B&O MC120.2

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

B&O MC120.2

Inläggav manger » 2010-03-09 09:39

Jag tänkte renovera mina gamla B&O MC120.2. Jag har hittat lådorna med bafflar inklusive diskanterna och mellanregisterna men saknar av någon anledning basarna och delningsfilterna. (Hmmm...?) Jag misstänker att basar och delningsfilter finns som reservdelar men till en horribel kostnad.
Jag vill minnas att det är 8" Peerless-basar, PP-kon och aluminiumkorg...
Är det nån kunnig som kan assistera mig med vilken bas det skall vara, om den finns eller finns det nåt kompatiblet ersättande element samt om det går att uppbringa ett schema på delningsfiltret någonstans?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: B&O MC120.2

Inläggav PerStromgren » 2010-03-09 10:12

manger skrev:Jag tänkte renovera mina gamla B&O MC120.2. Jag har hittat lådorna med bafflar inklusive diskanterna och mellanregisterna men saknar av någon anledning basarna och delningsfilterna. (Hmmm...?)

Jag blev nyfiken när du skriver att du saknar bas och delningsfilter. Är den uppbyggd av moduler som normalt monteras isär? Jag googlade på modellen och fick se följande:

Bild

Är det en sådan? Tar man isär den, så att delarna kan komma bort?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-03-09 10:55

Nope! Det är en enda tjock plastbaffel med elementen monterade bakifrån. Det bara sitter skruvar i 6 av gallerhålen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-09 11:32

manger skrev:Nope! Det är en enda tjock plastbaffel med elementen monterade bakifrån. Det bara sitter skruvar i 6 av gallerhålen.

Så hur har du haft bort basarna och filtret? Plockade du isär dem först, lät grejorna ligga ett par år, och tänkte nu renovera dem?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-03-09 12:15

Basarna har använts som del i en "alternativ konstruktion" som fungerade väldigt bra ända tills min bror hade fest... Jag tror att delningsfilterna har följt med basarna ut och lagts på "en bra plats". :roll:
Frågan är om basarna och delningsfiltret går att ersätta...

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-03-09 13:04

Bild
Lite efterforskning...
Hela bafflarna flyttades en gång (199?...) över till betydligt större basreflexlådor dimensionerad efter basens T/S-parametrar. Filterna justerades därefter. Sedermera ersattes bafflarna av en egen konstruktion där diskanten och mellanregistret ersattes med ett Dynaudioelement. Basen modifierades enligt gällande (fullkomligt idiotiska!!!) teorier (dammkåpan ersattes med ett fast polstycke, spindeln minimerades till 3 tårtbitar etc...) Sen körde brorsan in ett ospecificeret antal watt i dem under en fest och sen var det tyst. Filterna har nog försvunnit i samband med den sista modifieringen...

Tillägg:
Har hittat schema på delningsfiltret. Nu är det bara att hitta en lämplig ersättare för basarna... Verkar som om Peerless inte har de gamla databladen kvar - finns ingen 8" XXLS ens i arkivet...

Återgå till Vintage-hifi