"Hexagon", Rotel & HMV

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

"Hexagon", Rotel & HMV

Inläggav Nwalmaer » 2009-07-25 23:41

Tror jag hade lite flyt på loppisrundan idag, men är inte säker. Vad säger ni?

Ett par sexkantiga högtalare, märkta "hexagon" på framsidan, made in denmark. Ser ut som Peerless element. Bas uppåt, mid framåt, 2 diskanter åt sidorna. 70-tal, mint condition men ej original basar. Fantastiskt fanér. Låter över förväntan. 500 kr. Men vem har tillverkat dom egentligen? Googlat men bara hittat en Tradera auktion man inte kommer åt längre.

En Rotel RX-402 70-tals reciever. En lampa trasig, lätt att byta. Låter kanon och sjuuukt snygg. 75 kr men jag prutade upp den till 100!

En His Masters Voice skivspelare med B&O arm/pickup. Motorn verkar paj men jag hoppas få liv i den. Förutom det, nästan mint! 75 kr!

Kan ta lite bilder imorrn om nån är intresserad.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-07-25 23:50

De där hexagon har jag sett någon gång, dom är snygga. Jag tror att det finns någon gammal tråd här på faktiskt om dom.

Ang. tidiga Rotel så har jag läst att de tidiga grejorna motsvarar inte riktigt dagens. Men snygg är den.

Om du har fungerande pickup på spelaren så var rädd om den, det är lite halvsvårt att hitta dom för rimlig peng. Har iofs sett annonser där pickuper kostar 300 vilket är väl ganska ok. Finns inga andra märken som passar än B&O såsom jag förstått det.

Gentilt att pruta uppåt!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: "Hexagon", Rotel & HMV

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-07-26 07:14

Nwalmaer skrev:Kan ta lite bilder imorrn om nån är intresserad.

:D
Vore kul...

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-07-26 09:22

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-07-26 11:38

Det är förmodligen lagren i motorn som behöver smörjas...

Svalander Audio skrev:Det vanligaste problemet med äldre skivspelare som inte går eller som svajar eller går långsamt är faktisk att motoraxelns lagringar har gått torra och behöver smörjas!!!

Det är viktigt att använda en ren mineralolja som penetrerar bra och som hjälper till att lösa gammal intorkad olja/fett, HiFi MLO har dessa egenskaper.

http://svalander.se/tips/renoveringstips.htm

Mvh

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-07-26 15:40

Tack för tipsen. Pickupen ser hel ut. Jag ska testa att smörja upp motorn lite. Var inne i den och kikade och allt ser bra ut annars.

Förstärkaren uppvisar lite illa beteende, ena eller båda kanalerna försvinner lite då och då. Inte helt, men det låter mycket svagt. Kan det vara så enkelt som oxid? Inget knaster i reglagen annars. Men jag vet inte hur man får bort trälocket på den! Sitter skruvar på undersidan som kanske kan vara till locket, vad tror ni?

Högtalarna låter verkligen kanon trots bytta basar (Philips). Lådan är riktigt gedigen. Har inte kikat på filtret ännu, men jag tror dom får vara som dom är.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Snygg logga!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-07-26 16:25

Vissa förstärkare är gjorda så att "trä"höljet är en fyrkantig låda som "träs" på förstärkaren. Om så är fallet så brukar det sitta brickor(ofta fyrkants med hullingar) med bultar(oftast) som man skruvar ur och på så vis kan man dra av hela "trä"-höljet. Du behöver byta någon lampa med, snygga saker!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till Vintage-hifi