Moderator: Redaktörer
Vinylcalle skrev:Att äldre förstärkare många gånger verkar vara dåliga på att driva svårare laster verkar tyvärr vara fakta. Åtminstone på pappret.
Min fundering är nu varför det är på detta sätt som exempel en förstärkare med en stor trafo på närmare 10 kg och kondningsbank på nära 70000 uF låter ju inte som en förstärkare som bör vekna redan neråt 4 ohm men enligt specifikationer i detta fall verkar så vara fallet.
Vinylcalle skrev:Ok. Men varför var det vanligare att använda sig av denna konstruktion förr?
Vinylcalle skrev:Har nämligen en förstärkare på väg hem. En bjässe vid namn denon pma-970. 23 kg tung en trafo på 8-9kg samt kondningsbank på 66000 uF. Den ger 100 watt i 8 ohm i någon typ av fusk klass A. Men ska enligt specifikationer endast ge 80 watt kontinuerligt i 4 ohm vid 1 khz.
Verkar helt obegripligt för mig. Den verkar dock ha som nämnts i tråden en omkopplare beroende på högtalarnas impedans.
Någon som kan förklara hur detta är möjligt?
Vinylcalle skrev:Att äldre förstärkare många gånger verkar vara dåliga på att driva svårare laster verkar tyvärr vara fakta. Åtminstone på pappret.
Min fundering är nu varför det är på detta sätt som exempel en förstärkare med en stor trafo på närmare 10 kg och kondningsbank på nära 70000 uF låter ju inte som en förstärkare som bör vekna redan neråt 4 ohm men enligt specifikationer i detta fall verkar så vara fallet.
Ja spekulationerna kan härmed börja.
MvH Carl
jonaz81a skrev:Mitt adcom gfa 6000 är drygt 15 år gammalt, inte direkt vintage men nästan. Maxförbrukningen är 1440 VA vilket är ganska väl tilltaget för en uteffekt på 3x100w + 2x60w 8 ohm. Vid 4 ohm ger steget 3x150w + 2x100w. Jag har ingen aning om vad det levererar i 2 ohm men jag tvivlar på att det kroknar. Steget väger enbart 14.3 kg så inte behövs det ett kassaskåp för att driva låga laster.
RogerGustavsson skrev:Fast Quad-slutsteget är ju heller inget "svetsagggregat" och har problem att leverera ström i mängd. Dock är 405-2 bättre än föregångaren 405. Att det sedan går att modifiera Quad-slutstegen är en annan femma. Personligen tycker jag om Quad:arnas behändiga storlek.
Vinylcalle skrev:Vad motsvarar 1440 VA i watt?
Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:Vad motsvarar 1440 VA i watt?
Bakpå förstärkare brukar det stå angivet typ, 230V 1000W.
Det innebär en absolut maximal effektförbrukning från elnätet och inget annat. Det är fler grejor i lådan som drar ström, värmeförluster.
Om det är angivet på transformatorn, vilket är vanligast, så innebär det att trafon är kapabel att leverera 1440watt.
Men det säger ingenting om vad förstärkaren kan leverera till 8ohm eller 4ohm eller 2ohm högtalare.
Det beror på vilken spänning sekundärlindningarna på trafon är lindade för. Vet vi det, så kan vi lätt räkna ut hur mycket ström trafon kan leverera vid just den spänningen. Ohms lag.
I nästa steg får vi ta en titt på vad det är för effekttrissor som sitter i förstärkaren och kolla speccarna. Hur mycket ström klarar trissorna vid just den spänningen som trafon efter likriktning levererar. Vid vilken temperatur etc.
Då får man klart för sig hur konstruktören tänkt.
Har konstruktören tänkt 2ohm, som tex Krell, så sitter det rejält mycket större kylflänsar och/eller fläktar, för att klara den enorma ökade värmeutvecklingen som ska avledas. Högre temperatur ger lägre effekt och till slut blir det för varmt och ingen effekt alls.![]()
Så det är inte så svårt egentligen, att bara lyfta på locket och konstatera vad en apparat går för, vad man kan förvänta sig av den.
Vinylcalle skrev:
Den omkopplare som finns för impedans 8-16 ohm eller 4 ohm kommer den endast sänka effekten tro för att den inte ska överhetta?
Vinylcalle skrev:Men ibland läser man att Quad 405 ska vara superstabilt och klara låga laster men det kanske inte stämmer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster