Bedrövelsens tidevarv

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Bedrövelsens tidevarv

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-24 04:30

Sitter på jobbet då jag kommer i samspråk med min kollega som under dagen försökt nå mig på telefon två gånger. Det visar sig att orsaken till att han försökt komma i kontakt med mig var att han och frun rensat i kåken..

I förrådet hade han sparat sin anläggning sedan slutet på åttiotalet,där även samlingen som jag skrivit om på annan plats fanns i slaktbackar. Eftersom jag inte behagade svara utan i stället fortsatte min skönhetssömn efter nattskiftet så beslutade han sig för att åka på tippen med prylarna. Detta hade han gjort med viss vånda men han beskrev hur stor befrielse det var att oåterkallerligt krascha skivspelaren mot stålkanten på elfraglådan. Jag började nästan att gråta när han fortsatte den utförliga beskrivningen av sitt satanistiska verk.

"-Jadu,först var det en sån där Dual 505 remdriven med en ortonfonpickup,hade du svarat i telefonen så hade du fått den,krasch sa det bara i bingen när den med hjälp av sin egen tyngd tog sitt liv."

"-Sedan så var det den där tiokilos Onkyon som du testade mot Linnspelaren med så dåligt resultat,vad i helvete ska man med en sån till,jag har ju spotify så den gick samma öde till mötes"

"-Jag kastade även farsans Thorens 160 och ett par Carlssonhögtalare,helvete de var ju alldeles ruttna kring kanterna,tog vedklyven och mosade lådorna så de rymdes bättre i bilen,jaha det var dumt de sa du? Varför svarar du inte när man ringer då? Det här kanske lärde dig nånting"

Ville inte höra mer,en Technichsreciever slutet av sjuttiotalet början på åttio,en Technichsförstärkare SU-V660 CLASS AA med matchande CD-spelare och kasettdäck och så vidare. Nu när han befriat sig från skräpet så funderade han på att köpa nytt smäckert välljud på Elgiganten. Närmare bestämt ett hemmabiokit med eminenta plasthögtalare och recever med USB sticka vilket var den avgörande faktorn eftersom det skulle bli så enkelt att köra musiken direkt från ett minneskort...

Tänkte försöka kunna sova några timmar efter nattskiftet och kanske få skaka tass med den gode Doktor Ingvar i morgon, men efter denna hemska godnattsaga så lär jag bli sömnlös...

Tänk er hur den hydrauliska vedklyven sakta sakta krossar det gamla vackra högtalarkabinettet i jakaranda med brutal kraft. Eller hur skivspelaren drog sin sista suck när plinten sprack efter att ha dängts in i elfragcontainerns sarg.

Tror jag måste gråta en skvätt!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-24 08:47

rättat lite felstavningar..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2010-03-24 09:24

Straffa honom med käpp...

Skämt åsido, jag blir ledsen när folk gör på detta vis, slänga bra grejor...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-24 09:50

Har ni hört historien om när någon hifiintresserad fick höra att ett sjukhus hade slängt ett stort antal Quad-högtalare? Bedrövelsen var stor ända till det framkom att det var kuddhögtalare som slängts! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-24 09:52

Detta skulle upphöra bekantskapen för mig eftesom jag inte umgås med idioter.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-24 10:24

Kuddhögtalare är en klar bristvara i hifibutikerna! Har alltid velat ha en sådan sedan jag somnade på en sådan hos en kompis en gång i tiden.

IÖ - när kommer piFluff ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-24 10:26

Ett tragiskt fall. Men det är nog många som kastar bort gamla fina apparater och ersätter dom med nyinköpta sopor. Kul med nytt, eller?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-24 12:13

Nattlorden skrev:Kuddhögtalare är en klar bristvara i hifibutikerna! Har alltid velat ha en sådan sedan jag somnade på en sådan hos en kompis en gång i tiden.

IÖ - när kommer piFluff ?

Hifi blir nog rätt besvärligt, om man inte bygger ihop kudden med högtalaren, och kan sikta på en hygglig tonkurva med ekvalisering. Produkten som sådan är alls inte dum om man vill lyssna utan att störa, det är mycket bekvämare att ligga på kudden för att lyssna, än att använda hörlurar rep pluppar, som ju är i vägen. Flera kanaler än en, kan dock bli en utmaning!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-24 12:23

Fram för surroundkudde och buttkickersäng!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2010-03-24 12:55

Tycker det säger en del om vilket öde som kan drabba våra kära anläggningar om de ärvs av fel personer. Skall genast placera en mindre laddning i min kära högtalare, så om någon j-vel får för sig att klyva dem med yxa så hamnar han på månen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-24 14:02

Det är ju på tapeten att skoja lite i trådarna, är inte detta en sådan, eller var det kanske en mardröm från John Blunds rike?

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2010-03-25 00:04

Idioten hade ju lätt kunnat finansiera sin nya skitstereo genom att slänga ut grejerna på tradera istället för på tippen.. :evil:

Återgå till Vintage-hifi