DUX TA-12000 och philips 686

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frederik

DUX TA-12000 och philips 686

Inläggav Frederik » 2009-11-05 17:57

Fyndade för något år sedan ett par DUX mfb 6544 högtalare (philips mfb 544) och sedan dess har jag varit sugen på att knåpa ihop en komplett DUX anläggning. (För den snygga sakens skull :wink: ). Sprang så äntligen på vad jag sökte förra veckan, en DUX TA 12000 receiver (philips 686) med matchande skivspelare DUX 5777 (philips 777). Inget direkt superfynd för att vara lantorts loppis (290kr resp 75kr), men skicket var verkligen topp, utseendemässigt kunde de ha varit nya och de fungerar perfekt. Enligt min åsikt är de dessutom snygga.

Liten besvikelse var då att jag fått för mig att dux 12000 och philips 686 i princip var samma receiver, duxen visade sig dock inte ha någon mfb-utgång (vilket philipsen har). När bägge hade mfb högtalarna (som också var "samma") i sitt utbud är ju detta lite konstigt. Kopplade istället in högtalarna på högtalarutgångarna med hemlödd adapter (ska ju gå att göra så). Det fungerar bra när förstärkaren och högtalarna är på, men stänger jag bara av förstärkaren kommer det ett lågt brum ur högtalarna och de stänger inte av sig utan jag får stänga av dem manuellt.

Hur lika är egentligen philips 686 och Duxen? Går det hyfsat lätt att eftermontera en "mfb-utgång" (pre-out?)

Hur kommer jag annars tillrätta med högtalarbrummet?

bilder på skönheterna :)

Bild

Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-11-05 18:46

Jäklar vad fina prylar!

Användarvisningsbild
orven

Re: DUX TA-12000 och philips 686

Inläggav orven » 2009-11-05 20:20

Frederik skrev:Fyndade för något år sedan ett par DUX mfb 6544 högtalare (philips mfb 544) och sedan dess har jag varit sugen på att knåpa ihop en komplett DUX anläggning. (För den snygga sakens skull :wink: ). Sprang så äntligen på vad jag sökte förra veckan, en DUX TA 12000 receiver (philips 686) med matchande skivspelare DUX 5777 (philips 777). Inget direkt superfynd för att vara lantorts loppis (290kr resp 75kr), men skicket var verkligen topp, utseendemässigt kunde de ha varit nya och de fungerar perfekt. Enligt min åsikt är de dessutom snygga.

Liten besvikelse var då att jag fått för mig att dux 12000 och philips 686 i princip var samma receiver, duxen visade sig dock inte ha någon mfb-utgång (vilket philipsen har). När bägge hade mfb högtalarna (som också var "samma") i sitt utbud är ju detta lite konstigt. Kopplade istället in högtalarna på högtalarutgångarna med hemlödd adapter (ska ju gå att göra så). Det fungerar bra när förstärkaren och högtalarna är på, men stänger jag bara av förstärkaren kommer det ett lågt brum ur högtalarna och de stänger inte av sig utan jag får stänga av dem manuellt.

Hur lika är egentligen philips 686 och Duxen? Går det hyfsat lätt att eftermontera en "mfb-utgång" (pre-out?)

Hur kommer jag annars tillrätta med högtalarbrummet?

bilder på skönheterna :)

Bild

Bild

Man får skilja på lågnivå och högtalarutgång. Du får göra ett ingrepp någonstans innan drivsteget.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-11-05 20:56

MFB-högtalarna har en krets som känner av om det kommer signal från förstärkaren.De måste stå i "autoläge"annars är den här funktionen bortkopplad.Men det gör de kanske redan?

På den lite mindre 386 består MFB-uttaget bara av två motstånd i serie tvärs över högtalarutgången-7,5k och 1,1k.Mellan de här två tar man ut signalen till MFB-högtalarna.Om man inte vill in och skruva så är det ju enkelt att göra en adapter på utsidan med de här två motstånden.

Användarvisningsbild
Frederik

Inläggav Frederik » 2009-11-06 17:14

Jo då de står redan på "auto". Så länge recievern är på, men utan att jag spelar något fungerar automatiken som den skall.

Vad intressant att de löste MFB-uttaget så på 386, vet du om det bara var på denna eller om det var så alla var kopplade? Det måste väl bli någon form av hög- till lågnivå adapter av den kopplingen, Liknande de färdiga omvandlarna man brukar ha som nödlösning till bilstereon när spelaren saknar lågnivå utgång?

