Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:410W står det bakpå mitt exemplar.
Vilket innebär att transformatorn potentiellt kan avge 410W vid full utstyrning.
Självklart betyder det inte att trissorna någonsin kan avge 2x205W. Chiptrissor, en per kanal.
Radiodel + värmeförluster, så ska den klara ärliga 2x60W, har jag för mig.
Det där med att det sitter rör i förstärkare, som inte har det, har jag sett lite varstans, troligen som ett säljargument. Brukar vara Sansui och Luxman som råkar ut för detta.
Vinylcalle skrev:
Hade en förstärkare som i alla spec. skulle förbruka 305 w mitt exemplar var dock märkt med 850 w.
Min nuvarande Denon PMA-790 är märkt 300 w vilket blir märkligt när den ska leverera 2x150 i 8 och 2x240 i 4.
Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:
Hade en förstärkare som i alla spec. skulle förbruka 305 w mitt exemplar var dock märkt med 850 w.
Min nuvarande Denon PMA-790 är märkt 300 w vilket blir märkligt när den ska leverera 2x150 i 8 och 2x240 i 4.
Man snålar på trafo-/strömförsörjningsdelen nu för tiden, dyrt med koppar, etc. Sen måste de strömbegränsa de förstärkarkretsarna.
Förstärkarkretsen får då ingen möjlighet att leverera mer ström vid lägre impedans/last. Ex. se de nya Dennonreceivrarna från och med XX09-modellerna.
Tittar man blint på en transformators angivna VA, så säger det inget heller om hur förstärkaren kan leverera effekt, enbart en standard för hur mycket effekt som kan dras ur den vid en viss fastställd temperatur. Den kan leverera upp mot dubbelt så mycket som vad trafon är specad till, beroende på dess uppbyggnad, men varmt lär det bli.
De överdimensionerade strömförsörjningarnas tid är förbi, åtminstone i konstruktioner för gemeneman. Lösningen heter vintage.
Roadrunner1 skrev:Belker skrev:Fast jag fattar det som att priset är 1898-1674=224. Inget att bråka om mao.
Eftersom annonstexten i övrigt är skrivet helt utan punkt och komma,
så kan ju priset också tolkas som:
Pris: 1898kr.
Vid snabb affär 1674kr.
Prutmån finnes.
Vinylcalle skrev:
Men jag kanske fattar dig fel.
MvH Carl
Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:
Men jag kanske fattar dig fel.
MvH Carl
Det kan jag inte veta.
Vad jag menade, lite förenklat, är att, man inte med utgångspunkt från en angivelse på lådans baksida, kan dra några som helst slutsatser om apparatens förstärkarkrets förmåga att avge effekt till högtalarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst