Citation 16

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Citation 16

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-15 07:40

Jag läste "någonstans" att det var JBL som först utvecklade och tillverkade slutsteget Citation 16 men att Harman/Kardon senare övertog tillverkningen och satte på sin logga. Rätt eller fel?

Vilket år kom Citation-serien?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-15 11:22

1974 tror jag.
Jag har ju haft ett sådant som du vet. Det hade jag ju som diskant/mellansteg när jag körde mobilt disco.
Mitt var ett tidigt med silverfront. Senare i produktionen fanns de också med svarteloxerad front.
Hade inte du också ett sån´t, med silverfront?

Bild

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-15 19:39

Hej Kjell!

Jo, det var ett sådant slutsteg med silvrig front jag hade. Men jag har för mig att strömbrytaren var annorlunda än den på bilden i ditt inlägg. Kanske vissa modeller hade en blank vippströmbrytare av metall, och vissa en svart (av plast) som på din bild? Ytterligare några kanske till och med hade tryckströmbrytare istället för vippströmbrytare?

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2009-10-16 17:04

De fanns i olika utföranden vad gäller kretslösningen också. Från början var ingångssteget designat med den "fantastiska" nyheten OP-förstärkaren 741 (eg MC1741). Det var vid den här tiden som Matti Ottala blev engagerad av harman och han gick in och rensade ut OPn och ersatte den med ett nytt diskret transistorsteg enligt hans egna idéer. Modellen kallades väl 16A och var helt överlägsen den ursprungliga ljudmässigt. Jag har för mig att det fanns en variant utan VU staplarna också.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-10-17 18:19

Tittar jag på schemat så ser slutsteget ut som en Citation 12 med fler sluttransistorer och en op-amp (741) som ingångssteg, precis som Swvempa sade tidigare. Om det är denna varianten som avses så är det nog ett stryktåligt steg men inte med högsta ljudkvalitet. Sluttransistorerna är av den obskyra typen RCA 1B05. De var svåra att få tag i redan på den tidien. Idag är de väl helt omöjliga. Fast det finns ju bättre sorter idag att byta med.

En länk till en manual kanske kan vara av behov.

http://www.audio-circuit.dk/Schematics/HK-Citation16-pwr-sm.pdf

Användarvisningsbild
leffe

Re: Citation 16

Inläggav leffe » 2009-10-19 08:39

Grovsnickare skrev:Jag läste "någonstans" att det var JBL som först utvecklade och tillverkade slutsteget Citation 16 men att Harman/Kardon senare övertog tillverkningen och satte på sin logga. Rätt eller fel?

Vilket år kom Citation-serien?

Vet inte om det ligger något i det, men med citations hårda och kalla klang, låter det inte som att den kombinationen vore särskilt lyckad.
Däremot låg väl JBL redan då i harmanföretagen

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Re: Citation 16

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-19 12:23

Hej leffe!

Hur menar du nu? Kombinationen Citation 16-slutsteg kopplade till JBL-högtalare? Jag hade ett sådant slutsteg kopplade till mina JBL L50, och jag tyckte det lät väldigt "runt och behagligt" i mellanregistret om den kombinationen, och med fast och distinkt basåtervinning (testat med trumintrot i Boney Ms "Nightflight to Venus", en låt jag hörde första gången på en hifimässa i Stockholm (Sollentuna mässhallar, om jag minns rätt) i början av 1980-talet).

leffe skrev:Vet inte om det ligger något i det, men med citations hårda och kalla klang, låter det inte som att den kombinationen vore särskilt lyckad.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-19 16:58

Jag håller med dig. Det är den minnesbilden jag också har från den kombinationen hemma hos dig.

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-19 18:42

Ja har man en gång sett och framför allt hört en sådan kombination så sitter det :wink: :roll:

Kjell_Kranzberg skrev:Jag håller med dig. Det är den minnesbilden jag också har från den kombinationen hemma hos dig.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-10-19 20:18

jag har ju alltid upplevt klangen från citation som kall och hård, nu har jag väl iofs bara lyssnat på dessa tillsammans med förstegen.
jag har ju några JBL hemma, jubal och L36 och tycker att dessa blir väldigt vassa med viss elektronik

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2009-10-19 20:22

Jag ser i manualen att mitt minne svek mig. Ingångs-OPn i ursprungliga versionen av Citation 16 var 739 istället. Lite bättre, men inte bra enligt modernare mått.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-10-20 08:53

Just så, Svempa, 741:an sitter på kortet för LED-dioderna och 739:an sitter i ingången av slutstegen. Annars är uppbyggnaden tämligen lika (mekaniskt) med just en Citation 12 med dubbla nätdelar vilket var unikt på den tidien och den hade faktiskt mycket bra data även innan Nelson Pass byggde om den.

Personligen tror jag att det här slutsteget hade vunnit på att ha ett par analoga VU/effekt-mätare istället för två diagonal led-staplar. Jag kommer ihåg att det skrevs en del om vikten av slew-raten på slutet av 70-talet och det framkom att det behövdes omkring ca 100V/uS för att klara av de flesta fallen av musik, på den tiden. Vet inte om musiken har blivit mer krävande sedan dess. Emellertid så uppvisar det här slutsteget en slew-rate om ca 30V/uS vilket redan då skulle vait för litet. Går säkert att modifiera till ett högre värde.

Återgå till Vintage-hifi