds: 33.33 and 45.00 rpm
Speed accuracy: +-0.01%
Manual speed variation: +-7% approx
Speed indication: 4-digit LED readout, quartz precise
Platter (turntable proper): 312mm diameter, 1.1kg weight
Run-up time: better than 2 seconds at 45rpm
Braking time: better than 1.5 seconds from 45 to 33.33rpm
Wow and flutter: better than 0.05% (weighted)
Signal to noise ration: better than 65dB

Här är en länk till lite mer infomation om underverket:
http://www.vinylengine.com/library/revox/b790.shtml

Angående Bill50x farhågor gällande vinkelfelet så är vinkelfelet hos denna typ av armar i medeltal mycket mindre än hos "vanliga" tonarmar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-19 12:22

PeterAkemark skrev:Angående Bill50x farhågor gällande vinkelfelet så är vinkelfelet hos denna typ av armar i medeltal mycket mindre än hos "vanliga" tonarmar.

Inga farhågor :-)

Men vinkelfelet är inte 0 som ofta påstås, dessutom varierar det fram och tillbaka hela tiden istället för att sakta förändras över skivytan som med pivot-armar. Rent tekniskt finns det en tjusning med radial-armar och jag gillar speciellt de luftlagrade som "drivs" av pickupen. Men rent ljudmässigt har jag aldrig hört sådana armar ge något positivt bidrag.

Bra tips du gav om att kolla anslutningar osv med avseende på oxidation. Det är ju faktiskt något man kan göra utan att ge sig in i elektroniken.

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2009-05-27 11:05

Jo, Bill har helt rätt. Jag har haft en B790 hemma hos mej själv under en längre tid och suttit och studerat hur "tonarmen" just tar små skutt varje gång servomotorn går igång. Dessutom jobbar motorn bara inåt, med en dåligt centrerad skiva rör sej "tonarmen" utåt utan någon assistans från motorn, det blir ett vinkelfel som varierar med skivans rotation. Till råga på allt är "tonarmen" ytterst kort vilket gör att relativt små rörelser i sidled snabbt blir till ett rätt rejält vinkelfel!

JohanR

Återgå till Vintage-hifi