Efter rekommendation av en god vän och hifi-entusiast så blev jag medlem här för att beskriva mitt problem.
Jag har länge åtnjutit musik i digital form via datorn men insåg (äntligen enligt vissa) att det inte riktigt räcker då jag fann intresset för vinyl och fina hifi-utrustningar. Så efter att ha lånat en vinylspelare och förstärkare över vintern har jag slutligen gått och köpt en egen variant. En Braun Audio 310, formgiven av husguden Dieter Rams, i estetiskt kanonskick.
Allt lät väl och snygg var den i all sin prakt tills jag bytte till vinylläget. Halvvägs in i sista spåret börjar börjar den köra 3 sekundersetapper om och om igen i en oändlig loop. Och efter att ha provat sista spåret på ett tiotal skivor, både nya och gamla där felet uppstod på samtliga, märkte jag i upprinnelsen till denna konstiga grej att den börjar köra i för lågt varvtal , allting blir mer och mer utdraget tills det börjar loopa de 3 sekunderna..
Det började även låta annorlunda från skivtallriken efter att ha bytt skiva ett par gånger. Det är som att remmen som driver plattan är räfflad/ribbad för den gör ett tuggande ljud som om det vore ett gammalt tåg på räls. Låter lite svagt bara, men helt klart märkbart på flera meters håll i lugna låtar.
Jag provade att dra ner volymen samt ta av tallriken och skivan, och missljudet är tyvärr kvar då.
Ett annat problem jag märkte var att bakgrundsbelysningen under frekvensvisarna inte fungerar, är det något jag kan byta själv?
Min tanke är att det bör finnas någon med expertis på detta område här i krokarna, och all hjälp uppskattas!
Tänk på att jag är totalt grön på detta område men är villig att lära mig!
Tack på förhand!