Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Nu har jag ett par helrenoverade od-11 här som jag lånat . Dom låter riktigt trevligt men som vanligt med mig så måste man ju jämföra med nåt lyssnat på dom nu hela förmiddagen ock även lyssnat på mina datahögtalare luxor 4061 med 6,5" i basen (båda paren uppkopplade i vardagsrummet) Hur jag än vrider ock vänder på det så tycker jag att luxorlådorna låter bättre ,ock med bättre menar jag mer upplöst diskant,renare röster+kraftigare basåtergivning . Alltså sånt jag gillar,är jag onormal i fråga om va man tycker är bra högtalarljud? Sonab har ju ett väldigt bra rykte,sämre med luxor Måhända luxorlådorna är lite hissade ock sonablådorna neutrala?
Man kan inte sitta och jämföra högtalar med olika drivenheter. Speciellt inte datorhögtalare.
orven skrev:OK jag läste slarvigt förstår jag.
Det är mänskligt att fela och gudomligt att förlåta
Greengrass skrev:Ragnwald skrev:Jag får lov att erkänna, att jag aldrig tidigare hört talas om de avancerade Luxorhögtalare som nu presenterats här i vintagedelen.
Man kan ju undra varför.
De Luxorhögtalare jag kom i kontakt med, var små och tillverkade med mycket enkla element i tunna lådor. De såldes ihop med ett enkelt paket, som inte kostade många hundralappar, att jämföra med dagens kompaktstereo.
Man lär så länge man lever.
Ragnwald - Jag är förvånad över att du inte känner till Luxors transmissionslinjehögtalare. Det har skrivits många spaltmeter om dem här på faktiskt.se. Många nyttiga tips om hur man kantar om baselementen t.ex. Ruttna skumgummikanter på baselementen var en av, snart sagt, alla Luxor-högtalares akilleshäl. Modellen 8071 var varken liten och hade definitivt inga tunna lådor. Här är en bild av dem:
http://www.garton.nu/luxor/Luxor%208071%20close.JPG
zapanasta skrev:Lika bra man håller till här i stället , inne på generellt om hifi så tror dom flesta (inte alla) att grejer en annan har inte kan låta bra . Säkert på grund av att det är lite äldre prylar ock inte dyra ock omtalade . Men jag vet bättre
heliac skrev:zapanasta skrev:Lika bra man håller till här i stället , inne på generellt om hifi så tror dom flesta (inte alla) att grejer en annan har inte kan låta bra . Säkert på grund av att det är lite äldre prylar ock inte dyra ock omtalade . Men jag vet bättre
Jag med
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster