"Startbrum" i NAD3020 - hur det blev m kond bytt

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

"Startbrum" i NAD3020 - hur det blev m kond bytt

Inläggav henriksch » 2009-07-12 08:15

Precis när jag trycker igång mitt loppisfynd så "nätbrummar" det kraftigt i högtalarna under ett kort ögonblick. Det försvinner direkt och sen funkar den nur bra som helst.
Har för mig att jag läst någonstans att de kondensatorer som sitter kopplade över on/off-knappen skall/kan ha med detta att göra. Är jag på rätt spår? Kan det vara lönt att försöka byta dessa?
mvh
Henrik
Senast redigerad av henriksch 2009-07-24 00:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-07-12 12:18

Vet inte vad felet är, men jag skulle nog kosta på den, har för mej att de låter väldigt bra. En klassiker :D

Har en NAD 7240PE som låter riktigt bra, och om jag inte minns fel så är de rätt lika i förstärkardelen. ?

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-07-12 19:13

Jo, har velat ha en sådan länge nu. Har en 3400 ur monitorserien med tillhörande tuner. Stor och tung. 3020:n känns som en klassiker, minns när den kom. Hade varit kul att få den i skick.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-07-12 19:14

kanske rolf_z eller kjell k kan svara? dom kan ju sånt hära juee... :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-07-12 20:44

Hade en som gjorde så när man startade upp den och det lät "likadant" som du beskriver. För några veckor sedan köpte jag en till och den låter exakt likadant.

Jag skulle vilja beskriva ljudet som liknande ljussvärden i Star Wars, scchhpprrroiiiwwwoung.

Sen funkar den fint. Kanske skall vara så?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-07-12 22:13

exakt! "scchhpprrroiiiwwwoung"

Känns som om man plågar sina OD11:or en smula. Jag får känslan kondensator som borde laddas upp och därmed "ta hand" nån slags startström men det är ren tekniskt ogrundad känsla.

Tyckte jag läste något för ett bra tag om knäppningar när man stänger av och att detta "tas om hand" av de kondesatorer som sitter på strömbrytaren och jag tänkte att kanske detta gäller start också.

Hoppas på något mer, på tekniskt kunnande, grundade ideér från någon här...

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-07-13 08:19

Fjonkalicious skrev:Jag skulle vilja beskriva ljudet som liknande ljussvärden i Star Wars, scchhpprrroiiiwwwoung.

Har ingen lösning på problemet, men blir det regn idag igen så funderar jag på att kolla på Star Wars :D

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-07-13 10:27

Ytterligare iakttagelser:

scchhpprrroiiiwwwoung eller bara litet knäpp berorende på hur länge man väntar mellan av/på igen. Direkt blir knäpp, vänta 15s-½minut så blir det scchhpprrroiiiwwwoung.

Volymsoberoende är det i också.

Klickar det till hos någon???

/H

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-13 10:31

henriksch skrev:Ytterligare iakttagelser:

scchhpprrroiiiwwwoung eller bara litet knäpp berorende på hur länge man väntar mellan av/på igen. Direkt blir knäpp, vänta 15s-½minut så blir det scchhpprrroiiiwwwoung.

Volymsoberoende är det i också.

Klickar det till hos någon???

/H

Jajjemän! Precis så. :lol:

Jag känner igen alla de där ljuden, men de är så pass svaga att jag aldrig varit orolig för några högtalare.
Jag har betraktat det som en feature man får leva med när det inte finns fördröjningsreläer för högtalarnas inkoppling.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-07-13 11:12

Jag upplevde det också som att det inte var beroende av på/avslag utan det kom när förstärkaren levererade effekt. Dvs att det fanns inte mkt mer mening med att slå på förstärkaren och vänta 5 min. Direkt när man matade signal och höjde volymen så... star wars, trots att man väntat under en tid.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-07-13 13:09

Mitt startbrum visar sig endast vid av/påslag.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-07-13 15:31

Här handlar det om olika saker.

Först kan vi ta det där med den lilla kondingen över brytaren.Vad den ska göra är att ta bort den skarpa smäll eller klick som (mest) kommer när man stänger av förstärkaren.Den brukar ibland sitta över brytaren,ibland över trafons primärlindning.Hur den sitter spelar inte så stor roll-den fungerar i bägge lägena.Den här kan ibland bli dålig med åren.Här ska man ha en konding som tål litegrann,eftersom spikarna blir ganska stora.

Nästa ljudchock är den kraftiga bang(utlänningarna kallar den "thump",vilket jag tycker bättre beskriver hur det låter)som kommer också den vid påslag.Det ljudet kommer från ellyten på utgången som laddas upp och är tyvärr inte mycket att göra åt utan att montera dit ett högtalarrelä.Förstärkare utan konding på utgången ska vara betydligt tystare.Inga problem med det här egentligen-högtalarna tål det.

