Michelson & Austin TVA-10

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wicke

Michelson & Austin TVA-10

Inläggav wicke » 2010-02-14 16:36

Hej
Äger ett rörslutsteg Michelson & Austin TVA-10. Har någon erfarenhet av detta? Är det värt att kosta på nya rör t.ex. eller är det bättre att lägga pengarna på ettt modernare slutsteg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Michelson & Austin TVA-10

Inläggav Bill50x » 2010-02-14 16:54

wicke skrev:Hej
Äger ett rörslutsteg Michelson & Austin TVA-10. Har någon erfarenhet av detta? Är det värt att kosta på nya rör t.ex. eller är det bättre att lägga pengarna på ett modernare slutsteg.

Har en kamrat som spelat på detta slutsteg i årtionden, hela tiden med samma fina ljud. Tycker nog att du ska fräscha upp det och spela vidare!

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-14 17:58

Ingen tvekan. Ett bra steg som förtjänar en översyn och som du verkligen kan glädjas åt.
Den som vet mest, tror minst.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-14 18:44

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 06:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2010-02-14 19:03

Greengrass skrev:
wicke skrev:Hej
Äger ett rörslutsteg Michelson & Austin TVA-10. Har någon erfarenhet av detta? Är det värt att kosta på nya rör t.ex. eller är det bättre att lägga pengarna på ettt modernare slutsteg.

Hej wicke!

Eftersom detta är ditt första inlägg, skall jag, för en gångs skull, vara snäll och inte komma med några spydigheter angående din fråga. :)

Du är väl medveten om att du är inne på Vintage-forumet..? Att då ställa frågan här om det är "värt att kosta på nya rör t.ex. eller är det bättre att lägga pengarna på ett modernare slutsteg?" - ja, det är som att svära i kyrkan, eller än värre!

Naturligtvis skall du rädda detta fina slutsteg och njuta av dess härliga återgivning. Jag hade själv ett sådant på 80-talet och det var en av mina bästa slutstegsminnen någonsin. I ett svagt ögonblick sålde jag iväg det i början på 90-talet och det har jag ångrat många gånger om.

Det slutsteget och så mina dubbla uppsättningar Pioneer HPM-100 önskar jag att jag hade behållit. Men, som jag nog tidigare påpekat i ett av inläggen här, blev platsbristen akut då flytten gick till en bostadsrätt med mindre utrymme (och gnälliga grannar :evil:).

Så upprepa inte mitt misstag. Satsa lite på en uppsättning goda rör och en varlig uppfräschning, så kommer du att kunna njuta av ett verkligt behagligt välljud. Dina öron kommer att tacka dig :wink:

Ursäkta klavertrampet, men tack för dom goda råden. Är det något mer man kan fräscha upp än att byte byte rören tro?

Återgå till Vintage-hifi