Pickupskal Thorens TD 150

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Pickupskal Thorens TD 150

Inläggav Ceder » 2009-08-16 23:10

Jag är kär i min lilla Thorens spelare!

Jag kan dock inte nyttja den just nu då Alva (1,5 år) sabbade min Ortofon puppa för en tid sedan (sånt händer)

Har kollat ut en ny puppa som jag är sugen på men jag skulle behöva ett nytt skal (eller vad det heter) då jag var tvungen att våldföra mig lite på mitt gamla för att de skulle passa Ortofons nya serie (som man skruvar ovanifrån, om ni fattar vad jag menar)

Var hittar jag ett nytt pick-up skal till en Thorens TD 150 (MK II) arm? så jag kan skruva den nya puppan underifrån?

Någon med tips? Någon som har en över att byta bort eller så? (V-8an här på forumet var mycket snäll för ett år sedan eller så och skänkte mig ett skal när jag just köpt spelaren (som då saknade ett) men nu har jag p.g.a. tidigare nålval borrat i den och skulle gärna fixa ett nytt, igen)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Pickupskal Thorens TD 150

Inläggav PerStromgren » 2009-08-17 08:49

Ceder skrev:Var hittar jag ett nytt pick-up skal till en Thorens TD 150 (MK II) arm? så jag kan skruva den nya puppan underifrån?

När jag bytte pickupper och skal på Den Gamla Goda Tiden, så hade den armen de-facto-standard som gjorde att man kunde ta vilket skal som helst. Jag vet inte vad "standarden" kallas, men som sagt: hittar du ett skal kommer det förmodligen att passa.

Titta t.ex. in hos Svalander.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-08-17 20:01

perstromgren skrev:
Ceder skrev:Var hittar jag ett nytt pick-up skal till en Thorens TD 150 (MK II) arm? så jag kan skruva den nya puppan underifrån?

När jag bytte pickupper och skal på Den Gamla Goda Tiden, så hade den armen de-facto-standard som gjorde att man kunde ta vilket skal som helst. Jag vet inte vad "standarden" kallas, men som sagt: hittar du ett skal kommer det förmodligen att passa.

Tack, men jag får intrycket av att Thorens har annat fäste än de jag hittar på Svalander (jag kan dock ha fel)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-08-17 20:27

Ceder skrev:
perstromgren skrev:

Tack, men jag får intrycket av att Thorens har annat fäste än de jag hittar på Svalander (jag kan dock ha fel)

Jag tror du har fel, men skriv en rad eller ring till Josef Svalander och frågar, han vet garanterat!
... tycker jag!

Per

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-08-17 20:38

Mail har förtur står det på hemsidan...

Snäll och kunnig gubbe, det där! :D

Återgå till Vintage-hifi