Varvtalsväxling Sonab 67s

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MartinK

Varvtalsväxling Sonab 67s

Inläggav MartinK » 2009-12-13 22:42

Min Sonab 67s vill inte frivilligt växla mellan 33 och 45 varv. (man får lyfta på övre tallriken och pilla) Remmen vill liksom inte krypa upp på den större diametern på motorns remskiva, utan vrids bara 90 grader vid "skiftgaffeln".

Har någon annan råkat ut för detta problem???

Remmen som sitter i nu är köpt från Svalander eftersom spelaren var extremt trögstartad med den rem som satt på när jag övertog spelaren av farsan. Varvtalsväxlingen funkade inte då heller, vilket den har gjort längre tillbaks. Med den nya remmen är spelaren dock mer lättstartad.

Kan det vara så att även den nya remmen är fel längd? Den är bara något kortare än den gamla. Eller kan det vara något annat fel???

//Martin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-15 02:21

Kan nog vara som du säger att även den nya remmen är för slapp. Jag har haft samma problem med min Dual men det löste sig med en ny rem. Men först kan du ju prova med att rugga upp ytan på remmen med ett säg 800 slippapper så att den blir kärvare och att tvätta av drivaxeln med topz och T-sprit. Bara att starta spelaren utan rem och hålla topzen mot axeln på både 45 och 33-delen och övergången mellan.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-15 09:27

Han har ju ny rem, då borde det fungera felfritt?

Jag hade ringt och frågat svalander. Han är ju inte billigast med remmar så lite support ställer han säkert upp på.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MartinK

Inläggav MartinK » 2009-12-15 22:14

Tack för svaren! Jag gjorde rent allt med T-sprit innan jag bytte rem, så det bör inte vara det som är problemet. Får ta och kolla med Svalander.

Vet ni något om tonarmens lagring? Det går att känna ett spel/glapp om man vickar den i sidled tid upphängningen, men den verkar inte glappa vid användning så det kanske ska vara så? Har inte velat skruva på något så länge den fungerar och jag inte vet hur den är uppbyggd.

mvh,
Martin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-15 22:24

Spelaren minns jag bara lite halvdimmigt men att just tonarmen kändes glapp och ranglig minns jag tydligt. Kollade aldrig upp det men alla verkade vara så.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-12-15 23:15

Går gaffeln går tillräckligt högt så att remmen verkligen kan hoppa över och sitter den rätt i "sidled"?
Det finns ett fel till som är tänkbart ,nämligen motoraxelns lutning.Dvs motorn ska inte luta alls.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-15 23:19

Jag hade en JVC spelare en gång som hade gummiupphängd motor. Den satt i 3 bussningar. Jag köpte ny rem men det ville sig inte ändå.

När jag sedan vände upp och ner på spelaren så var den i perfekt läge.

Slutsats: Gummibussningarna hade säckat ihop och därför satt hela motorn för långt ner för att den skulle passa i skiftaren. Således gick det bara att spela ett varvtal.

Kom att tänka på detta när Rolf skrev det där om lutning.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-15 23:26

Ta av tallriken och titta vad som händer, när du ändrar hastigheten. Mät hur många mm det som ska flytta remmen, verkligen flyttar sig. Kan ju vara något som lossnat, ändrat inställning eller glappar för mycket.

Edit:Fjonken hann imellan.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MartinK

Inläggav MartinK » 2009-12-16 23:10

Återigen tack för alla tips!

Gummibussningarna verkar vara OK, möjligen är axialspelet på motoraxeln stort, ca 1mm. Skiftgaffelns utslag verkar rätt och kan inte vara större uppåt då den isåfall tar i skivtallriken. 45 rpm-delen av remskivan är överst.

Jag lutar åt att det är för lång rem. Om jag håller den med tummen (som ungefär motsvarar diameter 15-20 som remskivan har) så når remmen fram till centrum på motorns remskiva.

Frågan är hur lång remmen borde vara? Skivtallrikens remskiva är ca 115mm, motorns remskiva ca 15-20mm och centrumavståndet mellan dessa ca 132mm. Remmens omkrets är ca 470mm.

//Martin

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-16 23:23

Om man beställer t.ex. från kabelpiraten så mäter dom diametern på tallriken -5mm. Det skall vara lite spänning i remmen(med betoning på lite, annars belastar man lagret för mkt). Så som du beskriver det så är den för slapp. (om jag förstår det rätt)

Jag tycker det är värt att återupprepa en fråga:

Har du ringt och pratat med Svalander?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-12-16 23:41

Gyllene regeln för en rem är att den ska gå skivan precis och inte spännas vårdslöst på skivan.
Den rätta spänningen på remmen blir sedan när du lyfter den på motorns driv-axel.
Så är det. Amen.
2 ben en diod. 3 ben en transistor. 4 ben fråga verkmästaren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-17 00:07

orven skrev:Gyllene regeln för en rem är att den ska gå skivan precis och inte spännas vårdslöst på skivan.
Den rätta spänningen på remmen blir sedan när du lyfter den på motorns driv-axel.
Så är det. Amen.