Hittade denna ritning på "speaker signal to line level", om jag förstått rätt är det så det är kopplat till mfb utgången?

Bild

R1 10 kohm resistor 0.25W
R2 1 kohm resistor 0.25W

Skall enligt uppgift fungera upp till 50W förstärkare, till kraftigare skapelser så bör man byta ut R1 till en 33k. ..vilket leder till följdfrågan vad har 12000an för spec?

(från: http://www.epanorama.net/circuits/speaker_to_line.html )

Förövrigt, tror ni på den lösningen som avhjälpning på mitt problem? Mfb högtalarna har ju ett vred för ingångskänslighet (1,1-20V) och jag har trott att detta fungerat som ovanstående omvandlare, fast inbygt. Jag har nu vredet iställt på 20V, om jag går ner till 11V (nästa hack) så ökar brummet betydligt.

Användarvisningsbild
highfive

MFB Högtalare

Inläggav highfive » 2009-11-06 19:20

Hej

På den nederländska hemsidan MFB-freaks finns mycket matnyttigt. http://www.mfbfreaks.nl/

Kretsscheman, servicemanualer mm.

På denna länk finns schemat på din modell: http://www.mfbfreaks.nl/html/mfb/544/philips_22rh544.pdf

Alla modeller finns att finna under fliken: Luidsprekers, underflik (e)-motional.

Med vänlig hälsning highfive :-)

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-11-06 20:55

Får nog lite myror i huvet av dina svar...
ena gången fungerar inte automatiken men andra gången gör den det??

Under tiden lite data(DUX finns också under namnet Loewe):

http://photos04.allegroimg.pl/photos/or ... /755602259

Bild

Användarvisningsbild
Frederik

Inläggav Frederik » 2009-11-07 18:42

Förlåt för myrorna! Jag är inte så hemma på hur jag skall uttrycka mig. Är inte så kunnig på området, men är ändå mer eller mindre tokig i semi-gammal hifi och hoppas jag kanske kan lära mig lite på vägen.

Automatiken, dvs att högtalarna stänger av sig när den inte får signal, utgick jag ifrån betydde att de skulle stänga av sig antingen om tex en skiva spelat klart, "det är tyst", men recievern fortfarande är på (så långt fungerar det "som det skall"), men jag trodde även att de skulle stänga av sig om man stänger av receivern. Det är det sistnämda jag har problem med. Stänger jag av recievern utan att först manuellt stängt av högtalarna får jag ett lågt brummande/ surr i högtalarna som inte låter hälsosamt. Högtalarna kan ha stängt av sig redan (för att musiken tystnat för en stund sedan), men de går på igen och brummar om jag stänger av receivern.

Min fråga är väl mer eller mindre om det kan vara att jag tar signalen från högtalarutgångarna som orsakar mitt problem (även om det skall gå att göra så)? Tror ni då att en yttre adapter av motstånd skulle hjälpa, eller skulle störningssignalen från förstärkaren skulle ligga kvar, fast på lägre nivå? Om jag då samtidigt sänker ingångskänsligheten på högtalarna kanske det blir samma resultat?

Tack för hjälpen och tålamodet!!
Mvh Frederik

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-11-08 21:54

Undrar om du inte skulle ta och prova en annan förstärkare/receiver ihop med MFB-högtalarna och se om de beter sig likadant?

En adapter borde inte göra någon större skillnad annat än att man med en sådan inkopplad får rätt nivå på signalen.

Användarvisningsbild
Frederik

Inläggav Frederik » 2009-11-13 14:35

Nu har jag testat dem (mfb-högtalarna) på en annan förstärkare och det brusar lika. Testade dem även "som man skall" på en lågnivå ut, men då fungerade det fint. Jag börjar misstänka att det är min adapter det är fel på. 12000:an har DIN utgångar (DIN 2?) på högtalar ut, dessa har jag kopplat på vanlig högtalarkabel (ganska tunn för att få plats). Sen har jag tvinnat lödit ihop h och v jord på jordstiftet i den stora DIN 5 kontakten (som skall in i mfb:erna) h och v plus har jag lödit på resp stift i DIN 5 kontakten.

Av en slump upptäckte jag även att "brummet" nästan försvinner helt om jag håller receiverns chassi. Är det något jordfel?

