Frederik skrev:Nu har jag testat dem (mfb-högtalarna) på en annan förstärkare och det brusar lika. Testade dem även "som man skall" på en lågnivå ut, men då fungerade det fint. Jag börjar misstänka att det är min adapter det är fel på. 12000:an har DIN utgångar (DIN 2?) på högtalar ut, dessa har jag kopplat på vanlig högtalarkabel (ganska tunn för att få plats). Sen har jag tvinnat lödit ihop h och v jord på jordstiftet i den stora DIN 5 kontakten (som skall in i mfb:erna) h och v plus har jag lödit på resp stift i DIN 5 kontakten.
Hej!
Jag har av personliga erfarenheter inte någon större tilltro till oskärmad högtalarkabel eller andra oskärmade kablar, när prylen man löder ska jobba med linjenivå.
På den eminenta Luxor 9391, grammofon från slutet på sjutti, sitter såsom original en grå, väldigt härlig 5-pol DIN:are. Jag tänkte raskt; håhåå, jag köper en finfin adapter på kjell och co. När jag kom hem och kopplade in så fungerade det skitbra - men det var ett sådant där jobbigt jord-sus och brus. Felet var den splitternya "abdabterrn" från kjell. Förutom att kasta om höger/vänster kanal, så adderade den ett djävulskt otäckt susande. Nåväl, jag köpte en ny RCA-kabel med guldfärgade kontakter, klippte av kontakterna och lödde på "tåtarna" inne i Luxorn, det brummade inte ett skit längre, och det behövdes ingen jordkabel heller... (!)
Jag har öppnat ögonen för Dux lite, eftersom jag har goda erfarenheter av all äldre "budgethifi", eller ja, det är ju inte budget, men det anses vara mindre värt en till exempel Pioneer och Marantz och Technics och de där. Det är jäkligt bra, med tanke på att de låter så djäkla bra, jag tror att man skulle ha svårt att skilja Dux och marantz åt, i samma effektklass. I allafall min Marantz, som ju är tillverkad i början på Phillips-tiden... (Phillips köpte Marantz i slutet på sjuttiotalet, enligt källor på nätet). Däremot är min Marantz designad i USA. Nåväl, detta hörde ej riktigt hit.
Jo, angående mitt intresse i Dux, jag har en väldigt snäll Moster som, förutom att vara snäll ävenså är uppfostrad av min morfar, vilken gillade fina saker och tog väl hand om allt vad teknisk utrustning hette. Denna moster, som så ock är försiktig och noga med allt vad grejs heter, har en komplett Dux-anläggning nerpackad i sin källare - vilken jag ska få när de har tid att ta fram den! (Jo, hon är gift med RadioGöran som jag talade om i KJG's tråd..)
Anläggningen, säger hon, innehåller skivspelare, kassettdäck, receiver, kanske högtalare också - hon har därom inget nämnt, och jag så FÅ den!
Tror ni en gå å klurar på om det är tolvtusen, åttatusen eller någon annan receiver.
En länk till lite inskannade info om Dux sjuttiotal skulle vara finfint...

Förresten, grattis din lyckoputte!