Sony Walkman WM-EX66!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hiirenkirnu

Sony Walkman WM-EX66!

Inläggav hiirenkirnu » 2010-01-21 20:11

Köpte en WM-EX66 på nätet som inte funkade. När jag kollade in i spelaen såg jag att remmen var av. Har nu lyckats få tag i en ny rem. Problemet är att ljudet är bra bara när den spelar ena sidan på bandet. Den har en knapp som gör att man kan växla mellan bandsidorna. När det inte låter bra hörs ett kluckande ljud som stör återgivningen. Vad kan vara felet?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-01-21 20:21

Hmm, hörs musiken "samtidigt" med det kluckande ljudet eller blir det nån slags dropout (bara kluckljudet hörs)? Försök att beskriva mer. Vad händer med kluckljudet om du t.ex. bromsar remmen lite när den spelar (om det går)?

Azimuth, skit på tonhuvudet.... svårt att säga..!

Edit: eller inte bara azimuthvinkel, utan kanske att hela tonhuvudet behöver justeras i sidled (skruva på båda tonhuvudsskruvarna s.a.s.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-01-21 20:27

Du har alltså en spelare som kan spela av en kassett åt båda håller så du slipper vända på kassetten? Cool.

Jag förutsätter att du har provat med flera kassetter så du vet att det är spelaren och inte bandet som låter illa. Hur är spelaren konstruerad, är det ett tvåspårshuvud som höjs och sänks mekaniskt beroende på vilket håll bandet går åt eller är det ett fyrspårshuvud med elektrisk omkoppling?

/ B

MP

Inläggav MP » 2010-01-21 20:57

I mitt antagande om konstruktionen så kan problemet också vara att den andra tryckrullen i kombination med capstanaxeln som driver åt andra hållet drar bandet ojämnt över tonhuvudet.
Prova att rengöra ordentligt och länge med svarvmetoden, känn på capstan axeln och se till att den snurrar jämnt och med kraft.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-01-21 21:01

MP skrev:I mitt antagande om konstruktionen så kan problemet också vara att den andra tryckrullen i kombination med capstanaxeln som driver åt andra hållet drar bandet ojämnt över tonhuvudet.
Prova att rengöra ordentligt och länge med svarvmetoden, känn på capstan axeln och se till att den snurrar jämnt och med kraft.

Du har rätt, helt säkert är det separat kapstanaxel för respektive riktning. Nu vet inte jag vad du menar med svarvmetoden men axeln måste göras ren, det gäller även tryckrullen. Det krävs försiktighet om man använder lösningsmedel, dels att inget medel rinner ner i lagret på axeln (använd en fuktad öron-topp) dels att man inte använder något som torkar ut gummit eller gör det halt.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-01-21 21:29

Det kan finnas typ en liten plastarm som hakar i rent mekaniskt i ett litet spår på nåt platt hjul kring resp bandaxel när man byter riktning, eller kanske har med autostop att göra. Skulle kunna orsaka regelbundna ljud men av mekanisk art (lär inte höras i lurarna annat än som plötsligt svaj).

Jag föreställer mig att det kluckande ljudet är återkommande och inte så ofta (nåt med bandtransporten), eller hur är det?

Händer nåt med det ljudet när du enbart justerar tonhuvudet..?

Återgå till Vintage-hifi