Har ni trasiga prylar hemma?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Har ni trasiga prylar hemma?

Inläggav 2-ch » 2009-12-23 11:02

När jag tittar mig omkring i förrådet hemma så ser jag många fina gamla prylar.
Det är väl egentligen bara ett problem... att allt för många inte fungerar :(
Jag tror nu inte att jag är ensam om att behålla saker som inte fungerar. Hur ser det ut hemma hos er?

Baskunskaper som lödning och att tyda komponenter har jag, men schematolkning, felsökning och mätningar... där har jag en stor utvecklingspotential :wink:

Jag önskar att det gick att få till en "studiecirkel" (har visst nämnt tidigare i någon tråd) där man träffas i små grupper under lättsamma former och lär sig mer om felsökning och reparation. Vilket i slutänden kunde leda till att gruppen får avnjuta resultatet av reparationerna.
Vore inte det kul?

Användarvisningsbild
obbiewan

Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

Inläggav obbiewan » 2009-12-23 11:08

Bra ide :D
Det är dom små grejerna som gör grejen..

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-23 11:15

Jovars, jag har väldigt många sådana. I am in!

Det svåra är nog att få dom kunniga att komma och hjälpa oss. Kanske får fixa någon form av ersättning?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-12-23 11:32

I´m in. Jag har en hel del som behöver lite pill, somligt är säkert bortom alla återupplivningsförsök, men det vet jag ju inte än...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-23 11:32

Fjonkalicious skrev:Det svåra är nog att få dom kunniga att komma och hjälpa oss. Kanske får fixa någon form av ersättning?

Ja, varför inte. Jag är beredd att lägga en slant för att få hjälp.
Sen måste det här naturligtvis ske lokalt i vårat avlånga land.

Det man kan tycker man är enkelt. Men det betyder inte att det är enkelt för någon annan. Så mina enkla ovanstående kunskaper förmedlar jag gärna till de som är intresserade och bor i Stockholm.
Själv är jag intresserad av att ta del av kunskaper inom felsökning av förstärkare. mm. mm. mm :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-23 12:20

2-ch skrev:Sen måste det här naturligtvis ske lokalt i vårat avlånga land.

Alltså i Skåne. Skönt att vi var överens om det i alla fall. :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-23 13:10

Fjonkalicious skrev:
2-ch skrev:Sen måste det här naturligtvis ske lokalt i vårat avlånga land.

Alltså i Skåne. Skönt att vi var överens om det i alla fall. :-D

Nja... alltså liksom... det var inte precis sååå jag menade :wink:

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2009-12-23 14:02

Jag har en del trasiga saker som ligger orörda, och jag har ett konstigt självförtroende som får mig att vara nästan övertygad om att jag kan laga ALLT i elektronikväg, även fast det egentligen är väldigt långt ifrån sanningen. Egentligen så kan jag nog inte alls laga nästan något av det trasiga jag har, och därför får det ligga orört även fortsättningsvis.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2009-12-23 14:27

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 16:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-12-23 16:25

Hänger gärna på i mån av tid. Har bla en HK cd inte läser skivor och en och annan reciever som behöver översyn.

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2009-12-29 17:47

AlNiCo skrev:Jag har en del trasiga saker som ligger orörda, och jag har ett konstigt självförtroende som får mig att vara nästan övertygad om att jag kan laga ALLT i elektronikväg, även fast det egentligen är väldigt långt ifrån sanningen. Egentligen så kan jag nog inte alls laga nästan något av det trasiga jag har, och därför får det ligga orört även fortsättningsvis.

Haha! Jag är exakt likadan! Till min frus stora förtret... Har tom lånat hem ett lass böcker om elektronik för nybörjare för att läsa "när jag får tid". :lol:
Transparanta åsikter. Varsamt restaurerade helt enligt Carlsson planet.

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2009-12-29 17:49

Jag skulle också vara beredd att betala för en stunds undervisning om de elementära grunderna för felsök, , komponentlödning etc. Lite ellära har jag kunnat, men det mesta är glömt. Som fjonken säger är det skåne och småland som gäller. :wink:
Transparanta åsikter. Varsamt restaurerade helt enligt Carlsson planet.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-12-29 18:36

Som jag fattat det så brukar de jag lämnat in ett par stärkare till skicka in en signal och "signalfölja" för att hitta ev. fel. Det låter så där irriterande logiskt och rimligt men en bunke frågor yppar sig:
och därmed en bunke grejor jag skulle vilja lära mig:

-vadå signal in? hur ser den ut och vad genererar denna? en liten stilig sinusvåg från en tongenerator med lagom amplitud? och vad är i så fall lagom?

-vadå följa? med ett oscilloskop?

- vad är okej i hur vågen "ser ut"?

...och en bunke korkade frågor till som jag hade kommit på under hand

/H

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-30 08:34

henriksch skrev:Som jag fattat det så brukar de jag lämnat in ett par stärkare till skicka in en signal och "signalfölja" för att hitta ev. fel. Det låter så där irriterande logiskt och rimligt men en bunke frågor yppar sig:
och därmed en bunke grejor jag skulle vilja lära mig:

-vadå signal in? hur ser den ut och vad genererar denna? en liten stilig sinusvåg från en tongenerator med lagom amplitud? och vad är i så fall lagom?

-vadå följa? med ett oscilloskop?

- vad är okej i hur vågen "ser ut"?

...och en bunke korkade frågor till som jag hade kommit på under hand

/H

Utan att ha denna kunskap så förstår (tror) jag hur det du beskriver går till rent fysiskt.

- Signalen får proffsen från en signalgenerator. Vi amatörer kan gott nöja oss med en specialinspelad hemgjord CD med sinuskurvor och fyrkantsvåg mm på.
- För att följa signalen så är det ett oscilloskop som gäller, en multimeter är bra till många saker, men inte på att se snabba förlopp. Signalen börjar där tex. CD:n ansluts och slutar på högtalarutgången. På vägen passerar den ett gäng komponenter och mätningar längst denna signalväg är ett sätt att se om någon komponent falerat.
- Vågen är ok när den ser likadan ut på utgången från CD:n som den gör längre fram i signalvägen. Allstå inget tillagt, inget borttaget.

Mitt problem är att jag inte kan tolka schemorna. Tex när signalen passerat en komponent med låt säga 6 ben, vilka ben är det ok att signalen passerar och vilka ska den inte göra det på.
Sen handlar ju inte allt om signalen heller, vi har även olika spänningar som ska nå fram till rätt ställen också.

Sådär, nu får proffsen här inne såga eller fila i mitt resonemang :)

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-12-30 09:20

2-ch skrev: Mitt problem är att jag inte kan tolka schemorna. Tex när signalen passerat en komponent med låt säga 6 ben, vilka ben är det ok att signalen passerar och vilka ska den inte göra det på.
Sen handlar ju inte allt om signalen heller, vi har även olika spänningar som ska nå fram till rätt ställen också.

Jo, det du säger låter rimligt och lägger tilll lite till den bild jag hade av felsökning.
((Har faktiskt det som krävs då, en gammal tongenerator och ett oscilloskop (men i alla fall en fungerande kanal...)).
Men, men sen kommer ju resten... de frågor du lägger till är också mina frågor.
Kollar man i servicemanualer kan man ju hitta vissa punkter det skall finnas vissa spänningar på. Men i alla fall så känns det ganska djungelbetonat
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-30 09:34

henriksch skrev:Kollar man i servicemanualer kan man ju hitta vissa punkter det skall finnas vissa spänningar på. Men i alla fall så känns det ganska djungelbetonat
mvh
Henrik

Jovisst, så långt är det ju inte hjärnkirurgi direkt. Testpunkt T7=16,4 V.
Men om den rackarn visar sig ha 6 eller 21V, ja då står man där. Tillbaka på ruta 1.
Känns mest som en mörk djup träskliknande djungel tycker jag. Men jag ska igenom den, förr eller senare.

Som tröst till andra som misslyckats kan jag säga att jag givit mig den på att laga ett halvrisigt gammalt försteg. En Yamaha C-50.
Jag har sedan länge passerat rimlighetens ekonomiska gräns bara på komponener och troligen snart även vad det skulle ha kostat att lämnat in den på reparation från början. Men då hade jag ju inte lärt mig något :lol:

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-12-30 10:12

Håller med, räknar man tid och pengar så är man fel på det (säger han som gav sig på att laga en krossad Rauna Leira...).

För mig handlar det mest om att inte låta tingen vinna över en, så komplicerat kan inget dött, tekniskt ting, vara att inte man skulle kunna lära sig laga det.
Känslan att se att det funkar och man vann är lika fin oavsett om det gäller att höra hela dagens eko utan att röra tuningknappen från en Sonab R4000 som ständigt gled ur radioinställningen eller en moppe med Huskvarna Flinta motor som inte startat på trettio år puttra igång.
mvh
H

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-12-30 12:38

jag anses vara 5-djävvlig på och laga mat... och jag har endel prylar som skulle behöva lagas ... vad sägs om en helg i kristianstad
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-01-20 08:20

Som ett litet tips (varifrån jag lärt mig mycket) är att titta i reperationsmanualerna, många av manualerna(är nog mest marantzrepmanualer jag läst) är skrivna för nybörjartekniker och innehåller mycket tips och tricks samt felsökningsmetodik.

:)

Återgå till Vintage-hifi