Brum ska normalt inte höras-inte ens vid påslag.Troligen är det kondingarna i nätdelen som har tappat kapacitans med åren plus att de utvecklat ett högre ESR(inre motstånd).Det här gör att det tar några sekunder att ladda upp kondingen och då hörs brummet.När den sen väl blivit uppladdad,så försvinner det eftersom kapacitansen som finns kvar räcker till för normalt bruk.
Ibland kan man kolla det här genom att dra på volymen.Börjar det då pumpa eller t.o.m motorboata,så är kondingen(arna)på väg ut.

OBS att det kan också vara en dålig utgångskonding som ställer till med liknande problem,men då brukar man samtidigt få distorsion.

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-07-13 17:34

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 11:28, redigerad totalt 1 gång.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-07-13 23:03

Ja,det kan den.Reläer är långsamma saker.Därför ser man ofta både relä och konding.
Det KAN också vara andra fel som spökar,men prova den lilla kondingen först.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-07-15 08:50

Tack för tipsen Rolf!
För att vara helt säker:

"Avstängningsknäppet" (som också finns lite på min 3020 men inte är det startljud frågan gäller från början) kanske kan botas genom att byta de kondenstorer som sitter på strömbrytaren. Der är en på "fas" och en på nolla, små blå 0,047 u (om jag minns rätt).

"Igångsättnings-scchhpprrroiiiwwwoung-ljudet", det som du säger brukar kallas thump-ljudet beror troligen på utgångs-elelektrolyterna. Här kommer min följdfråga:
Avser du då kortets största elektrolyter? I min 3020 sitter två par elektrolyter på 35v/2200u, är det dessa du menar?

mvh
Henrik

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-07-15 15:50

Ja,de två som sitter på brytaren på din(det finns tydligen andra varianter som har bara en).

Ja,de två stora.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-07-16 07:48

Tack för hjälpen!
MVH
Henrik

Användarvisningsbild
mikev

Inläggav mikev » 2009-07-20 17:21

Min 3020 låter oxå "scchhpprrroiiiwwwoung", det börjar i vänster kanal o sen glider till höger o rundas av, pga det har jag trott att det ska vara så, "scchhpprrroiiiwwwoung" now you can use me :) typ så.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-07-20 20:52

Har beställt såväl utgångskondingar som "brytarkondensatorer" nu. Rapporterar hur det gått när jag bytt.
mvh
Henrik

henriksch

Startbrum NAD 3020 - framsteg och motgångar

Inläggav henriksch » 2009-07-23 22:20

Beställt och bytt de fyra stora utgångskondensatorerna i NAD:en
Bild
Resultatet är att "scchhpprrroiiiwwwoung" kvarstår men i mindre omfattning och dessutom så saknas det helt vid omstart inom tre minuter.
Ganska nöjd även om jag kanske hade hoppats på full utdelning...
Avstängningsknäppet finns kvar, beställde 470p -kondensatorer men när de kom så var de så himla små jämfört med de gamla så jag bytte dem inte. Vet någon vad den typ som sitter i kallas (de blå med skydd av silikon/gummi på bilden):
Bild
Annars är den fin och låter hur bra som helst när den väl är igång, saknar dock trycket till ON-knappen. Men 200:- inkl inköp är ju ett okej pris för en 3020. Har aldrig lyssnat på 3020 förut, ganska lätt att förstå att den blev så uppmärksammad när den kom, bra ljud för lite pengar stämmer.

Bild
mvh
Henrik

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-12-28 22:04

Djärdrans märkligt men efter att ha använt NAD:en ett tag med utbytta kondingar har det startljud (lasersvärdet" ) som fanns kvar helt försvunnit. Stärkaren funkar hur bra som helst även när man kallstartar den. Trevligt men, för mig i alla fall, helt obegripligt.
Powerknappen är utbytt mot en orginal också så nu är den som ny :)
mvh
Henrik

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-12-28 22:14

Härligt Henrik! :D

Användarvisningsbild
magbac

Inläggav magbac » 2009-12-28 22:58

Härligt att läsa att detta problem ev går att lösa. Har ju kvar min 3020, inköpt då när första containern kom till riket. Har aldrig känt att ny förstärkare behövts...mkt bra ljud och mkt ström!

Jag har haft detta brusproblem i uppstarten några år men nu knastrar det i den som om det stod ljusbågar runt i den...den startar aldrig upp som den gjorde efter någon minut förut.