Det går nog inget vidare på min Dual 505. Då kommer motorn eller skivtallriken farande som en missil genom luften. 90mm remskiva på tallriken och 105mm cc. mellan skivaxel och motoraxel.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-12-17 00:17

Flint skrev:
orven skrev:Gyllene regeln för en rem är att den ska gå skivan precis och inte spännas vårdslöst på skivan.
Så är det. Amen.

Det går nog inget vidare på min Dual 505. Då kommer motorn eller skivtallriken farande som en missil genom luften. 90mm remskiva på tallriken och 105mm cc. mellan skivaxel och motoraxel.
Undantag. Vad jag menar är den vanliga som finns i gemene hem.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-17 00:24

orven skrev:
Flint skrev:
Så är det. Amen.

Kan nog stämma. Jappsen hade i regel större diameter på tallriksremskivan vilket indirekt betyder att dom måste ha haft en högvarvigare motor.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-12-17 00:34

Flint skrev:
orven skrev:
Flint skrev:
Så är det. Amen.

Kan nog stämma. Jappsen hade i regel större diameter på tallriksremskivan vilket indirekt betyder att dom måste ha haft en högvarvigare motor.
Är ju beroende av klunsen på motoraxeln åxå. Är ju som man trimmade moppar en gång i tiden. Små och större drev m.m.
2 ben en diod. 3 ben en transistor. 4 ben fråga verkmästaren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-17 00:40

orven skrev:Är ju beroende av klunsen på motoraxeln åxå. Är ju som man trimmade moppar en gång i tiden. Små och större drev m.m.

Appselut. Men att byta drev på moppen han jag aldrig till i min trimmarkarriär. Hade ingen avdragare så det fick yla på istället. En Puch Florida ylade rätt bra. Bodde ganska snutfritt så det var bara att mosa på. Kul.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-12-17 07:11

Flint skrev:
orven skrev:Är ju beroende av klunsen på motoraxeln åxå. Är ju som man trimmade moppar en gång i tiden. Små och större drev m.m.

Appselut. Men att byta drev på moppen han jag aldrig till i min trimmarkarriär. Hade ingen avdragare så det fick yla på istället. En Puch Florida ylade rätt bra. Bodde ganska snutfritt så det var bara att mosa på. Kul.
Nu får vi snart smäll på fingrarna då vi är utanför området men vill tillägga att den Puchen jag hade ett tag var bottentrimmad och drevad. Hade en snäll snut på landet som sa att man skulle gå hem och fixa moppen tillbaka till ursprunget. När han åkte så akte en annan också. Han var lurig för ibland stannade han lite längre bort och hoppade ut och stoppade en igen och "skulle inte du gå hem"?

Frid över Polis Olssons minne.

Användarvisningsbild
MartinK

Inläggav MartinK » 2010-02-07 22:30

Det löste sig till slut... Nu fungerar varvtalsväxlingensom den ska!

Jag trodde i min enfald att en ny rem ska fungera vid leverans, men så är det visst inte...
-Testade att tvätta remmen med diskmedel men det hjälpte inte.
-Testade en något kortare rem, men det tyckte inte motorupphängningen om.
-Provade att rengöra remskivorna med T-xspirt igen, men de var rena, så det lyckades jag uppenbarligen med första gången.
-Provade därefter att torka av den något skadade originalremmen med T-sprit. Då funkade verktygsväxlingen, men varvtalet svajade tämligen irriterande.
-Tänkte saker i stil med "det var ju själva f-n". Gnuggade därefter den nya remmen med T-spritat papper till det slutade bli alltför svart. Och se, då funkade varvtalsväxlingen och skivspelaren höll ett varvtal som inte varierade hörbart!

Man lär så länge man lever. Dax att gå på nästa utmaning - att hitta en volympot med fungerande loudnessutgångar till min R4000-3.

Tack än en gång för alla tips!

//Martin

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-02-08 15:03

Jag är inte riktigt så vetenskaplig av mig, men jag anar varför den fungerar, kanske var den lite för glidig eller för tjock?

Grattis, MartinK, såna här dylika historier blir man glad av! :D

Återgå till Vintage-hifi