Sony E50 Högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Cicaro

Sony E50 Högtalare

Inläggav Cicaro » 2010-03-28 16:09

God Eftermiddag!

Fick ett par skabbiga Sony E-50 3-vägshögtalare, sluten låda som en bekant skulle kasta. Hade tänkt att slakta dem och ta ev. delar av skaplig sort till kommande byggen/renoveringar men blev överraskad av byggkvaliteten av 16mm spån, den 3mm tjocka svartlackade plåten som stagade upp diskant och mellanrigster samt uppbyggnaden av delningsfiltret och bestämde mig därför mig för att renovera basarna som led av skumgummidöden.

Sagt och gjort, två slavbasmembran från fynda och ett par timmar pillande senare så hade jag två mycket välljudande om än mycket strippade högtalare förvisso eftersom all plastfilm satt lös så jag slet bort den, ska lacka dem svart snart.

Blev förvånad över att de lät såpass bra och testade dem mot ett par AudioProhögtalare som jag nyligen fräschat upp och blev mäkta förvånad när de mycket mindre sonyhögtalarna leverarade betydligt bättre ljud :-O

Så nu undrar jag, är det någon som har någon info om dessa högtalare? jag har inte hittat dem i någon broschyr och lapparna som berättar vad det var för högtalare på baksidan fanns inte kvar enda är plåten på framsidan som kantar mellanregister och diskant som avslöjar att det är sonyhögtalare med namn E-50 och är "Slutna". När såldes dessa? 1979 sa en bekant att han trodde dem lanserades.

Delningsfiltret var gediget byggt och satt på kretskort monterat i låda, basarna var av märke Seas tillverkade i norge(stod präglat i bygeln till upphägnningen). Diskant och mellanregister avslöjade bara att de var tillverkade i West Germany, alla element hade en klisterlapp med sony och info om ohm osv...

Någon som vet något? De slår förvisso inte mina luxorburkar(finns en annan tråd) men de här låter ju såpass bra att jag kan överväga dem som satteliter att komplettera mina Dali109or i vardagsrummet(om ni bara frun tycker de ser tillräckligt reko ut...)

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-03-28 17:06

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 16:00, redigerad totalt 1 gång.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-03-28 17:30

Hej Greengrass!

Aha, det kan förklara en del! På fronten stod det bara E50 och lapparna på baksidan var borta :-) Tackar!

Det var bl.a. de uppgifterna jag sökte :-) Ska ge mig i kast med sökmotorn igen och se om jag kan hitta vilken stärkare de såldes i combo med :-)

Återgå till Vintage-hifi