Östtysk tuner ST 3930

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Östtysk tuner ST 3930

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-07-25 09:59

Matchande tuner till min förstärkare SV 3930.
En second hand-firma i Tyskland hade på Ebay lagt ut några sådana här, helt fabriksnya i oöppnad kartong. Jag köpte en.
Kostade ca 470 kr inklusive frakt.

Tunern är analog och har FM, mellanvåg, långvång och kortvåg.
En grön lysdiod visar var på frekvensskalan man håller till.

Bild

Kartongen är försluten med förklistrade pappersremsor. Yngre faktiskt-medlemmar har kanske inte sett sådana här; jag minns dem från 60-talet när jag var liten. Man fuktade den förlimmade sidan med vatten och "tejpade" sedan pappersremsan på kartongen.

Bild

Denna etikett på kartongen visar att tunern är tillverkad 1989. Priset var tydligen 670 Mark.
Roger! Vet du vad det motsvarade i kronor?

Bild

I botten av kartongen, under tunern, låg detta: Kopplingsschema, garantipapper, häfte med förteckning över reparationsverkstäder samt en bruksanvisning.

Bild

Uppenbarligen är tunern tillverkad sent under 1989.

Bild

Plåtlocket avtaget
Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-07-25 10:07

Helt ny! Imponerande! :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-07-25 11:06

Efter den 9 november 1989 var det ingen som ville köpa något "Made in the GDR" längre. Det köptes mängder med skräpprodukter från västvärlden efter det datumet. Långt senare upptäckte många att allt var inte inte bättre på andra sidan staketet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-08-09 12:02

Mera, mera!!
:)

Har för mej att Östtyskarna försökte följa D-Markens kurs.
Men det blir ju inte alls rättvisande. Östtyskarna tjänade mindre och den där anläggningen motsvarade kanske en månadslön?

Jag köpte en Pentacon SIX-kamera i Polen -79.
Vad jag minns kostade enbart huset 24 000 Sloty.

Det var dubbelt så mycket som en vanlig månadslön.

Med reservation för minnesfel, men dyrt var det, för dem.
Småpengar för mej, eftersom jag växlade svart.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-08-09 12:12

Ser fint byggd ut! Väldigt häftigt att hitta en splitter ny.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-09 12:41

Strmbrg skrev:Men det blir ju inte alls rättvisande. Östtyskarna tjänade mindre och den där anläggningen motsvarade kanske en månadslön?

670 Mark var en knapp månadslön. Tror de flesta tjänade 800-1100 Mark. Sedan var det alltid 13 månadslöner, den trettonde var årsbonus. Det är/var svårt att jämföra inkomster. Det är få som har hela bilden klar för sig. Länder med låg inkomstskatt har oftast väldigt lite betalt via skatten.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-08-09 12:48

RogerGustavsson skrev:
Strmbrg skrev:Men det blir ju inte alls rättvisande. Östtyskarna tjänade mindre och den där anläggningen motsvarade kanske en månadslön?

670 Mark var en knapp månadslön. Tror de flesta tjänade 800-1100 Mark. Sedan var det alltid 13 månadslöner, den trettonde var årsbonus. Det är/var svårt att jämföra inkomster. Det är få som har hela bilden klar för sig. Länder med låg inkomstskatt har oftast väldigt lite betalt via skatten.

Ja, och i det östtyska fallet, så är det heller inte helt rättvisande att bedöma köpkraft baserat på folks ägodelar.

När man väl hade råd, så kanske det helt enkelt inte fanns någon tuner på hyllan hos "VEB Elektronikzentrum" i Rostock.
Däremot kanske det just den dagen vimlade av utbytesnålar till en grammofonmodell, som nästan ingen ägde...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-10 07:38

Strmbrg skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ja, och i det östtyska fallet, så är det heller inte helt rättvisande att bedöma köpkraft baserat på folks ägodelar.

