Audio Pro A100

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Audio Pro A100

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-02 15:17

Någon besvarade nyligen en fråga om Audio Pro A100 jag ställde på Audio Pro forumet. Nu kommer i varje fall inte jag in där längre (http://www.readybb.com/audiopro/).
Det var antingen Kjell Kranzberg eller Rolf Zetterberg som förklarade hur man får upp höljet på A100-förstärken. Jag ställde en följdfråga och vet nu inte om någon svarade. Ställer den nu här.

Hur kommer man åt det fjärde läget på ingångsväljaren på Audio Pro A100 förstärkaren? A100 är alltså den förstärkare som medföljde de små A2-2 högtalarna.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-09-02 19:24

Nu fungerar forumet igen,Roger.
Hur man ska kunna få fyra lägen är en liten gåta för mig.
Det finns ju bara tre snäpplägen.Även om man skulle bryta bort stoppet,så kan det aldrig bli fler.Möjligen kan man få till ett fjärde läge,men det blir ju i så fall inte ett"snäppläge".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-02 19:55

rolfzetterberg skrev:Nu fungerar forumet igen,Roger.
Hur man ska kunna få fyra lägen är en liten gåta för mig.
Det finns ju bara tre snäpplägen.Även om man skulle bryta bort stoppet,så kan det aldrig bli fler.Möjligen kan man få till ett fjärde läge,men det blir ju i så fall inte ett"snäppläge".

Audio Pro hävdar själva att det finns fyra lägen och att det fjärde var spärrat. Det extra paret phonokontakter baktill var tänkt att kunna användas med en RIAA-modul inne i förstärkaren. Fanns tydligen på prototypstadiet. Nu minns ingen på Audio Pro hur det fjärde läget skulle kunna låsas upp... Det har väl gått ca 20 år sedan dessa prylar producerades?

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-09-02 20:25

Det är möjligt att man kan s a s vrida det hela ½ varv.Det ser ut att sitta några extra "kullar" för den fjädrande rullen på motstående sida.Kan inte se hur många de är i halvmörkret.Ska kolla i lite bättre ljus i morgon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-03 14:04

Det vore snällt! Du verkar ha god hand med alla gammelprylar...

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-09-03 19:37

Jo,det var som jag anade.Man ska tydligen ta bort gaveln på omkopplaren för att kunna vrida kuggen ca ½ varv, för att på så sätt få fyra lägen.På den andra sidan av den stora kuggen finns det fler "kullar"-alltså fler lägen.Samtidigt försvinner det ena stoppläget,men ratten stoppas internt,så man kan inte vrida för långt.
Man behöver alltså inte löda loss någonting alls.
Som sagt, ta bort gaveln genom att klämma ihop de fyra låsningarna,ta sedan bort låsringen till den stora kuggen,vrid ca ½ varv och sätt tillbaka det hela löst.Kolla att det stämmer med alla fyra lägena mekaniskt och ohmmät alla ingångar!(PU-ingången är ju inte ansluten med sina motstånd,så här får man mäta mot ngt annat ställe).Först när allt verkar fungera sätter man ihop det hela.De här låsningarna för gaveln kan ju gå av,men en droppe superlim håller nog det hela på plats.I värsta fall får man väl dra ett buntband i en glad färg runt alltihop!
Lite lödning blir det ju för man måste ju få PU-ingångens motstånd på plats.Mitt förslag är att sno värdena från linjeingångarna.
Min är nu konverterad,bara motstånden återstår.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-14 18:22

Har ju haft isär min A-100 för att löda fast XLR-kontakterna. Glömde förstås att läsa din kommentar om ingångsväljaren... Har du kollat om det är fördraget med kabel till det extra kontaktparet? Tog ett par bilder under huven.

Hela förstärkaren utan huv:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0huven.jpg

Försteget med till/från, ingångsväljare, balanskontrollerna (lite till krånglat med två!) och volymkontrollen:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... steget.jpg

Det stående kretskortet verkar sköta högpassfiltrering och ACE:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %20ACE.jpg

Stutsteget och alla kontaktdon:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... steget.jpg

Personligen skulle jag vilja höja den undre frekvensgränsen från originalets 63Hz till 80-90Hz. Går genom att minska tre kapacitanser per kanal. Det borde ge en bättre anpassning till drift med basmoduler. Nu ger de små A2-2 högtalarna lite väl "svullen" bas kring 100-120Hz även fritt placerade i mitt rum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-14 19:05

rolfzetterberg skrev:Jo,det var som jag anade.Man ska tydligen ta bort gaveln på omkopplaren för att kunna vrida kuggen ca ½ varv, för att på så sätt få fyra lägen.På den andra sidan av den stora kuggen finns det fler "kullar"-alltså fler lägen.Samtidigt försvinner det ena stoppläget,men ratten stoppas internt,så man kan inte vrida för långt.
Man behöver alltså inte löda loss någonting alls.
Som sagt, ta bort gaveln genom att klämma ihop de fyra låsningarna,ta sedan bort låsringen till den stora kuggen,vrid ca ½ varv och sätt tillbaka det hela löst.Kolla att det stämmer med alla fyra lägena mekaniskt och ohmmät alla ingångar!(PU-ingången är ju inte ansluten med sina motstånd,så här får man mäta mot ngt annat ställe).Först när allt verkar fungera sätter man ihop det hela.De här låsningarna för gaveln kan ju gå av,men en droppe superlim håller nog det hela på plats.I värsta fall får man väl dra ett buntband i en glad färg runt alltihop!
Lite lödning blir det ju för man måste ju få PU-ingångens motstånd på plats.Mitt förslag är att sno värdena från linjeingångarna.
Min är nu konverterad,bara motstånden återstår.

Det låter lite pilligt. Skulle inte du kunna ta dig an min A-100 för konvertering? Bor du inte åt Motala-hållet?

Här en bild på ingångsväljaren:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 4ljare.jpg
Gaveln till vänster i bild ska alltså bort. Den vita "kuggen" ska ut och vändas ett halvvarv och sedan in i igen? Motstånden ska sedan in på de tomma platserna?

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-09-14 22:41

Precis-ta bort gaveln (stora kuggen sitter fast i gaveln)och med gaveln lös lossa och vrid stora kuggen 1/2 varv(axeln är avfasad så det går alltså inte att göra fel.Vitsen med att vrida kuggen är att stoppet för tre lägen ska sättas ur spel och snäpplägena på andra halvan ska användas)och sätt tillbaka så att kuggarna stämmer och det blir fyra lägen.Fäst fast gaveln som sista moment.
Det låter kanske krångligt,men i verkligheten är det är faktiskt ganska enkelt.
(Fast man kan ju undra varför konstruktören av omkopplaren inte satt dit ett flyttbart stopp i stället...??!!??)
Om jag inte har tagit alldeles fel,så finns det kablar till kontakterna.Det saknas bara motstånden.Dessutom får man löda in två små byglar för L och R på det tomma 5-poliga uttaget alldeles bakom RCA-kontakterna(eller flytta flatkabeln till det här tomma uttaget).
Det blir nu alltså en yttre RIAA som kan kopplas in.
Med ett inre blir det bara lite annorlunda kabeldragning.

Återgå till Vintage-hifi