Angående mfb-hemsidan jag fick länkat till, så tackar. Jag var inne på den sidan efter tips när jag skrev om mfb-högtalarna här för något år (eller var det två?) sedan.

-Även stort tack för data-bladet för TA-12000!

Jag är annars mkt nöjd med dux anläggningen! Både skivspelaren och receivern är riktigt trevliga och även om jag inte kan skryta med att vara någon som verkligen skulle kunna uttala sig om ljudet, så är jag såld. Inte skadar det med att de är snygga heller! Min gamla anlägning har fått förpassa sig till förådet.

Jag är lite av loppis-adicted så det följer ganska ofta med "hifi" hem, något min sambo inte ser med blida ögon på. Vi bor trots allt i en 1a, med två hundar och två ton kursböcker! Jag har ett par Dux 321/3 (bas och sateliter) som kanske skulle passa bättre med 12000an? Just nu står dessa i sommarstugan. Dessa (och sedan mfb-högtalarna) var vad som fick mig att bli DUX-såld, även om det mest var utseendet som tilltalade vid inköp.

Mvh Frederik

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-11-14 20:28

Frederik skrev:Nu har jag testat dem (mfb-högtalarna) på en annan förstärkare och det brusar lika. Testade dem även "som man skall" på en lågnivå ut, men då fungerade det fint. Jag börjar misstänka att det är min adapter det är fel på. 12000:an har DIN utgångar (DIN 2?) på högtalar ut, dessa har jag kopplat på vanlig högtalarkabel (ganska tunn för att få plats). Sen har jag tvinnat lödit ihop h och v jord på jordstiftet i den stora DIN 5 kontakten (som skall in i mfb:erna) h och v plus har jag lödit på resp stift i DIN 5 kontakten.

Hej!

Jag har av personliga erfarenheter inte någon större tilltro till oskärmad högtalarkabel eller andra oskärmade kablar, när prylen man löder ska jobba med linjenivå.

På den eminenta Luxor 9391, grammofon från slutet på sjutti, sitter såsom original en grå, väldigt härlig 5-pol DIN:are. Jag tänkte raskt; håhåå, jag köper en finfin adapter på kjell och co. När jag kom hem och kopplade in så fungerade det skitbra - men det var ett sådant där jobbigt jord-sus och brus. Felet var den splitternya "abdabterrn" från kjell. Förutom att kasta om höger/vänster kanal, så adderade den ett djävulskt otäckt susande. Nåväl, jag köpte en ny RCA-kabel med guldfärgade kontakter, klippte av kontakterna och lödde på "tåtarna" inne i Luxorn, det brummade inte ett skit längre, och det behövdes ingen jordkabel heller... (!)

Jag har öppnat ögonen för Dux lite, eftersom jag har goda erfarenheter av all äldre "budgethifi", eller ja, det är ju inte budget, men det anses vara mindre värt en till exempel Pioneer och Marantz och Technics och de där. Det är jäkligt bra, med tanke på att de låter så djäkla bra, jag tror att man skulle ha svårt att skilja Dux och marantz åt, i samma effektklass. I allafall min Marantz, som ju är tillverkad i början på Phillips-tiden... (Phillips köpte Marantz i slutet på sjuttiotalet, enligt källor på nätet). Däremot är min Marantz designad i USA. Nåväl, detta hörde ej riktigt hit.

Jo, angående mitt intresse i Dux, jag har en väldigt snäll Moster som, förutom att vara snäll ävenså är uppfostrad av min morfar, vilken gillade fina saker och tog väl hand om allt vad teknisk utrustning hette. Denna moster, som så ock är försiktig och noga med allt vad grejs heter, har en komplett Dux-anläggning nerpackad i sin källare - vilken jag ska få när de har tid att ta fram den! (Jo, hon är gift med RadioGöran som jag talade om i KJG's tråd..)

Anläggningen, säger hon, innehåller skivspelare, kassettdäck, receiver, kanske högtalare också - hon har därom inget nämnt, och jag så FÅ den! :D

Tror ni en gå å klurar på om det är tolvtusen, åttatusen eller någon annan receiver.

En länk till lite inskannade info om Dux sjuttiotal skulle vara finfint... :D Förresten, grattis din lyckoputte!

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-11-14 21:23

Visst är DUX 12000 tjusig, hittade en själv på en loppis för 300:-.

Vi väntar med spänning på att moster ska gräva fram kartongen till Falkis så vi får se underverken.

Återgå till Vintage-hifi