nytt liv i krossad Leira?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

nytt liv i krossad Leira?

Inläggav henriksch » 2009-09-27 22:40

Inte nog med att man är en idiot som välter sin betonghögtalare när den står i verkstaden genom att backa in i den med hustruns cykel som jag tidigare nämnt...

...densamme ger sig på idiotprojektet att laga liket:

efter voltan:

Bild

Bild

Efter myket funderande på vilket lim som skall användas föll valet på elastiskt kakelfix, lim men ändå cementbaserat, gjort för att fästa bra på betong/puts och lite elastiskt verkade vara vettigt på en högtalare.

Bild

Bild

Det fattades lite "under hakan". Kan vara bra att veta för Leiraägare att betongen var 6 (!) mm tjock där. Så tunnt kan man ju knappt gjuta. Armetade med en bit galler från ett par Carlsson.

BildBild

forts följer...

Det syns inte på bilderna men insidan har ett tunnt lager kakelfix med nylonnät i som ett försök att stabilisera den ytterligare.

Den andra har gått under slipen så den blir slät. De får bli slätvita så småningom

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-27 22:43

HEJA HEJA! Kör så det ryker! :-D

Imponerad av din drivkraft. För min del tycker jag att musten gått ur lite.

Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-09-27 22:48

Drivkraft? Tja kul att pyssla med grejor man inte gjort innan. Lite seg på att kanta om Sonabelement är man dock.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-27 23:22

Se där - det går ju som smort! :) Gillar Leiran, särskilt II-an med betydligt bättre mellanreg än de större modellerna! Det här kommer att gå bra!

/Jocke

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-09-28 07:57

Det där ser ju riktigt kul ut! Kanske kunde man bygga nått av högen med tegelpannor som ligger bakom vedboden...

/Krister

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-09-28 08:20

Klockrent att armera med Carlsson, Måste bli bra ju. :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-28 10:18

Renobo skrev:Det där ser ju riktigt kul ut! Kanske kunde man bygga nått av högen med tegelpannor som ligger bakom vedboden...

/Krister

Keramiska koner använs ju så varför inte keramiska kabinett? ;-)

/J

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-09-28 13:00

Trevligt med glada tillrop, kampen går långsamt vidare. Väntar längre mellan lagren så det hinner bränna/härda (eller vad den där gukkan kakelfix nu gör) innan jag lägger på fler lager.

Tänker mig att limma på en 19mm tjock plyfa som baffel av några skäl. Främst av stagningsskäl då detta rimligen kan hjälpa till att hålla samman den lagade men också för att jag inte gillar att ha element i en högtalare man inte kan skuva av utan måste skära bort. Dessutom kan jag skaffa vettiga galler till ytterst rimliga pengar jämfört med orginalgaller. Tänker mig dock att försöka få bafflarna att smälta in så mycket det nu går, inte riktigt samma stuk som de Njordar som just nu ligger ute på blocket med 30mm stavlimmad ek i fronten. Säkert stadigt och bra men lite för utstickande i min smak.

/Henrik

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-28 14:27

Men attans va segt... :cry:

Bra att du tog dig till att börja laga dom, och hoppas det går riktigt bra för dig !!! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-28 16:15

Heja Henriksch!
Härligt projekt!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-09-28 16:46

henriksch skrev:Tänker mig att limma på en 19mm tjock plyfa som baffel av några skäl.

/Henrik

Om du limmar på 19 mm borde ljudet försämras/förändras då det är en pipa. Eller tänker jag fel nu igen.
/Krister

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-09-28 17:09

Det där blir nog bra i slutändan tror jag :)

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-09-28 20:14

Renobo skrev:
henriksch skrev:Tänker mig att limma på en 19mm tjock plyfa som baffel av några skäl.

/Henrik

Om du limmar på 19 mm borde ljudet försämras/förändras då det är en pipa. Eller tänker jag fel nu igen.
/Krister

hmm, vet inte riktigt... Det handlar om kanske 10-12 mm förskjutning utåt eftersom jag tänker mig att försänka elementet i plyfabaffeln. Gör det någon hörbar skillnad??. Kanske bör tänka om?

/H

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-09-28 20:45

Kan inte höras nån skillnad , lådvolymen blir kanske sammanlagt 1% större ,knappt det :wink:

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-09-28 20:53

zapanasta skrev:Kan inte höras nån skillnad , lådvolymen blir kanske sammanlagt 1% större ,knappt det :wink:

Förhoppningsvis inte, slängde dock in en fråga till Bo Hansson om detta. Han brukar vara snabb på att svara.
/H

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-09-30 21:06

Vilket arbete! Imponerande!
:)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-30 21:27

henriksch skrev:
zapanasta skrev:Kan inte höras nån skillnad , lådvolymen blir kanske sammanlagt 1% större ,knappt det :wink:

Förhoppningsvis inte, slängde dock in en fråga till Bo Hansson om detta. Han brukar vara snabb på att svara.
/H

Det kan ju komma att låta ... "sprucket"! :roll: :wink:

/Jocke

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-09-30 22:16

Jocke skrev:
henriksch skrev:

/H

Det kan ju komma att låta ... "sprucket"! :roll: :wink:

/Jocke

Jo så kan det ju bli men om jag låter bli så låter det ju inge alls och då vet jag ju inte och dessutom har jag inte försökt, och det är ju ingen sport.

Fick svar från Bo Hansson som verkade tycka att det värsta med idén om träbaffel var att trä inte är lika styvt som betong:

Bo svarar:
"Vår "matematiker" har beräknat den momentana kraft som pressar baffel vid en transient och menar att det ligger i storleksodrningen några ton, då beräknat på massaccelerationen och akustisk impedans. Det är lätt att inse att en spånplatteskiva kommer bli något plattare vid transienten för att återhämta dig därefter. Det innebär att du tar ner energin och lagrar den momentant med en spånplatta. det gillar vi inte"

med andra ord så blir det nog ingen träbaffel...

mvh
H

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-10-01 01:09

Jag menade absolut inte att "ta ner" entusiasmen. Klart det bli bra! Jag har enbart positiva minnen av Leira II som den starkast lysande av Raunor. Hade gärna haft ett par själv!" :)

/J

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-10-01 06:01

Jocke skrev:Jag menade absolut inte att "ta ner" entusiasmen. Klart det bli bra! Jag har enbart positiva minnen av Leira II som den starkast lysande av Raunor. Hade gärna haft ett par själv!" :)

/J

Uppfattade det inte så heller och blev inte alls stött, det är hur lugnt som helst. svaret blev kanske sakligt i överkant

mvh
H

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-01 08:25

Kämpa på henriksch!
Jag kan inte se varför det inte skulle gå att få dom som nya igen. Dessutom är ju alternativet inte ens ett riktigt alternativ. Tänk dig själv ett par Leira som fyllnadsmassa :evil:

Har Bo sagt "inte trä" så skulle jag också lyssnat på det tipset.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-10-04 16:18

Söndag em. Vad göra mera lämpligt än att ställa sig med sitt puckoprojekt, det går lite framåt:
Första slipningen, med vinkelslip och slipskiva. Juste väder idag, naturen sköter "sörj för god luftväxling" ordnar sig utanför verkstaden:
Bild
Det verkar hålla, vinkelslipen skakar ju på i kabinettet ganska seriöst, förhoppningsvis värre än den lilla 6,5-tummaren från SEAS.

Funderade ett tag innan jag bestämde mig för Plastic Padding:s finspackel. Det luktar plast när man slipar Leirans orginalfärg och den spackel som finns därunder så jag tänker att det borde funka, dessutom är det ju så att "ett beslut ofta är beviset på att man är trött på att tänka"...
Bild

Första spacklingen slipad och tillsammans med sin (i alla fall än så länge) okrossade partner:

Bild

Det blir ett lager till då det finns en och annan mista. Förmodligen får det räcka med det eftersom ju en målning ofta är beviset på att man är trött på att spackla.

/Henrik

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2009-10-04 16:41

Det där blir ju lysande! :)

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2009-10-04 18:19

jag är inte det minsta orolig för att det inet skulle bli bra. snyggt jobbat!!

//Hoffen

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-10-04 18:53

Jag hade svårt att se vilken som var den lagade, men antar att det är den vänstra? Tänker på nedre hålet som ser lite härjat ut. Du är ju skitbra på det där!!! :D

Mvh, Falkiceee

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-10-04 19:05

Falkis skrev:Jag hade svårt att se vilken som var den lagade, men antar att det är den vänstra? Tänker på nedre hålet som ser lite härjat ut. Du är ju skitbra på det där!!! :D

Mvh, Falkiceee

...det är faktiskt den högra som är lagad 8) :)
/H

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-10-04 19:22

Cred to you, my friend... :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-04 19:32

Jag har hört folk tala varmt om sprutspackel/primer från biltema. Kanske kan vara något att spreja för att se var det är mister i spackligen?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-10-04 20:01

Återigen tack för glada tillrop.

Mmmm kanske kan sprutspackel vara något att tänka på, ganska dyrt om jag minns rätt. Man är ju en snål djävel, eller kanske rättare sagt så är låg budget synonymt med god sport.

Funderar lite på färg. Vita skall de bli, det har jag bestämt mig för. Överväger elementfärg applicerat med slät skumgummiroller. Elementfärgen har lite matt yta och borde rimligen inte spricka så lätt. Kanske kan bli bra tänker jag.

Ytterligare litet funderande har jag kring galler över basen. Tänker mig ett galler som endast täcker 6,5-tummaren då diskanterna har ett galler inbyggt. Det stör mig lite att diskanterna har en rektangulär monteringsplatta, hade varit snyggare med rund. Har ett par SEAS-diskanter med rund platta 87H tror jag de heter men de jag har är, enligt Bo Hansson, himla bra så det får väl bli orginalen.

/H

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-05 07:33

Vita? Vilket fegisval! 8) :wink:

Varför inte stålgrå och sen måla på plåtskravar och nitar, så de verkligen ser ubåtslika ut?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi