Någon som hört talats om Scan-Dyna?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lason
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: 2009-02-16
Ort: Kalmar

Någon som hört talats om Scan-Dyna?

Inläggav Lason » 2009-10-20 21:34

Vad är detta för nått?
Made in Denmark tycker jag det står på nedre bilden iaf...
Kan det vara en licensbyggd Tandberg?

Hittade den på www.varuborsen.com ...

http://www.varuborsen.com/images/Scan-Dyna-3000.JPG

http://www.varuborsen.com/images/Scan-Dyna-3000-2.JPG

Nått att ha tror ni?

Finns BTW en del snygga vintagegrejer där...
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Användarvisningsbild
yip_man
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2007-03-12

Inläggav yip_man » 2009-10-20 21:58

Made in denmark stämmer. Minns att vi hade ett par scan-dyna högtalare som var rena plagiat på JBL l-19 decade.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Re: Någon som hört talats om Scan-Dyna?

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-20 22:02

Lason skrev:Kan det vara en licensbyggd Tandberg?



Nej, det är det inte. Jag har aldrig hört eller läst att Tandberg skulle ha varit involverad i något sådant.
Däremot köpte man in t ex från Thorens och satte Tandberg-loggan på lådan.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2009-10-20 22:20

Nej,de har inget med Tandberg att göra.Scan-Dyna kommer ur soppan Scan-Speak,Scan-Sound,Scan-Sonic som i sin tur är hoprörda med Dynaco,Seas,QSR,ITT,Schaub-Lorenz....suck.
Be mig inte ens försöka förklara hur det hänger ihop!Klart är nog i alla fall att det är Scan-Speak som är den drivande kraften bakom de här "Scan"bolagen.
Scan-Speak hade 4-5 receivrar och kanske lite fler högtalare på programmet.Senare kom lite andra grejor,men det är en annan generation.
3000 är en konstruktion med kvasikomplementärt slutsteg.Schema har jag laddat upp här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74975
Här heter den ITT.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-20 22:29

yip_man skrev:Made in denmark stämmer. Minns att vi hade ett par scan-dyna högtalare som var rena plagiat på JBL l-19 decade.


Läs rolfzetterbergs inlägg och begrunda.

Jag skulle verkligen vilja se en högtalare från dom som skulle vara ett rent plagiat, finns bilder?

Vidare så kan man ju vidare fundera, vilka högtalare i den storleken liknar INTE varandra? Dom är ju inte klotformade direkt?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Lason
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: 2009-02-16
Ort: Kalmar

Inläggav Lason » 2009-10-20 22:33

Ah... Badge Engineering ;)

Väldans massa märken det fanns egentligen...
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Inläggav Vinylcalle » 2009-10-21 00:05

rolfzetterberg skrev:Nej,de har inget med Tandberg att göra.Scan-Dyna kommer ur soppan Scan-Speak,Scan-Sound,Scan-Sonic som i sin tur är hoprörda med Dynaco,Seas,QSR,ITT,Schaub-Lorenz....suck.
Be mig inte ens försöka förklara hur det hänger ihop!Klart är nog i alla fall att det är Scan-Speak som är den drivande kraften bakom de här "Scan"bolagen.
Scan-Speak hade 4-5 receivrar och kanske lite fler högtalare på programmet.Senare kom lite andra grejor,men det är en annan generation.
3000 är en konstruktion med kvasikomplementärt slutsteg.Schema har jag laddat upp här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74975
Här heter den ITT.

Hmm som jag förstår det har de också ett nära samband med Ortofons högtalare. Hur fan allt nu hänger ihop.

Du säger att du inte orkar förklara men det vore annars mycket trevligt :).
Finns inte så mycket info på nätet att tillgå nämligen.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Dellstig
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2003-11-03

Inläggav Dellstig » 2009-10-21 10:24

Hej!

Det är väl Scandyna som tillverkar Micropod etc om Hifiklubben säljer?


http://www.scandyna-speakers.com/Profil ... story.aspx

Mvh

Martin

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Inläggav AlNiCo » 2009-10-21 13:07

Jag har en jättegammal Scan-Dyna-högtalare. Basen har gummiupphägning, så den är i nyskick ännu. Dock råkade jag göra ett hål i den när jag försökte ta ur den ur lådan, den var tätad med något klibbigt, svart, mjukt limm och när jag försökte lyfta ur den slant jag... sorgligt.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2009-10-21 16:01

Ortofons högtalare konstruerades mycket riktigt av Scan-Speak."Symmetric drive" kommer därifrån.Dubbelkammarlådan är en annan typisk konstruktion från Scan-Speak.

Ragnar Lian var chefskonstruktör(han var också inblandad i Dynaco A-25)och de första 100.000 tillverkade elementen passerades redan 1971.När försäljningen av element till A-25an började minska några år senare började man i stället tillverka åt Ortofon, ITT och Scan-Sound.
1970 kom deras egen dometweeter.

http://www.hifigoteborg.se/Ortofon%20no ... %20swe.htm
http://www.minhembio.com/Se_BBB_e/206270

Användarvisningsbild
SeBBBe
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 2008-12-04

Inläggav SeBBBe » 2009-10-21 16:38


Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-10-21 21:14

En viss petersteindl, har erfarenheter av Scan-Dyna 3000.
Trevlig apparat, som ELFA hade i sitt sortiment från 1969, har jag för mig.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
yip_man
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2007-03-12

Inläggav yip_man » 2009-10-23 20:59

Fjonkalicious skrev:
yip_man skrev:Made in denmark stämmer. Minns att vi hade ett par scan-dyna högtalare som var rena plagiat på JBL l-19 decade.


Läs rolfzetterbergs inlägg och begrunda.

Jag skulle verkligen vilja se en högtalare från dom som skulle vara ett rent plagiat, finns bilder?

Vidare så kan man ju vidare fundera, vilka högtalare i den storleken liknar INTE varandra? Dom är ju inte klotformade direkt?

Mvh

Filip


Jag tittade i vårt bildarkiv vi hade tyvärr inte tagit bilder på dem med tyget av.

Men efterssom vi ofta har l-16 (det var den jag egentligen skulle refererat till) så känner vi igen dem lätt, bla diskanten är ganska speciell.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re:

Inläggav Figge77 » 2017-01-28 00:57

rolfzetterberg skrev:Nej,de har inget med Tandberg att göra.Scan-Dyna kommer ur soppan Scan-Speak,Scan-Sound,Scan-Sonic som i sin tur är hoprörda med Dynaco,Seas,QSR,ITT,Schaub-Lorenz....suck.
Be mig inte ens försöka förklara hur det hänger ihop!Klart är nog i alla fall att det är Scan-Speak som är den drivande kraften bakom de här "Scan"bolagen.
Scan-Speak hade 4-5 receivrar och kanske lite fler högtalare på programmet.Senare kom lite andra grejor,men det är en annan generation.
3000 är en konstruktion med kvasikomplementärt slutsteg.Schema har jag laddat upp här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74975
Här heter den ITT.


jag väcker en gammal tråd! jo ej att förglömma att även seas var inblandad i detta
ofta seas element i gamla scan-dyna burkar.

varianten av dynaco A25 som såldes här hette scan-dyna A25 och är samma högtalare och tillverkad av scan-dyna typ på licens av seas.
jag har fattat det som att seas utvecklade A25 med tillhörande 25TV-EW bas och h087 dome åt dynaco, hafler?
eftersom seas inte kunde leverera 1million element till A25er som skulle gå till usa så la man ut det på Scandyna, iaf lådbyggande och montering? och vart scan-speak kommer in i bilden vet jag inte, som åxå har seas gener från början? avhoppare som starta eget? seas finansierat? jag har haft A25er med scanspeak element också. dom hette också scan-dyna A-25:)

jag tror hela den här soppan härrör ur A25

är jag ute å cyklar?

jag har ett par Seas kit-60 som är gjorda av SEAS men dom finns som tonola, scan-dyna, dantax mm.mm
har nåra andra skumma burkar med 4st 25TV-EW, 2st 4X6 TV-2XM mellan å en H087 skrika (låter galet bra) iaf efter jag bytte diskant till seas 27TDFC. oklart vilka som tillverkat
finns massor med varianter på seas högtalare inom dessa namn.

seas gjorde burkar åt sony också under 70talet och väldigt tidigt 80 för den svenska marknaden åtminstone, jag hadde ett par seas 303 fast me sony stuk/logga,

jag är väldigt inne på dessa högtalare med dessa gamla seas element, och denna soppa med märken är nog o-utredlig!
men kan vi göra ett försök att reda ut den? en gång för alla?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re:

Inläggav petersteindl » 2017-01-28 04:16

Ragnwald skrev:En viss petersteindl, har erfarenheter av Scan-Dyna 3000.
Trevlig apparat, som ELFA hade i sitt sortiment från 1969, har jag för mig.


Nu först ser jag den här tråden. :) Jag hade Scan-Dyna 3000. Tror jag köpte den 1969. Den var lite tunn i ljudet. Bytte till Quad 33+303 1970. Sedan blev det Dynaco Pas3X och OA-6 typ1.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Re: Någon som hört talats om Scan-Dyna?

Inläggav Ragnwald » 2017-02-11 23:19

Det var tider det Peter. Minns att dina Altec Lancing drivna av Scan-Dyna 3000 hördes vida i grannskapet, när vi tog en promend. :D
Den som vet mest, tror minst.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster