Rörförstärkare kontra dagens

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
positivhalaren

Rörförstärkare kontra dagens

Inläggav positivhalaren » 2009-09-02 09:42

Hejsan, jag är ny på forumet och har nyligen blivit vintagebiten. Detta verkar vara ett bra ställe att nörda ner sigg gott i vintageträsket, känns fint. :lol:

I dagsläget kör jag hembiostuket med Denon Avr-2807 och 5.1 med sub. Alltmer har jag dock börjat dra åt oldschool-hållet, med 2-kanal, och sedan pickup, LP och sist men inte minst RÖR! Eftersom jag lirar elgura har rör-förstärkare sedan länge varit nåt jag uteslutande använder just för gitarrstärk, dock aldrig för stereobruk. Jag skulle nu vilja ändra på detta.

Frågan är hur stereoljudet påverkas av en rörförstärkare. Det jag är ute efter är en mjukare, varmare, mer dynamisk ljudbild med lite rundad diskant. Allt detta är nämligen precis vad man brukar leta efter hos en gitarrförstärkare, iaf jag. Men kommer jag tappa mycket på tydlighet och ljudbredd? Jag är främst ute efter äldre rörförstärkare typ Grundig, Fisher, AGA etc. Moderna dito ligger på en alldeles för hög prisklass så det är inte aktuellt.

Grymt tacksam för lite råd och tips. :wink:
Transparanta åsikter. Varsamt restaurerade helt enligt Carlsson planet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-02 11:40

Det är lika tokigt att generalisera över rörförstärkare, som att påstå att alla transistorförstärkare låter hårt och kliniskt analytiskt.
Det handlar om konstruktörens ambitioner i varje enskild konstruktion.

Redan i slutet på 60-talet konstruerades riktigt bra rörförstärkare för hifi-bruk, vilket betyder att de färgar ljudet väldigt lite.
I dag finns det transistorförstärkare för hifi-bruk, som färgar ljudet mycket.
Man får göra ett vägval, som är högst personligt.

Har själv några rörförstärkare som inte färgar ljudet mer än ett riktigt bra transistorsteg. Men med samma speccade effekt, upplevs alltid en rörförstärkare som starkare och mer dynamisk.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2009-09-02 13:51

Ragnwald skrev:Men med samma speccade effekt, upplevs alltid en rörförstärkare som starkare och mer dynamisk.

Om vi nu gör en väldigt generell jämförelse mellan min Denon AVR-2807 och en röris från 60 tidigt 70-tal tolkar jag ditt svar som att man får ett (OBS generellt!) mer dynamiskt ljud. Med samma effekt vill säga...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-02 14:48

finns ju transistor förstärkare och rörvarianter som låter lika olika och lika så det är svårt att säga nåt generellt. Men med de ljudpreferenser du beskriver så borde väl nån äldre dynaco eller quad IIor kunna svara upp till vad du söker... dom flesta 70tals förstärkarna med transistor teknik ger ju i stort sett samma ljud med... om ljudet känns för ljust eller vasst även med en sån så ska man nog se över hur högtalarna är...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-02 15:18

positivhalaren skrev:
Ragnwald skrev:Men med samma speccade effekt, upplevs alltid en rörförstärkare som starkare och mer dynamisk.

Om vi nu gör en väldigt generell jämförelse mellan min Denon AVR-2807 och en röris från 60 tidigt 70-tal tolkar jag ditt svar som att man får ett (OBS generellt!) mer dynamiskt ljud. Med samma effekt vill säga...

Undrar om du misstolkar mig med flit, för att få debatt.
Med speccad effekt, menar jag maxeffekt innan klippning inträder, med en given last.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-09-02 16:12

Rent eller orent, men rörförstärkare gör så musiken känns mer levande. Det är väl det bästa betyg i sig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-02 18:05

optonica skrev:Rent eller orent, men rörförstärkare gör så musiken känns mer levande. Det är väl det bästa betyg i sig.

Samma sak där, inte alla rörförstärkare låter mer levande.
Mycket skit säljs från kina i dag och ger rörförstärkare dåligt rykte.

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2009-09-02 19:48

Ragnwald skrev:
Undrar om du misstolkar mig med flit, för att få debatt.
Med speccad effekt, menar jag maxeffekt innan klippning inträder, med en given last.

Ja det var ju tråkigt att du kände dig misstolkad. Vet inte vad jag skall säga. Förlåt?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Rörförstärkare kontra dagens

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-09-02 20:16

positivhalaren skrev:Frågan är hur stereoljudet påverkas av en rörförstärkare. Det jag är ute efter är en mjukare, varmare, mer dynamisk ljudbild med lite rundad diskant. Allt detta är nämligen precis vad man brukar leta efter hos en gitarrförstärkare, iaf jag. Men kommer jag tappa mycket på tydlighet och ljudbredd? Jag är främst ute efter äldre rörförstärkare typ Grundig, Fisher, AGA etc. Moderna dito ligger på en alldeles för hög prisklass så det är inte aktuellt.

Om du gillar rörförstärkare eller ej kan bara du själv svara på, när du lyssnat. Där är vi inte till så stor hjälp.
Men det kanske kan vara värt att tänka på att äldre rörförstärkare i toppskick ofta kostar en slant.
Rör är dyra. De åldras och kan komma att lida av s k mikrofoni t ex. Rörbyte kan kanske bli aktuellt om du köper en äldre apparat.
M v h

Återgå till Vintage-hifi