Hm, fundersam över hur högtalare egentligen ska låta ...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-08 14:46

Nu har jag ett par helrenoverade od-11 här som jag lånat . Dom låter riktigt trevligt men som vanligt med mig så måste man ju jämföra med nåt lyssnat på dom nu hela förmiddagen ock även lyssnat på mina datahögtalare luxor 4061 med 6,5" i basen (båda paren uppkopplade i vardagsrummet) Hur jag än vrider ock vänder på det så tycker jag att luxorlådorna låter bättre ,ock med bättre menar jag mer upplöst diskant,renare röster+kraftigare basåtergivning . Alltså sånt jag gillar,är jag onormal i fråga om va man tycker är bra högtalarljud? Sonab har ju ett väldigt bra rykte,sämre med luxor Måhända luxorlådorna är lite hissade ock sonablådorna neutrala? :D

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-12-08 15:53

Alla vet väl hur högtalare ska låta. De ska låta bra med möjlighet till stark och behaglig volym.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-08 16:41

Detta har diskuterats här och var på faktiskt.se och svaret är att högtalaren ska om möjligt inte bidraga med något eget sound.
Sådan är inte verkligheten, men min erfarenhet är att riktigt bra högtalare, inte skiljer sig åt dramatiskt.

En högtalare som är hissad i diskanten, ger naturligtvis ett tydligare diskantljud och samma med midbasen (som alla älskar), ska den verkligen vara hissad gentemor frekvenskurvan i övrigt för att vi ska bli nöjda ? Detta kallas även imponatoreffekten. Billiga, enkla konstruktioner fordrade förr, att tonkontrollerna stod på max+, för att vi nöjaktigt skulle uppleva naturtrogenhet.
Med det i minnet, konstrueras under senare tid högtalare med denna hissning inbyggd.

Personligen anser jag, att om en högtalare inte presterar ett nöjaktigt ljud med hyggligt rak frekvensgång, så är den helt enkelt inte tillräckligt bra för mig.
Jag vill kunna urskilja djupare och rena bastoner (lägre frekvens) i musiken, samtidigt som jag vill kunna avnjuta en hel konsert, utan att få ont i huvet av en onaturligt hissad högfrekvensåtergivning.

Vid snabb A/B-test, är det vanligt att folk faller just för imponatorkurvan, oftast förekommande i billiga stora högtalare. Men jag tror att de flesta här på forumet (av äldre årgång) har gått igenom dessa stadier och insett att det är musiken som ska förmedlas så korrekt som möjligt. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-08 17:39

Bästa högtalaren för mig är den som jag kan urskilja mest detaljer ur musiken till ,om det sen är rätt eller fel vete fn :) För den sakens skull så vill man inte ha skrikiga högtalare heller,lagom är bäst .mvh....

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2009-12-08 18:45

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 17:09, redigerad totalt 3 gånger.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-12-08 19:08

Greengrass, du är en användare helt i Falkis-smak, ditt språkbruk är perfekt, din attityd är ren och klar, åt det varmare hållet... Tycker också om Luxor, både Dirigent och de mer "japanska" metallburkarna från slutet på 70-talet. Jag har en liten aversion mot sådant som är hyllat och upphöjt av väldigt många - dras hellre till det som anses vara medelmåttigt eller lågstatus, bara för att märka att allt är inte som det låter som - via ryktesvägen.

Välkommen till Faktiskt.se!

Kolla gärna min Quasimodo och lyssna på rippen, finns under medlemspresentationer. Alla delar i den kommer från Luxorspelare!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-08 19:14

En annan sak , vilken skillnad ljudmässigt renovering av filter (till bättre komponenter) gör för dessa gamla luxorkonstruktioner . Jämförde i dag mina 4061 mot ett par i filtret orenoverade 5061 , va mkt renare, lungnare bättre dom låter 4061 lådorna :) Beror nog mkt på att dom gamla kondensatorerna torkat ock tappat värderna totalt i orenoverade par .mvh.....

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2009-12-08 20:08

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 17:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
orven

Re: Hm, fundersam över hur högtalare egentligen ska låta ..

Inläggav orven » 2009-12-08 20:21

zapanasta skrev:Nu har jag ett par helrenoverade od-11 här som jag lånat . Dom låter riktigt trevligt men som vanligt med mig så måste man ju jämföra med nåt lyssnat på dom nu hela förmiddagen ock även lyssnat på mina datahögtalare luxor 4061 med 6,5" i basen (båda paren uppkopplade i vardagsrummet) Hur jag än vrider ock vänder på det så tycker jag att luxorlådorna låter bättre ,ock med bättre menar jag mer upplöst diskant,renare röster+kraftigare basåtergivning . Alltså sånt jag gillar,är jag onormal i fråga om va man tycker är bra högtalarljud? Sonab har ju ett väldigt bra rykte,sämre med luxor Måhända luxorlådorna är lite hissade ock sonablådorna neutrala? :D

Man kan inte sitta och jämföra högtalar med olika drivenheter. Speciellt inte datorhögtalare.
Datorhögtalare har jag också men skulle aldrig komma på tanken att jämför ljudet med Tandbergarna som har ett jättelass med drosslar och olika filter.
Oftast hade Luxors och Scantics högtalare enkla filter. Någon drossel och ett par kondingar samt effektmotstånd. Vid studie av olika förgreningsfilter så skiljer det avsevärt mellan olika tillverkare. Det ska vara en rejäl bas som enbart jobbar som bas och däri ska inte finnas något ljud som kan förknippas med mellanregistret för andra ljud eller signaler till Basen motarbetar dess funktion och till vad den är ämnad för.
Likaså är det med mellanregistret. Där ska enbart signaler för denna högtalare komma fram inget annat. Sedan är det ju likvärdigt med diskantarna.
Många fabrikat har mer än en mellanregisterhögtalare men har sågat bort den eller dom ljudfrekvenser som bara ska höras i ex. i Mellanreg. 1.
Sedan så har dom till nr 2 sågat av vissa ljudfrekvenser som denna högtalare ska jobba med.
Återigen för att det inte ska finnas så brett mellanregister på en högtalare för det motarbeta högtalarens arbete.
Så är det och sätt er ner och tänk efter, så finner ni att så är fallet.
Högtalaren är en hel värld för sig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-08 20:35

orven skrev..
Man kan inte sitta och jämföra högtalar med olika drivenheter. Speciellt inte datorhögtalare.

