Braun audio 2 + L450

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jeppee

Braun audio 2 + L450

Inläggav Jeppee » 2010-02-08 15:21

Hej,
jag fick för en vecka sedan tag på en Braun audio 2 (tc45/2), se vackra bilder nedan:

Braun audio 2:
Bild

Bild högtalare:
Bild

Produktblad:
Bild

Produktblad L450:
Bild

Länk till riktigt schyssta bilder på en 310a:
http://audioklassiks.de/db/html/seite25.Braun_Audio_310.htm

Dock har jag två problem, som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

1. Motorn till plattan snurrar, vilket är bra. Dock har remmen som ska driva plattan "smält" till någon kletig godisrem. Vet ni om det går att få tag på en sådan, och i så fall, finns det någon enkel illustration som visar hur den ska dras? I så fall så ska jag sanera den och byta rem.

2. Jag har testspelat den med tillhörande högtalare L450. Dock så är det väldigt lite ljud som kommer ut, även om man drar på full volym. Jag har testat radion, och även kopplat in datorn via en DIN-adapter. Det låter också som att det bara är diskanten som spelar, och inte basen.

Är det så att hela elementet är slut? Eller är det någon del man kan byta och eventuellt få det att fungera? Jag är väldigt grön när det kommer till att mecka med hifi, så gör gärna egna tolkningar av problemet.

Tacksam för svar!
Hälsningar, Jeppe

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-08 15:48

Tjena Jeppe,

En sådan har jag med. Det finns en Braun-tråd som jag har skapat som du kan glo lite i.

1. Remmen brukar normalt gå runt tallriken och sedan runt motoraxeln, jag kan ta fram min och kolla. Min rem verkar också slut, jag har inte haft orken att pyssla med min än. På andra remmar har jag skrapat bort med plastverktyg(ex. gammalt förbrukat kreditkort) det värsta och sen tagit t-sprit eller aceton och tagit med trasa för att få det helt rent. En billig remförsäljare är kabelpiraten som även har en instruktion om hur dom mäter ut remmens omkrets.

http://kabelpiraten.no-ip.net/catalog/p ... f375u8c3o6

2. Nästa problem kan vara väldigt många olika saker såklart.

Jag har nog testat ett par andra "oömma" fungerande högtalare till stereon. Låter dom bra, så är det något fel på högtalarna. Låter dom dåligt så är det fel på stereon och ev. högtalarna också. Efter det hade jag kopplat L450 till en frisk "oöm" förstärkare för att se vad det ger. Låter dom bra så är det enheten som har något fel. Detta gör att du kan komma fram till att det är antingen enheten/högtalarna som är slut, det blir lättare då.

Det skulle kunna vara oxid i potentiometrarna/reglagen som gör att det inte kommer fram annat än diskant. När du satt normal volym så ratta på reglagen(alla möjliga) fram och tillbaka. Ibland kan man knacka försiktigt också. En kul sak är att den har det som många kallar loudness genom att dra ut volymknappen(tror jag det var).

Det skulle också kunna vara så att det är slutstegen som inte förstärker signalen och det är endast försteget som spelar. Då låter det också mest i diskanten och väldigt väldigt svagt.

Det skulle också såklart kunna vara högtalarna. T.ex. att baselementen är slut i talspolen och spelar helt enkelt inte. Det kan också vara kabelbrott någonstans.

Ser att du saknar locket till enheten, det var ju lite synd. Men den gör sig bra utan lock med!

Kul att du bifogade bilder, nu blev jag sugen på att ordna färdigt min köksstereo.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-02-08 15:49

Rengör bort allt såndära klet, gummiremmar finns att få tag på.

Testa med andra högtalare, eller med att koppla in högtalarna till någon annan källa, spela försiktigt...

Koppla in dem till något som du inte är så rädd om! Det kan vara någe kuckelimuck i görningen, och vi vill inte sabba dina övriga prylar. :)

Jag tror att t-sprit kan vara bra att använda, till att rengöra remsmörjan. :)

Användarvisningsbild
Jeppee

Inläggav Jeppee » 2010-02-08 21:03

Tack så mycket för bra och utförliga svar!

Länken med remmarna var super! Jag ska ta och titta på den där guiden någon gång också!

Men först ska jag ta och kontrollera både förstärkaren med hörlurar, och högtalaren med en technics stärkare. Måste bara fixa någon hemmapulad "adapter" mellan de rätt så speciella kontakterna som sitter på de inbyggda högtalarkablarna. men det är väl bara att dra en stump vanlig högtalarkabel mellan stiften och stärkaren...

Jag får se om jag hinner kolla det ikväll, annars återkommer jag så fort jag har testat dem!

Tack återigen!

Och förresten, plexikåpan har jag. Bilden var stulen från flickr! Men jag tycker nästan att den är stiligare utan.

/Jeppe

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-08 22:02

Har inte kollat om förstärkaren har någon hörlursigång, jag har alltid antagit att den inte har det.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Jeppee

Inläggav Jeppee » 2010-02-08 22:52

Nej, vad dum jag är. Jag tänkte att man på något sätt kunde koppla in hörlurarna med en DIN-adapter. Men det är ju bara ingångar, och ej utgångar. Mycket riktigt. Då för jag väl antingen försöka få tag på de där speciella högtalarkontakten med två stift, eller helt brutalt kapa kontakten från kabeln för att testa, och senare sätta tillbaka den. Men det kanske är synd. Får se hur jag gör.

Jag ska testa att koppla in högtalaren till en annan stärkare först i alla fall!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-08 23:04

Köp en din-hona och fäst sladdarna i den och tryck ihop med sladden från högtalaren.

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,518500000

Här finns med skruv om du inte har lödmöjligheter:

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,518500000

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Jeppee

Inläggav Jeppee » 2010-02-20 16:28

Nu har jag äntligen tagit mig tid att testa högtalarna! Positivt är att de fungerar fint ihop med min technics förstärkare!

Hur det låter ljudmässigt kan jag inte riktigt uttala mig om, eftersom jag bara har testat en högtalare i taget med hjälp av en hemmapulad adapter efter filips tips om kjell o co kontakten + supertunn icke-högtalar-kabel. Men ljud finns, och det verkar bra! Jag är nöjd, för de är riktigt snygga i sin enkelhet!

Det negativa är att det antagligen är fel på audio 2:an
Jag har inte haft möjlighet att testa den med andra högtalare än, eftersom jag inte har några sådana nu. Men är det någon som kan gissa vad det kan vara för fel?

/Jeppe

Återgå till Vintage-hifi