När man väl hade råd, så kanske det helt enkelt inte fanns någon tuner på hyllan hos "VEB Elektronikzentrum" i Rostock.
Däremot kanske det just den dagen vimlade av utbytesnålar till en grammofonmodell, som nästan ingen ägde...

Råd hade man nog, det blev mycket pengar över på en vanlig lön. Detta noterades inte minst när man gick över från Mark till D-Mark, folk hade stora kapital sparade. Tillgången på varor kunde vara lite hur som helst... Min tyska svärfar brukade skämta, "när tillgången på öl är för dålig blir det revolution". Alltså fanns det alltid öl. Däremot var det nästan alltid brist på reservdelar till Trabant. Precis som i övriga världen var ett kontaktnät nödvändigt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-08-12 23:06

Coolt!

Själv hann jag med att besöka DDR på den tiden det fanns. Det var ont om mat kommer jag ihåg. Tjeckien som vi kom till senare upplevdes som rena himmelriket i jämförelse.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-13 07:25

Max_Headroom skrev:Coolt!

Själv hann jag med att besöka DDR på den tiden det fanns. Det var ont om mat kommer jag ihåg. Tjeckien som vi kom till senare upplevdes som rena himmelriket i jämförelse.

Jag var där på skolresa med en klass 9 våren 1990. Vi åkte bl a rundtur med buss som hade västtysk guide. När vi i Östberlin passerade en av de gamla regeringsbyggnaderna berättade guiden vad det var och sade sedan " Den där byggnaden innehåller en massa asbest; och det måste vi ta hand om." Med eftertryck på "vi".
Alla var tydligen inte helt positiva till återförenandet.

Jag, en medföljande förälder samt vår svenske busschaffis, som varit i Berlin förr, åkte med lokaltåget ut till Potsdam. Där besökte vi en restaurang och gjorde bort oss. När vi skulle beställa frågade vi (på tyska) kyparen om han kunde engelska. Han svarade på tyska med tydlig mening i tonfallet: "Nej, men kan ni prata ryska?"

MAX H!
Du har väl läst min tråd om min östtyska förstärkare. Bläddra ner på sdian!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-13 08:25

Max_Headroom skrev:
Det var ont om mat kommer jag ihåg. Tjeckien som vi kom till senare upplevdes som rena himmelriket i jämförelse.

Det låter i mina öron lite konstigt. DDR hade tillsammans med BRD Europas fetaste folk... Du menar möjligen inte att det var svårt att hitta eller komma in på restauranger? Tycker inte det var någon större skillnad mellan DDR och Tjeckoslovakien när gällde mat och restauranger. På andra områden verkade Tjeckoslovakien klart mera västerländskt. Har väl vistats ett 30-tal gånger i DDR under dess sista 10 år. Tjeckoslovakien hann jag med 8 gånger under en femårsperiod. Från DDR har jag ett bredare perspektiv och mera familjärt perspektiv. Turistperspektivet kan ju vara annorlunda.

Kjell_Kranzberg skrev:Jag var där på skolresa med en klass 9 våren 1990. Vi åkte bl a rundtur med buss som hade västtysk guide. När vi i Östberlin passerade en av de gamla regeringsbyggnaderna berättade guiden vad det var och sade sedan " Den där byggnaden innehåller en massa asbest; och det måste vi ta hand om." Med eftertryck på "vi". Alla var tydligen inte helt positiva till återförenandet.

Dessutom var västtyskarna rätt okunniga om DDR och hur saker och ting fungerade där. Ofta var man inte alls intresserad av den östra delen av Tyskland, inte ens om man hade släkt där. Hade också en yngre vässttysk guide 1990 som jag fick rätta flera gånger... Kan nämna att byggnaden du nämner numera är borta. Jag har var inne i den 1982 och lyssnade på rockmusik! Det var dock roligare musik på andra ställen i (Öst)Berlin.

Återgå till Vintage-hifi