Hej ,jag kallar dom för data högtalare bara för att jag använder dom till datastereon i lag med en förstärkare .Sen begriper jag också att man inte kan jämföra högtalare med olika drivenheter i olika rum . Läser du lite nogrannare va jag skrivit så står det att jag hade dom uppkopplade i vardagsrummet båda paren .mvh.....

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-12-08 20:37

OK jag läste slarvigt förstår jag.
Det är mänskligt att fela och gudomligt att förlåta :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-08 20:42

orven skrev:OK jag läste slarvigt förstår jag.
Det är mänskligt att fela och gudomligt att förlåta :)

Ingen fara,bara mänskligt att fela som sagt ,var lite snäsig i svaret (sorry)

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2009-12-08 21:30

Det här är ett ämne som man verkligen kan diskutera länge. Vems uppfattning är mer rätt än någon annans osv. För min del tycker jag det är väldigt intressant att analysera andras lyssningsintryck av något som man lyssnar tillsammans på. Tyvärr är inte mina kompisar lika insnöade på det här som jag själv är, så det blir ganska mycket envägskommunikation.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-08 21:42

Jag får lov att erkänna, att jag aldrig tidigare hört talas om de avancerade Luxorhögtalare som nu presenterats här i vintagedelen.
Man kan ju undra varför.

De Luxorhögtalare jag kom i kontakt med, var små och tillverkade med mycket enkla element i tunna lådor. De såldes ihop med ett enkelt paket, som inte kostade många hundralappar, att jämföra med dagens kompaktstereo.
Man lär så länge man lever. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-08 23:25

Lika bra man håller till här i stället , inne på generellt om hifi så tror dom flesta (inte alla) att grejer en annan har inte kan låta bra . Säkert på grund av att det är lite äldre prylar ock inte dyra ock omtalade . Men jag vet bättre :wink:

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2009-12-08 23:43

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 17:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-09 02:08

Greengrass skrev:
Ragnwald skrev:Jag får lov att erkänna, att jag aldrig tidigare hört talas om de avancerade Luxorhögtalare som nu presenterats här i vintagedelen.
Man kan ju undra varför.

De Luxorhögtalare jag kom i kontakt med, var små och tillverkade med mycket enkla element i tunna lådor. De såldes ihop med ett enkelt paket, som inte kostade många hundralappar, att jämföra med dagens kompaktstereo.
Man lär så länge man lever. :)

Ragnwald - Jag är förvånad över att du inte känner till Luxors transmissionslinjehögtalare. Det har skrivits många spaltmeter om dem här på faktiskt.se. Många nyttiga tips om hur man kantar om baselementen t.ex. Ruttna skumgummikanter på baselementen var en av, snart sagt, alla Luxor-högtalares akilleshäl. Modellen 8071 var varken liten och hade definitivt inga tunna lådor. Här är en bild av dem:

http://www.garton.nu/luxor/Luxor%208071%20close.JPG

Greengrass, nu får du allt läsa bättre vad jag faktiskt skrev.
Jag började läsa och skriva här på faktiskt.se år 2005 och då hade man slutat producera dessa högtalare på Luxorfabriken, för länge sedan.
Kommer inte ihåg vilket år, from 2005, som jag läste om dem första gången.
Det jag undrade över var, vargör jag inte tagit notis om dem tidigare (före 2005), enär jag hållt på med, angagerat mig i hifi sedan mitten på 60-talet. :wink:

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2009-12-09 03:09

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2009-12-09 08:29

zapanasta skrev:Lika bra man håller till här i stället , inne på generellt om hifi så tror dom flesta (inte alla) att grejer en annan har inte kan låta bra . Säkert på grund av att det är lite äldre prylar ock inte dyra ock omtalade . Men jag vet bättre :wink:

Jag med :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-09 09:08

heliac skrev:
zapanasta skrev:Lika bra man håller till här i stället , inne på generellt om hifi så tror dom flesta (inte alla) att grejer en annan har inte kan låta bra . Säkert på grund av att det är lite äldre prylar ock inte dyra ock omtalade . Men jag vet bättre :wink:

Jag med :D

Kan man inte få ha en fot i varje läger? :oops:

Det säljs en otrolig massa skräp idag, men det slängdes faktist ut mycket skit ur butikerna på 70-talet också, det tenderar vi att glömma här inne ibland.
Att det fanns bra saker förr tror jag vi alla här är överens om, men det finns det idag också.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-12-09 12:15

Ovan nämns på flera ställen att äldst är bäst.
Så är det och själv rör jag inget av senare modeller utom datorer då det kommer nytt där hela tiden och är en gren som är under ständig utveckling.
Fick en jätte Pioneer förstärkare med tocken där biotjosan men den står där ännu efter flera månader på högkant och väl dold.

Vad ska jag med den till för man får ju inte kasta sånt i naturen en gång så jag har släppt tanken på att ha den som ankare m.m.

Återgå till Vintage-hifi