henriksch skrev:Som jag fattat det så brukar de jag lämnat in ett par stärkare till skicka in en signal och "signalfölja" för att hitta ev. fel. Det låter så där irriterande logiskt och rimligt men en bunke frågor yppar sig:
och därmed en bunke grejor jag skulle vilja lära mig:
-vadå signal in? hur ser den ut och vad genererar denna? en liten stilig sinusvåg från en tongenerator med lagom amplitud? och vad är i så fall lagom?
-vadå följa? med ett oscilloskop?
- vad är okej i hur vågen "ser ut"?
...och en bunke korkade frågor till som jag hade kommit på under hand
/H
Utan att ha denna kunskap så förstår (tror) jag hur det du beskriver går till rent fysiskt.
- Signalen får proffsen från en signalgenerator. Vi amatörer kan gott nöja oss med en specialinspelad hemgjord CD med sinuskurvor och fyrkantsvåg mm på.
- För att följa signalen så är det ett oscilloskop som gäller, en multimeter är bra till många saker, men inte på att se snabba förlopp. Signalen börjar där tex. CD:n ansluts och slutar på högtalarutgången. På vägen passerar den ett gäng komponenter och mätningar längst denna signalväg är ett sätt att se om någon komponent falerat.
- Vågen är ok när den ser likadan ut på utgången från CD:n som den gör längre fram i signalvägen. Allstå inget tillagt, inget borttaget.
Mitt problem är att jag inte kan tolka schemorna. Tex när signalen passerat en komponent med låt säga 6 ben, vilka ben är det ok att signalen passerar och vilka ska den inte göra det på.
Sen handlar ju inte allt om signalen heller, vi har även olika spänningar som ska nå fram till rätt ställen också.
Sådär, nu får proffsen här inne såga eller fila i mitt resonemang