Man ska kanske försöka detta 'recept'....den är värd det :)

En för mig nostalgisk tråd. Kanon!
Har återfått intresset för HI-FI :-)

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-12-28 23:36

Det var ju inte så dyrt och inte alls svårt att byta dem så visst är det värt ett försök!
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-12-29 00:05

:)
Jag vill inte på något sätt mästra någon eller verka besserwisseraktig, men...
De fyra kondingar du bytt är inte utgångskondingar. De är nätdelselektrolyter.

3020 har dc-kopplat slutsteg och därmed symmetrisk spänningsmatning, d v s både positiv och negativ spänning. Det behövs inga utgångskondingar då. Där signalen tas ut till högtalaren, alltså mitt emellan de bägge effekttrissornas emittrar, tar de positiva och negativa spänningarna ut varandra och spänningen blir alltså noll. Eller i praktiken några få millivolt.
Effekttrissorna i 3020 matas med plus 28 V respektive minus 28 V. Två av de fyra kondingarna är parallellkopplade på plussidan, två på minussidan.

Om slutsteget varit ac-kopplat med asymmetrisk spänningsmatning, hade det krävts EN kondensator per kanal på utgången för att skydda högtalarna från likspänning. Ett vanligt värde är 2200 uF.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-12-29 10:36

Kjell_Kranzberg skrev::)
Jag vill inte på något sätt mästra någon eller verka besserwisseraktig, men...
De fyra kondingar du bytt är inte utgångskondingar. De är nätdelselektrolyter.

Lugnt för min del.
Kan inte med bästa vilja i världen påstå att jag kan något om hur en förstärkare är uppbyggd, mina elektronikkunskaper sträcker sig till en liten trepoängare på fysikum i Lund för tjugo år sen. Diodkaraktäristik och lite logiska kretsar... Ingen praktik i ämnet därefter heller. Mer att betrakta som grovsmed på hobbybasis. Hade däremot väldigt gärna hakat på en studiecirkel i "laga-gammal-analog-elektronik" om sådan givits i SÖ Skåne, men detta är välan en utopi. Så fortsätt att skriva mig på näsan för sjutton så jag lär mig lite! :)

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2009-12-29 16:12

Hej,

Hoppas att man kan haka på.

Har själv både en 3020B och en 3020e. Den förra låter verkligen "lasersvärd" (nätbrum) under 2-3 sek vid påslag. Den senare betydligt mildare.

Har letat efter orsaker till sjukan och bot naturligtvis. Kan möjligen med Kjells förklaring förstå hur det hänger ihop, men ändock inte (mycket begränsade elektronikkunskaper)! Varför krävdes en "läktid" för att henriksch 3020 skulle återfå sin forna glans? Kan det inte vara så att kondingar i signalkedjorna (båda kanalerna) kan vara dåliga (också)? Har läst scheman för att försöka förstå vilka som i så fall kan var "intressanta".

Finns det någon anledning att uppgradera förstärkaren (inom rimliga gränser - de har ju trots allt några år på nacken) när man ändå är inne och "rumsterar om"? Det finns en del beskrivningar på nätet. Dessutom har jag för mig att Naqref någon gång i Faktiskt forntid lämnade förslag på lämpliga åtgärder.

Mvh
Olle

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-12-29 17:31

Jag bytte alltså nätdelselektrolyer på inrådan här på forumet (se ovan) lasersvärdsljudeffekten, den av Filip så onomatopoetiskt välbeskrivna, minskade avsevärt men försvann inte helt. Dock funkar den hur bra som helst efter ett tag vilket för mig låter helt märkligt, det kanske återkommer, vem vet.
En sak som jag möjligen skulle kunna misstänka är nåt lurt med fukt. Köpte den på en loppis i somras, vet inte hur länge och hur den förvarats innan loppisen men nu har den i alla fall stått torrt och fint ett bra tag efter byte och rengöring och funkar...
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-12-29 19:46

Jag har använt min hittade 3020 nu i tio dar. Den behövde rejält med sprej för att komma igång. Första veckan "thumpade" det rejält om den i starten. Följd av ett märkligt spöklikt svishande....(lasersvärd?) Plötsligt har dessa ljud försvunnit och nu hörs bara ett mindre "thump" som ingen lägger märke till. Vad har hänt?
/krister

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-12-29 19:49

Renobo skrev:Jag har använt min hittade 3020 nu i tio dar. Den behövde rejält med sprej för att komma igång. Första veckan "thumpade" det rejält om den i starten. Följd av ett märkligt spöklikt svishande....(lasersvärd?) Plötsligt har dessa ljud försvunnit och nu hörs bara ett mindre "thump" som ingen lägger märke till. Vad har hänt?
/krister

Elektrolytern fullladdas numera ?
Mundus Vult Decipi

Nästa

Återgå till Vintage-hifi